Jeg har netop oplevet, at Firefox åbner uden vinduesrammen. Jeg har fulgt guiden, som ligger andet sted i dette forum, som fortæller mig, at jeg skal slette en bestemt fil under Firefox' installationsfolder for at løse problemet. Denne fil kan jeg imidlertid ikke slette, fordi jeg ikke har rettighederne til den.
Hvordan er det nu, at jeg får rettigheder til at slette en fil, som ligger under filsystemet?
Kan ikke slette fil
-
Re: Kan ikke slette fil
bsl skrev:Jeg har netop oplevet, at Firefox åbner uden vinduesrammen. Jeg har fulgt guiden, som ligger andet sted i dette forum, som fortæller mig, at jeg skal slette en bestemt fil under Firefox' installationsfolder for at løse problemet. Denne fil kan jeg imidlertid ikke slette, fordi jeg ikke har rettighederne til den.
Hvordan er det nu, at jeg får rettigheder til at slette en fil, som ligger under filsystemet?
Du kan bruge kommandoen rm -f.
Åbn en Terminal og skriv
Kode: Vælg alt
cd /der/hvor/filen/ligger
derefter
sudo rm -f filnavn
Du skal være varsom med rm-kommandoen da den kan lave rag i sagerne.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Du kan også gøre det grafisk, hvis du er mere tryg ved den metode. I Terminal skriver du
så får du root-rettigheder i Nautilus. Også her skal du passe på med hvad du laver.
gksudo nautilus
så får du root-rettigheder i Nautilus. Også her skal du passe på med hvad du laver.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Tak til jer begge for svar.
Jeg har vist stadig behov for hjælp. Jeg er mere til den grafiske måde at gøre tingen på (jeg har kun kørt Ubuntu i ganske kort tid). Da jeg skrev kommandoen angående Nautilus fik jeg følgende fejl:
** (nautilus:7202): WARNING **: Unable to add monitor: Operationen understøttes ikke
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSNautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Hvad kan det skyldes?
Og så lige en ting mere: Jeg har installeret Ubuntu som dual boot, hvor jeg også har Windows XP til at ligge på en partion. Jeg troede, at jeg havde fundet firefox-mappen, men den mappe, jeg havde fundet ligger tilsyneladende under windows-partionen! Det kommer lidt bag på mig, at jeg kan finde windows-filerne gennem Ubuntu, men sådan skal det nok være. Men hvordan finder jeg så firefox-mappen under Ubuntu?
Håber, I kan hjælpe mig videre.
Jeg har vist stadig behov for hjælp. Jeg er mere til den grafiske måde at gøre tingen på (jeg har kun kørt Ubuntu i ganske kort tid). Da jeg skrev kommandoen angående Nautilus fik jeg følgende fejl:
** (nautilus:7202): WARNING **: Unable to add monitor: Operationen understøttes ikke
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSNautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Hvad kan det skyldes?
Og så lige en ting mere: Jeg har installeret Ubuntu som dual boot, hvor jeg også har Windows XP til at ligge på en partion. Jeg troede, at jeg havde fundet firefox-mappen, men den mappe, jeg havde fundet ligger tilsyneladende under windows-partionen! Det kommer lidt bag på mig, at jeg kan finde windows-filerne gennem Ubuntu, men sådan skal det nok være. Men hvordan finder jeg så firefox-mappen under Ubuntu?
Håber, I kan hjælpe mig videre.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Kan du ikke lige skrive den præcise sti til den fil du vil have slettet ? , så laver en af os en kommando der sletter den (som Casper også foreslog).
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Firefox mappen er skjult, som der blev skrevet i starten. Men den befinder sig i home/brugernavn/.mozilla/firefox
/Michael
---
---
-
Nu har jeg fundet ud af at finde frem til filen i terminalen. Så langt så godt. Men når jeg beder om at få filen slettet med rm -f får jeg meddelelsen:
rm: kan ikke fjerne 'xphdw0f2.default': Is a directory
Hvad skal jeg mon skrive i stedet?
(PS. Det er utroligt dejligt med al den hjælp. Jeg takker mange gange).
rm: kan ikke fjerne 'xphdw0f2.default': Is a directory
Hvad skal jeg mon skrive i stedet?
(PS. Det er utroligt dejligt med al den hjælp. Jeg takker mange gange).
-
- Admin
du har lavet en lille fejl i filnavnet (det er ikke "-f" , det står for force og er ok at have med), så prøv lige at sende den kommando du prøvede med herind.
citat fra http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=64
HUSK AT SKRIVE SUDO FØRST !!!
PS: er du sikker på at du vil slette hele "xphdw0f2.default" ? , det er en mappe med mange filer og undermapper !
citat fra http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=64
rm
Sletter filer og mapper.
rm testfil
.. sletter filen testfil
rm /home/nytbib/*
... sletter alle filerne i mappen /home/nytbib
rm -r /home/nytbib
... sletter alle filer og mapper i /home/nytbib
HUSK AT SKRIVE SUDO FØRST !!!
PS: er du sikker på at du vil slette hele "xphdw0f2.default" ? , det er en mappe med mange filer og undermapper !
-
Uuups... jeg havde ikke lige set, at det er en mappe og ikke en fil. Så selvfølgelig er det ikke hele mappen, jeg vil slette, men kun filen "localstore.rdf", som guiden så flot fortæller!
Nu har jeg slettet filen (med sudo rm -f) og Firefox har fået vinduesrammen tilbage. Endelig! Tak for hjælpen til jer alle. Jeg har lært en hel del om Ubuntu ved det her.
Nu har jeg slettet filen (med sudo rm -f) og Firefox har fået vinduesrammen tilbage. Endelig! Tak for hjælpen til jer alle. Jeg har lært en hel del om Ubuntu ved det her.
-
- Admin
Det var så lidt - jeg er glad for at vi fik det løst, så du bliver en glad ubuntubruger