Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
BrittaP

Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af BrittaP »

Jeg købte i august '05 en 60GB Ipod photo for dkk 3100,-, og lod mig samtidig lokke til at investere i en forsikring der skulle dække ALT inkl. batteriskift. Forsikringen ville dække i 4 år, så for en uges tid siden drog jeg af sted til Fona med min Ipod, der nu kun holdt batteri en halv time. Jeg nævnede også en periodisk fejl, samt et problem med jackstikket til hovedtelefonerne. I går fik jeg så at vide at apparatet var bedømt til at være totalskadet, at jeg skulle troppe op i Fona med mine forsikringspapirer og evt. ekstraudstyr og at det ville tage forsikringen 1-2 uger at bevilge 'et tilsvarende produkt'.
Nu går jeg så og spekulerer på om 'et tilsvarende produkt' går på købsprisen fra dengang (næppe), for man kan da godtnok få en huuulens masse Ipod for dkk3100,- nu om dage.
Det fremgår ikke præcist af betingelserne hvad 'et tilsvarende produkt' er... Jeg tror ikke engang at 'min' Ipod bliver produceret mere, så kan jeg mon risikere at de stikker mig en brugt? Umiddelbart ser det ud til at Ipod classic er den der minder mest om min gamle, men puha hvor er jeg kommet til at savle over Ipod touch.
Hvis de er rigtigt ondskabsfulde så stikker de mig 8,88252149Ipod shuffle 1GB i pink!! :roll: Så kaster jeg dem i grams til plebs på Rådhuspladsen :)
Nogen der kender nogen der har hørt om nogen i en lignende situation?

Britta
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af soundpartner »

BrittaP skrev:Jeg købte i august '05 en 60GB Ipod photo for dkk 3100,-, og lod mig samtidig lokke til at investere i en forsikring der skulle dække ALT inkl. batteriskift. Forsikringen ville dække i 4 år, så for en uges tid siden drog jeg af sted til Fona med min Ipod, der nu kun holdt batteri en halv time. Jeg nævnede også en periodisk fejl, samt et problem med jackstikket til hovedtelefonerne. I går fik jeg så at vide at apparatet var bedømt til at være totalskadet, at jeg skulle troppe op i Fona med mine forsikringspapirer og evt. ekstraudstyr og at det ville tage forsikringen 1-2 uger at bevilge 'et tilsvarende produkt'.
Nu går jeg så og spekulerer på om 'et tilsvarende produkt' går på købsprisen fra dengang (næppe), for man kan da godtnok få en huuulens masse Ipod for dkk3100,- nu om dage.
Det fremgår ikke præcist af betingelserne hvad 'et tilsvarende produkt' er... Jeg tror ikke engang at 'min' Ipod bliver produceret mere, så kan jeg mon risikere at de stikker mig en brugt? Umiddelbart ser det ud til at Ipod classic er den der minder mest om min gamle, men puha hvor er jeg kommet til at savle over Ipod touch.
Hvis de er rigtigt ondskabsfulde så stikker de mig 8,88252149Ipod shuffle 1GB i pink!! :roll: Så kaster jeg dem i grams til plebs på Rådhuspladsen :)
Nogen der kender nogen der har hørt om nogen i en lignende situation?

Britta


da du købte forsikringen der forsikrede du din maskine for det beløb som den kostede så du får derfor op til det beløb at købe en ny ipod for
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
BrittaP

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af BrittaP »

Jamen så skal de skynde sig at lave en større Ipod touch, for den største (32GB) koster 'kun' dkk 2899,- :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Christian.Arvai »

Man forsikre sig for et TILSVARENDE produkt, dvs. at du har krav på at få et nyt produkt der kan det samme som det der er ødelagt.

Det betyder rent praktisk at man feks. som i mit eget tilfælde med min afdøde Acer , at kan købe en pc til 7000 og hvis den går i stykker efter 1 år, får man en pc med tilsvarende specs. uanset om den så er meget billigere pga. udviklingen, men som sådan får man jo stadigt en ny pc.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Man forsikre sig for et TILSVARENDE produkt, dvs. at du har krav på at få et nyt produkt der kan det samme som det der er ødelagt.

Det betyder rent praktisk at man feks. som i mit eget tilfælde med min afdøde Acer , at kan købe en pc til 7000 og hvis den går i stykker efter 1 år, får man en pc med tilsvarende specs. uanset om den så er meget billigere pga. udviklingen, men som sådan får man jo stadigt en ny pc.

