Netbank, Jeg har virkelig brug for intensiv hjælp.
-
- IRC nickname: Rasmus
Netbank, Jeg har virkelig brug for intensiv hjælp.
Hej.
Jeg er en gut på 17, der har fået viklet mig selv godt ind i Ubuntu. Og jeg har fået overtalt mine forældre til at begynde at køre Linux. Jeg har fået vanvittig godt styr på Linux (der er dog en ting jeg ikke har styr på.) Netbank.
Mine forældres eneste krav for at skifte er at man skal kunne kør netbank uden problemer. og det kan man ikke sige vi har været fri for. jeg har nu brugt over 2 timer på at prøve at løse problemet, men lige lidt hjælper det.
Jeg fulgte alle rådene på:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=4329
(Alt Java blev pånere efter det)
Og været inde på:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6063
Men det hjalp ikke rigtig.
Netbanken er Portalbank via sparekassen Thy.
Jeg havde kopieret nøglen fra deres windows xp, og så her over på (min bærbare med ubuntu 8.10)
jeg kunne sagtens komme ind på siden, men da jeg ville oprette nøgle reference fik jeg et problem. Den kunne godt finde nøglen, men da jeg trykkede "ok" kom der en fejlmelding: "Nøglen er ikke fundet eller, kunne ikke benyttes."
Jeg fandt så ud af at det tilsyneladende var vigtigt at bruge funktionen på netbank til at kopiere med. Men det kan jeg ikke, for så kommer der en "drop down menu" hvor der står "Bruger:" ud for. jeg kan ikke vælge noget i menuen, men jeg vælger den destination jeg vil have kopieret Nøglen ud i. hvor efter der kommer en fejlmelding der siger: "Der er ikke valgt bruger" og det kan jeg jo ikke bruge til noget efter som man hverken kan skrive eller vælge noget i den boks der står bruger ud for.
Er der nogen der kan give mig hjælp?
og er der andre der kan bruge portalbank? (også gerne med sparekassen thy)
Jeg er en gut på 17, der har fået viklet mig selv godt ind i Ubuntu. Og jeg har fået overtalt mine forældre til at begynde at køre Linux. Jeg har fået vanvittig godt styr på Linux (der er dog en ting jeg ikke har styr på.) Netbank.
Mine forældres eneste krav for at skifte er at man skal kunne kør netbank uden problemer. og det kan man ikke sige vi har været fri for. jeg har nu brugt over 2 timer på at prøve at løse problemet, men lige lidt hjælper det.
Jeg fulgte alle rådene på:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=4329
(Alt Java blev pånere efter det)
Og været inde på:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6063
Men det hjalp ikke rigtig.
Netbanken er Portalbank via sparekassen Thy.
Jeg havde kopieret nøglen fra deres windows xp, og så her over på (min bærbare med ubuntu 8.10)
jeg kunne sagtens komme ind på siden, men da jeg ville oprette nøgle reference fik jeg et problem. Den kunne godt finde nøglen, men da jeg trykkede "ok" kom der en fejlmelding: "Nøglen er ikke fundet eller, kunne ikke benyttes."
Jeg fandt så ud af at det tilsyneladende var vigtigt at bruge funktionen på netbank til at kopiere med. Men det kan jeg ikke, for så kommer der en "drop down menu" hvor der står "Bruger:" ud for. jeg kan ikke vælge noget i menuen, men jeg vælger den destination jeg vil have kopieret Nøglen ud i. hvor efter der kommer en fejlmelding der siger: "Der er ikke valgt bruger" og det kan jeg jo ikke bruge til noget efter som man hverken kan skrive eller vælge noget i den boks der står bruger ud for.
Er der nogen der kan give mig hjælp?
og er der andre der kan bruge portalbank? (også gerne med sparekassen thy)
-
- Geografisk sted: Hedensted
Re: Netbank, Jeg har virkelig brug for intensiv hjælp.
prøv at se på de 2 sidste afsnit jeg går ud fra at du bruger firefox for så kan fejlen være der
iske forudsætninger
Konfigurering
Pentium, minimum 128 Mb RAM, MS-Windows Win98, Win ME, Win2000 eller Win XP, Mac OS X eller Linux/Redhat 9
Skærmopløsning min 800*600, men 1024*768 eller mere anbefales
Modemhastighed 56 Kbps, men ADSL anbefales
Internet Explorer 6.00 eller nyere af hensyn til sikkerhedsopdateringer
Følgende kombinationer af styresystemer, browsere og javamaskiner har været testet:
Styresystem
Styresystem/version/servicepack/sprog
Browser
JVM
Windows XP / Sun JVM
Windows XP V.2002
Servicepack 1, Dansk version
Servicepack 2
Internet Explorer Version 6.0.2800.
