mythtv kanalskanning uden Danmark!

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Dinsdale
IRC nickname: Dinsdale

mythtv kanalskanning uden Danmark!

Indlæg af Dinsdale »

Hej derude!

Nu brænder det virkelig på ;-)

Jeg har indstalleret Mythbuntu og alt klapper efterhånden, lige indtil det afsluttende punkt med at få mit nyindkøbte Hauppauge Nova-t-500 til at virke.
Jeg kan se at kortet genkendes og drivere mm. indstalleres. Jeg har også sat backenden op med video-device osv. Jeg har valgt pal-DK og dvb europe-west, MEN nå jeg vil køre en fuld-skanning bliver Danmar ikke vist i listen over lande. Der er Australien, Finland, Tuskland, Sverige, England, Spanien og andre, men IKKE Danmark. Hvis jeg bare vælger et andet land kører skanningen igennem uden at finde noget signal.
Hvad kan dette skyldes? Er der mon andre der er løbet ind i dette problem (showstopper)?

Alt hjælp modtags med kyshånd, da dette er helt afgørende for om jeg kan bruge mythtv eller må finde alternativer.

mvh.
Henrik
lgh

Re: mythtv kanalskanning uden Danmark!

Indlæg af lgh »

Hej

Vælg tyskland, så klapper det (det virker for mig)

Lennert
Lennert

Hvad gør Bill Gates når bilen strejker?...............lukker alle vinduer og genstarter!!!
Dinsdale

Indlæg af Dinsdale »

Det har jeg prøvet, uden held desværre.
lgh

Indlæg af lgh »

Hej igen

Jeg tror der et punkt du måske har overset, prøv og slette alle kortene på backenden i alle opsætningsmenuerne og så start fra top til bund.
Det er vigtigt at du sætter kortet op i alle punkter.
Du kan også installerer Me-Tv og checke at dit kort er korrekt installeret.
Lennert

Hvad gør Bill Gates når bilen strejker?...............lukker alle vinduer og genstarter!!!
Dinsdale

Indlæg af Dinsdale »

tak fordi du hænger på, Lennert.

Jeg prøver at slette alle kort-opsætninger og konfigurere forfra. Er der ellers specielle punkter man skal være opmærksom på, så jeg ikke ender i samme blindgyde igen?

mvh.
Henrik
lgh

Indlæg af lgh »

Hej igen

Dinsdale skrev:tak fordi du hænger på, Lennert.

Jeg prøver at slette alle kort-opsætninger og konfigurere forfra. Er der ellers specielle punkter man skal være opmærksom på, så jeg ikke ender i samme blindgyde igen?

mvh.
Henrik

Er lige på "vinterferiebesøg" hos svigerfar og er først hjemme igen imorgen aften, men du skal være sikker, på at du har det hele med, at alle indgange er opsat rigtigt til dit kort.

Du kan prøve og kigge på dette link vejledning til Mythtv, som er en guide med samme kort som det du bruger. :)

Håber det lykkes :D

PS hvis du er usikker på om dit kort er korrekt installeret, har den rigtige firmware, så er me-tv et godt lille tv-program....

edit: rettet henvisende url
Senest rettet af lgh 22. feb 2009, 16:55, rettet i alt 1 gang.
Lennert

sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Hvis du prøver me-tv skal du huske at lukke mythtv backend. Ellers kører den i baggrunden og bruger kortet. Dette opnås ved, følgende i terminalen;

Kode: Vælg alt

/etc/init.d/mythtv-backend stop
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
lgh

Indlæg af lgh »

sprocket skrev:Hvis du prøver me-tv skal du huske at lukke mythtv backend. Ellers kører den i baggrunden og bruger kortet. Dette opnås ved, følgende i terminalen;

Kode: Vælg alt

/etc/init.d/mythtv-backend stop

Hov ja, det havde jeg lige glemt i farten :oops: , tak for det
Lennert

Dinsdale

Indlæg af Dinsdale »

hej igen

efter igen at have brugt nogle timer uden rigtig at komme videre håber jeg at nogen kan give mig et skub i den rigtige retning ;-)

Jeg er nu så langt at jeg har fået skannet og vist de danske dvb kanaler i backend setup. Dog sker der det ved kørsel af "opsætning af videokilder" at der vises en "progress bar" som starter på 50% og der bliver den stående! Det er nødvendigt at genstarte maskinen!
Videokilder ser dog ud til at være oprettet, men der kan jo være en fejl.
Når jeg går ud at backend setup får jeg følgende fejl:
"kan ikke oprette fil //.test -biblioteket er ikke skrivbart" Men jeg aner ikke hvor jeg skal kigge efter denne fil!
Når jeg i frontenden vælger TV og se TV sker der intet.