Jeg har 4 gange fået ny bærbar af disse forsikringer. HVER gang der har jeg fået lov til at "shoppe" for det beløb jeg har givet for den originale maskine. vælger jeg noget dyrere så skal man selv ligge det ekstra, og vælger man noget billigere så er restbeløbet tabt (med den lille bemærkning at jeg 1 gang fik lov til at få prisen af forsikringen med ind i prisen af maskinen)

nu har jeg 4 bærbare computere, og jeg har en sådan forsikring på 2 af dem, og fortryder virkelig at jeg har sparet den på de 2 andre.
facts er nemlig at jeg for ca 6 år siden købte en bærbar til ca 20.000, efter 2 år fik jeg den byttet til en ny hvor jeg igen tilkøbte en forsikring, Den døede efter ca 1 år, og jeg fik en ny. og for ca 1½ år siden fik jeg så den byttet til en ny (igen med forsikring)

den ene gang jeg afleverede en computer til rep købte jeg en ny med det samme (da det jo tager dem lang tid at fikse dem) denne blev også med forsikring, og den har jeg også fået en ny for en enkelt gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Christian.Arvai »

Der stod ganske tydeligt i forsikringspapirerne (expert/topdanmark) at en evt erstatning giver en pc med tilsvarende specs.

I mit tilfælde fik jeg 6000 kr for aceren - fordi det har den sidste pris de havde solgt den til, samt at man kunne få en tilsvarende pc for de penge.
Men jeg valgte så en stationær HP i stedet for en ny acer og jeg vil nok mene at det var en udemærket handel.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
BrittaP

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af BrittaP »

christian.arvai skrev: dvs. at du har krav på at få et nyt produkt der kan det samme som det der er ødelagt.



Så vidt jeg kan se er Fonas mest tilsvarende produkt en Ipod classic på 120GB til dkk 1799,-, altså dobbelt kapacitet af min gamle, så medmindre de giver mig en brugt repareret fra kassen, så kan jeg ikke blive ringere stillet, og jeg ville nok brokke mig pænt hvis det var tilfældet. Det lyder så heller ikke på nogen af Jer som om jeg risikerer det.

Britta
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Christian.Arvai »

De må ikke give dig et brugt produkt !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
BrittaP

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af BrittaP »

Tænkte jeg nok, men var alligevel ikke 100% sikker. Så er pengene til den forsikring vist godt givet ud uanset hvad.

Tak :)
Britta
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil anbefale at man i det mindste overvejer disse forsikringer, i mange tilfælde (feks. med bærbare) er det absolut en god ide, men på min nye hp har jeg ikke forsikring - fordi den var alt for dyr i forhold til prisen på pc´en.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af thj01 »

Det er noget kringlet noget - jeg kender en der fik stjålet en brugt Les Paul guitar - der havde en markedsværdi på ca 50.000,-.

Han fik knap 5000 - for det var prisen på det tilsvarende nyt produkt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af soundpartner »

thj01 skrev:Det er noget kringlet noget - jeg kender en der fik stjålet en brugt Les Paul guitar - der havde en markedsværdi på ca 50.000,-.

Han fik knap 5000 - for det var prisen på det tilsvarende nyt produkt.

men det er jo noget hel andet da han formegentlig ikke har haft en forsikring på netop denne guitar.

men jeg kan da også sige at jeg fik 15.000 for den bil jeg lige havde totalrenoveret for 20.000 (plus købssummen) så derfor så skal staten sætte skatten ned på p-piller og fru sørensen henne på hjørnet skal føde en mis med hundehår
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
BrittaP

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af BrittaP »

Nå, det viser sig at jeg sikkert får tilbudt en Ipod classic 120GB, og den ser såmænd også fed ud. Jeg må så indrømme at den der Ipod Touch ser savle dejlig ud, og jeg er i 7 sind. Skal jeg spæde lidt til og få so ein ding i stedet?
pro: Den er for lækker.
con: Jeg har googlet, og det ser ud til at man skal igennem en hulens masse langhåret for at få den til at virke med ubuntu. Det kunne jeg selvfølgelig hoppe op og falde ned på og boote op i XP og bruge Itunes, men jeg ved at jeg risikerer et nervøst sammenbrud hver aften når jeg skal hente orientering over på den. Min ganske gadget uinteresserede kæreste vil sætte pris på at få noget der minder mest muligt om den gamle.

Øv, jeg tror det bliver en classic, hvis jeg nu skal tænke med hjernen og ikke med alt muligt andet.

Hjælp mig, kom med nogle gode argumenter for hvorfor jeg skal vælge en touch.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Wrapper »

Britta jeg har en touch. Jeg har ikke testet på ubuntu endnu, udover at den ka lades op via usb - sjovt nok fordi usben sender strøm ud uanset hvad. Men jeg ka da lige teste på Ubuntu og se om det virker (trænger efterhånden til at få ryddet op i musikken derpå)...
Billede

Billede
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Jeg er spændt på om jeg er heldig.

Indlæg af Wrapper »

Min touch version er 1.1.5, alle under 2.0.0 burde være supportet. Men så vidt jeg lige er kommet frem til skal den først "låses op", hvilket skal gøres på win/mac, så det bliver nok ikke lige de næste par dage. Gider ik lige til at starte nogen af delene op lige pt. Har installeret Banshee /brugte jeg i forvejen), amarok og Gtkpod, men ingen af dem kan håndtere Ipoden. Ubuntu kan godt se at det er en ipod, og giver mig mulighed for at åbne med et par programmer. Men ingen af dem kan håndtere den... Jeg vender lige tilbage hvis jeg får det op at køre..
Billede

Billede