1106.xps1.020828-1920
Opdateringsversion
SP1;Q867801;Q823353
SUN JAVA 2 Runtime env. 1.4.2_09
Java Plug-in 1.4.2_05
Windows XP / MS JVM
Windows XP V.2002
Servicepack 1, Dansk version
IE60.2800.1106 XPSP2 030422-1633
MS JAVA Version 5.00.3810
Windows 2000
Windows 2000 5.00.2195
Service pack 4, Engelsk version
Internet Explorer Version 6.0.2800.1106
Opdateringsversion SP1;Q867801;Q823353
MS JAVA Version 5.00.3810
Windows 98
Windows 98 2. udgave
4.10.2222A, Dansk version
Internet Explorer Version 6.0.2800.1106
Op. Version: SP1
MS JAVA Version 5.00.3167
Macintosh
Mac OS X 10.2.8
Mac OS X 10.3.5
Firefox 0.9.3 med Java 1.3.1_03
Mozilla 1.7.2 med Java 1.3.1_03
Safari 1.0.3 med Java 1.4.1_01
Sarari 1.2.3 med Java 1.4.2_05
Linux
Redhat 9
Mozilla 1.7 med Java 1.4.2_05
Udgår:
Styresystemer: Win95, Win NT, OS/2 Warp
Browsere: IEv5.00, IEv5.01 IEv5.5
Macintosh
Alle Macintosh computere solgt i løbet af de seneste 5 år er i stand til at køre Mac OS X. Apple har introduceret deres egen browser, Safari, som er en moderne browser der understøtter W3C-standarder. Microsoft har officielt meddelt, at de på grund af introduktionen af Safari ikke længere ser noget behov for at videreudvikle på Internet Explorer til Mac OS, så denne browser er officielt død. Mozilla er efterhånden blevet en moden og stabil browser der understøtter W3C-standarder og tilbyder samme funktionalitet under både Windows, Mac OS X og Linux.
På baggrund af ovenstående understøtter Portalbanken Safari og Mozilla under Mac OS X, men ikke Internet Explorer. Mac OS 9 er uddøende, og understøtter kun forældede versioner af Internet Explorer og Mozilla, som ikke bliver videreudviklet af deres leverandører.
Kendte begrænsninger
Safari har en indbygget timeout på 60 sekunder, som er den maksimale tid hvor Safari venter på svar fra en webserver. Visse transaktioner i Portalbanken, for eksempel kontooversigt med mange konti og handlinger, kan tage længere tid end 60 sekunder. Dette problem kan løses på to måder:
o Brugeren kan vente nogle sekunder efter en timeout, og derefter forsøge at geninlæse siden i browseren. Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at gentage dette flere gange, men svaret fra de centrale systemer vil efterhåndet være opsamlet på datacenterets webserver, og blive leveret til browseren ved næste geninlæsning.
o At installere et 3. parts produkt der ændrer Safari's timeout, for eksempel "SafariNoTimeout 1.1" fra Unsanity. Dette kan hentes fra Unsanity's hjemmeside på http://www.unsanity.com/haxies/snt/ .
I Safari vil tekst i indtastningsfelter altid være venstrestillet, selv når teksten i visse andre browsere er højrestillet, for eksempel i beløbsfelter. Det skyldes, at justering af tekst i indtastningfelter formelt ikke er en del af HTML-standarden.
I Mozilla er det ved indtastning af kodeord og underskriftskode ofte nødvendigt at klikke i indtastningsfeltet for at aktivere det, selv om det ser ud som om det allerede er aktivt.
Linux
Kendte begrænsninger
I Mozilla er det ved indtastning af kodeord og underskriftskode ofte nødvendigt at klikke i indtastningsfeltet for at aktivere det, selv om det ser ud som om det allerede er aktivt.
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
Sorry, men jeg kan ikke lige se hvordan det er relevant for mit problem. Hvis du lagde mærke til det sagde jeg:
dette var mit problem. det har absolut intet med underskrifts feltet at gøre...
Det er det med at den ikke kan finde/benytte nøglefilen.
Kode ord og underskrift er der absolut ingen problemer med.
Kan du give mig noget hjælp omkring det?
Jeg ved det er muligt at installere IE 6... Men jeg har hørt IE har store sikkerheds problemer, gælder det også når det er version 6.0 under wine? (svar ikke på det sidste spørgsmål med mindre du er 100% sikker)
dette var mit problem. det har absolut intet med underskrifts feltet at gøre...
Det er det med at den ikke kan finde/benytte nøglefilen.
Kode ord og underskrift er der absolut ingen problemer med.
Kan du give mig noget hjælp omkring det?