HJÆLP
lgh

Indlæg af lgh »

Dinsdale skrev:hej igen

efter igen at have brugt nogle timer uden rigtig at komme videre håber jeg at nogen kan give mig et skub i den rigtige retning ;-)

Jeg er nu så langt at jeg har fået skannet og vist de danske dvb kanaler i backend setup. Dog sker der det ved kørsel af "opsætning af videokilder" at der vises en "progress bar" som starter på 50% og der bliver den stående! Det er nødvendigt at genstarte maskinen!
Videokilder ser dog ud til at være oprettet, men der kan jo være en fejl.
Når jeg går ud at backend setup får jeg følgende fejl:
"kan ikke oprette fil //.test -biblioteket er ikke skrivbart" Men jeg aner ikke hvor jeg skal kigge efter denne fil!
Når jeg i frontenden vælger TV og se TV sker der intet.

HJÆLP

I videokilder skal du under "xmltv listings grapper" vælge: "Transmitted guide only (EIT)"

Grunden til du ikke kan oprette et bibliotek (//.test) er nok den, at den ikke eksistere. Dette kan skyldes du har oprettet den under det sidste punkt, (storage), og mythtv opretter ikke selv de biblioteker du angiver, dem skal du selv oprette hvis du ønsker og anvende dem, men der er oprettet biblioteker til optagelser (/var/lib/mythtv/recordings), musik (/var/lib/mythtv/music), billeder (/var/lib/mythtv/pictures) og video (/var/lib/mythtv/videos) - husk i linux, at der er forskel på små og store bogstaver. Så løsningen er og rette dit test-bibliotek til et eksisterende.

Har rettet linket i mit tidligere indlæg - en lille fejl :oops:

Håber det hjælper dig videre...... :)
Lennert

Dinsdale

Indlæg af Dinsdale »

Tak for din indsats Lennert, men jeg gir op nu, mine evner rækker desværre ikke til at få Mythbuntu op at køre.

Nu vil Mythtv slet ikke genkende Tv-kortet (prøvet med 2 forskellige)

Jeg var ellers langt hen af vejen ret begejstret for Mythbuntu. Det starter hurtigt op og der kan skrues på rigtig mange ting. Men efter ca 50 timer med det ene forsøg efter det andet må det stoppe.
Jeg bider i det sure æbler og installerer Windows XP og mediaportal, jeg tror det er nemmere for mig at finde ud af,

ØV.
sprocket

Indlæg af sprocket »

Underligt at det skaber så mange problemer. Hauppauge plejer ellers at være godt understøttet. Jeg mener jeg har en side i bogmærke derhjemme (Jeg kan lige skrive den når jeg kommer hjem), om opsætning af mythtv på dansk. Hvis du er frisk på et sidste forsøg.

Sidste ting. Undersøg hvilken frekvens din cabel tv udbyder sender på. Det er ikke sikkert at denne frekvens er tilføjet listen! Jeg har selv skulle lave min om, da jeg skiftede tv pakke.
lgh

Indlæg af lgh »

Dinsdale skrev:Tak for din indsats Lennert

Det er såmænd så lidt.. :)

Dinsdale skrev:Nu vil Mythtv slet ikke genkende Tv-kortet (prøvet med 2 forskellige)

Jeg var ellers langt hen af vejen ret begejstret for Mythbuntu. Det starter hurtigt op og der kan skrues på rigtig mange ting. Men efter ca 50 timer med det ene forsøg efter det andet må det stoppe.
Jeg bider i det sure æbler og installerer Windows XP og mediaportal, jeg tror det er nemmere for mig at finde ud af,

ØV.

Det er da en skam, men du kan jo altid ligge mythbuntu ind sammen med windows (dual boot) :wink:

Jeg skal selv til at ligge mythbuntu ind på en ny HD, og skal prøve at huske og lave en lille howto med billeder.

Mht tv-kort, er det altid en god ide og checke op om hardwaren er genkendt, driver mv er indlæst som det skal, du kan i en terminal skrive: lspci = for pcikort, lsusb = usb eller dmesg som viser alt der er indlæst.

Lennert
Lennert

sprocket

Indlæg af sprocket »

Som lovet;

Dansk Mythtv guide om dansk opsætning; http://mediecenter.linuxforalle.dk/

Edit af channel.conf. Hvis din udbyder ligger deres kanaler på en anden frekvens, end den Mythtv scanner på.

Gå til mappen /usr/share/doc/dvb-utils/examples/scan/ klik på mappen som passer din cabel forbindelse (f.eks. dvb-t)
søg efter dk-All og åben den med superbruger rettigheder i f.eks. gedit. Tilføj din frekvens og søg i Mythtv igen. Så finder den dine kanaler, hvis dette er dit problem.
Dinsdale

Indlæg af Dinsdale »

som tidligere nævnt er der gået ged i installationen. Det skete efter jeg havde fulgt en anvisning på mythtv.org wiki vedr. inst. af hauppauge nova-t-500. Derefter kunne mythtv ikke genkende kortet (kunne ses i status). Og nu tror jeg det bliver svært at komme tilbage uden helt at skulle geninstallere mythbuntu med deraf følgende mange timers tilretninger med mount af netværksdiske mm.
Så nu prøver jeg noget andet. Måske forsøger jeg mig også med LinuxMCE, det roses mange steder.

Men tak for god feedback

Henrik