har installeret ubuntu (8,04)når den starter op logger jeg ind som user kim
når den er startet op går jeg ind og åbner root (sætter password) i bruger/grupper tror jeg det hedder,hvordan logger jeg så ind som root kan ikke få adgang til mappen usr fordi kun root har rettighederne
mvh kim
kan ikke logge ind som root
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Re: kan ikke logge ind som root
Man logger ikke ind som root i Ubuntu, man bruger istedet sudo eller gksudo - sudo bruges til terminal, og gksudo til grafiske ting og sager.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Geografisk sted: Nordjylland
ROOT-kontoen er disablet som default i Ubuntu, af sikkerhedsmæssige årsager. Skal du lave system-arbejde skal du enten skrive:
sudo su og derefter skrive dit root-password i en terminal
Du kan også starte en terminal og skrive gksu nautilus, hvilket vil starte nautilus op med root-permissions.
sudo su og derefter skrive dit root-password i en terminal
Du kan også starte en terminal og skrive gksu nautilus, hvilket vil starte nautilus op med root-permissions.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
fedt det sidste virkede,sådan da
så nu mangler jeg lidge det næste i maskinen sidder der den normale com port + et kort med 2 ekstra på hvordan kan jeg se om de virker (i win kontrolpanel/system /hardware)
mvh kim
så nu mangler jeg lidge det næste i maskinen sidder der den normale com port + et kort med 2 ekstra på hvordan kan jeg se om de virker (i win kontrolpanel/system /hardware)
mvh kim