Tv-out i sort/hvid (Løst)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
SelvsvingGN

Tv-out i sort/hvid (Løst)

Indlæg af SelvsvingGN »

Hej. Jeg har et stykke tid bokset lidt med at få min tv-out til at vise i farver på tv. Jeg har kigget på nettet efter løsningen og det alle kommer frem til er at man skal redigere i xorg.conf men det er som om at de ting jeg har prøvet resultere i at jeg skal gendanne xorg.conf filen da desktopen crasher. Jeg har prøvet på både en ubuntu 8.10 med intel grafik kort og en xubuntu 8.10 med nvidia grafik kort. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt...

Mvh. Mikkel
Senest rettet af SelvsvingGN 7. okt 2009, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Jeg
Geografisk sted: Århus

Re: Tv-out i sort/hvid

Indlæg af Jeg »

Hvilken type kabel bruger du til at forbinde computer til tv?
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
elkoger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af elkoger »

du skal indstille dit tv til s-video, hvis det er det du bruger.
Mvh Simon
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Jeg har personlig erfaring med, at for dårlig kabel kvallitet kan være årsag til fejl som denne. Så hvis du kender én, som har et kabel til at ligge, var det måske en god ide at låne det. Eller evt. prøve dit kabel i en anden computer.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

sprocket skrev:Jeg har personlig erfaring med, at for dårlig kabel kvallitet kan være årsag til fejl som denne. Så hvis du kender én, som har et kabel til at ligge, var det måske en god ide at låne det. Eller evt. prøve dit kabel i en anden computer.

inden vi beskylder kablerne for at være dårlige skal vi lige igennem nogle andre ting først...
hvis du bruger s-video så findes der 2 standarter for s-video. den ene er normal composite hvor selve billedet ligger på en leder og en stel. Den anden standart (som faktisk er den rigtige s-video) der ligger billedet i sort/hvis på en leder samt stel, og så ligger farveinformationen på en anden leder.
Det er sikkert det der er dit problem at tv'et kun henter infoen fra sort/hvid kanalen og ikke får farverne med

der er 3 løsninger på dette.
1 juster computeren så den sender som composite
2 juster tv så det forventer s-video
3 køb (eller lav selv) en adaptor. det du "bare" skal gøre er at kortslutte 2 ledere i kablet så farve og sort/hvid signalerne ligges sammen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Jeg har også dette problem og jeg, soundpartner, kunne altså ikke finde nogen options i NVIDIA X Server Settings der får computeren til at sende som composite, selvom jeg fik afvide på #ubuntu-dk at det nok ville løse problemet.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ChrisBuchholz skrev:Jeg har også dette problem og jeg, soundpartner, kunne altså ikke finde nogen options i NVIDIA X Server Settings der får computeren til at sende som composite, selvom jeg fik afvide på #ubuntu-dk at det nok ville løse problemet.

det kan godt være... men det ændre ikke på ovenstående post...

1 du kan fikse det i kilden (hvis muligt
2 du kan fikse det ved destinationen (hvis muligt)
3 du kan købe/lave en adptor til at konvertere mellem de 2 formater
)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

soundpartner skrev:
ChrisBuchholz skrev:Jeg har også dette problem og jeg, soundpartner, kunne altså ikke finde nogen options i NVIDIA X Server Settings der får computeren til at sende som composite, selvom jeg fik afvide på #ubuntu-dk at det nok ville løse problemet.

det kan godt være... men det ændre ikke på ovenstående post...

1 du kan fikse det i kilden (hvis muligt
2 du kan fikse det ved destinationen (hvis muligt)
3 du kan købe/lave en adptor til at konvertere mellem de 2 formater
)

Jeg tror du misforstod mig ... Det var et råb på hjælp, ikke mig der prøvede at være smart og næsvis.
Jeg

Indlæg af Jeg »

Hvis fjernsynet ikke understøtter s-video, er der et trick der går ud på at sætte en jumper mellem lys- og farvekanalen i stikket. Det kan være lidt svært i et lille s-videostik, men hvis man bruger en scartkonverter, er det nemmere at klare i scart-stikket.

Der er tale om kanal 15 (chrominans) og 20 (luminans) på nedenstående oversigt:
Billede
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
SelvsvingGN

Indlæg af SelvsvingGN »

Tak for de mange svar. Jeg vil prøve de forskellige løsninger og vende tilbage med resultatet.

Mvh. Mikkel
SelvsvingGN

Indlæg af SelvsvingGN »

Hej igen. Nu har jeg loddet en lus mellem pin 15 og 20 i mit scart kabel og det virker.

Så tak for hjælpen.
Jeg

Indlæg af Jeg »

Selv tak..
Jeg har selv stået i samme situation en gang med et fjernsyn, der ikke understøttede s-video. Det kan være røvirriterende, når man ikke ved hvordan, det hænger sammen. :wink:
usprey

Indlæg af usprey »

SelvsvingGN skrev:Hej igen. Nu har jeg loddet en lus mellem pin 15 og 20 i mit scart kabel og det virker.

Så tak for hjælpen.

En lus? Står selv med samme problem, så hvad er en lus? =)
lgh

Indlæg af lgh »

usprey skrev:En lus? Står selv med samme problem, så hvad er en lus? =)

En kortslutning, lod en ledning fast mellem ben 15 og 20

Lennert
Lennert

Hvad gør Bill Gates når bilen strejker?...............lukker alle vinduer og genstarter!!!
usprey

Indlæg af usprey »

Hej tak for tippet, det virkede også her.

Farvemætningen er dog utroligt høj, er det noget jeg kan indstille fra nvidias settings så jeg ikke skal ændre det på mit fjernsyn hver gang jeg bruger tv-out?