Jeg ved det er muligt at installere IE 6... Men jeg har hørt IE har store sikkerheds problemer, gælder det også når det er version 6.0 under wine? (svar ikke på det sidste spørgsmål med mindre du er 100% sikker)
-
- Geografisk sted: København
Jeg bruger Portalbank - ved opdatering til 8.10 var der nogle Java-problemer, men jeg kan faktisk ikke huske, om de løste sig selv. Det kører i hvert fald uden problemer igen
Dumt spørgsmål:
Dumt spørgsmål:
Har du brugt funktionen i netbank til at kopiere, mens du var logget ind i XP? Hvis ja kan jeg vist ikke hjælpe dig - om nej skal du tilbage dertil (XP) og bruge funktionen til at kopiere nøglen til et USB stik el. lign. ETA: og så hente nøglen derfra fra Portalbank.Jeg fandt så ud af at det tilsyneladende var vigtigt at bruge funktionen på netbank til at kopiere med. Men det kan jeg ikke, for så kommer der en "drop down menu" hvor der står "Bruger:" ud for. jeg kan ikke vælge noget i menuen
Senest rettet af hvm 19. feb 2009, 08:26, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
For at holde forum overskueligt flytter jeg lige tråden til Opsætning.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Har du brugt funktionen i netbank til at kopiere, mens du var logget ind i XP? Hvis ja kan jeg vist ikke hjælpe dig - om nej skal du tilbage dertil (XP) og bruge funktionen til at kopiere nøglen til et USB stik el. lign. ETA: og så hente nøglen derfra fra Portalbank.
Først prøvede jeg at kopiere den inde fra portalbank (xp). Den nøgle ville ikke virke. Så prøvede jeg at kopiere den, (bare ved at bruge ctrl+c) det virkede heller ikke... samme fejl.
Men anden gang jeg ville prøve at kopiere fra portalbank i xp ville den ikke. så sagde den der skulle skrives et bruger navn
nogen forslag?
-
Sorry, det var ikke helt klart for mig, hvad du havde prøvet hvorfra (heller ikke helt, om du stadig kan logge ind uden problemer i XP) - har du prøvet Portalbanks hotline?
-
Sorry, det var ikke helt klart for mig, hvad du havde prøvet hvorfra (heller ikke helt, om du stadig kan logge ind uden problemer i XP) - har du prøvet Portalbanks hotline?
Giver de hjælp til at få det til at virke i Linux?
Forresten, er det sikkert at bruge gennem IE 6 i wine? eller er der sikkerheds problem med IE 6?
-
Forstår jeg dig ret, at problemet lige nu er at få kopieret nøglen inde fra Portalbank i XP? Så burde de kunne hjælpe dig.
-
- Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland
Jeg tror måske du skal kontakte din bank, for at få en ny nøgle. Så får du tilsendt nogle koder og der oprettes en ny nøgle. Nøglen opretter du selvfølge i Linux.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
-
Jeg tror måske du skal kontakte din bank, for at få en ny nøgle. Så får du tilsendt nogle koder og der oprettes en ny nøgle. Nøglen opretter du selvfølge i Linux.
Ay-ay sir...
Hvis jeg gør det og alligevel ikke kan få skidtet til at virke med FF... Hvad skal jeg så gøre? Kan jeg så bare køre Internet Explorer 6 i Wine (PlayOnLinux)? er det sikkert nok?
Forstår jeg dig ret, at problemet lige nu er at få kopieret nøglen inde fra Portalbank i XP? Så burde de kunne hjælpe dig.
Ja, Jeg har gjort det en gang, men det var som om den ikke gjorde det ordentligt
-
Sådan som jeg har forstået det, så virker java fint hos dig?
Jeg tror problemet ligger i at din nøglefil er blevet beskadiget, men for en god ordens skyld, så skriv følgende kode i din browser og vis os output;
Hvorfor køre i internet exploder når det virker fint for os andre i Firefox, Epiphany eller hvilken browser man vælger at bruge. Programmerne i Linux kører bare bedre hvis de kører indfødt.
Jeg tror problemet ligger i at din nøglefil er blevet beskadiget, men for en god ordens skyld, så skriv følgende kode i din browser og vis os output;
Kode: Vælg alt
about:plugin
Internet Explorer 6
Hvorfor køre i internet exploder når det virker fint for os andre i Firefox, Epiphany eller hvilken browser man vælger at bruge. Programmerne i Linux kører bare bedre hvis de kører indfødt.
-
God pointe... Men jeg foretrækker også at bruge Firefox
Kode: Vælg alt
application/x-java-vm IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.1.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.1.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.1.3 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.2.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.2.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.3 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.3.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.4 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.4.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.4.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.5 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;version=1.6 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-applet;jpi-version=1.6.0_00 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.1.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.1.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.1.3 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.2.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.2.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.3 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.3.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.4 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.4.1 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.4.2 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.5 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;version=1.6 IcedTea class,jar Yes
application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_00 IcedTea class,jar Yes
Er det nok?
(jeg har prøvet at installere sun versionen, men fejl meldingen var den samme)
(det er installeret ifølge disse: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=4329 Det ser ud til at virke i hvertfald lige så godt som det andet... om ikke bedre. det er samme fejl som i det andet.)
... jeg tor problemet ligge i at din nøgle fil er beskadiget...
det tror jeg også selv
Men tjek lige om mit java er ordentligt alligevel
-
Hmm. Kører du 64 bit? Dengang jeg kørte 32 bit kørte jeg med sun java. Jeg har selv netbank gennem portalbank. Den guide Stra har lavet er til netbank med BEC og java.
-
Hmm. Kører du 64 bit?
Nej. 32 bit. og ja, den guide stra lavede var den jeg fulgte... Det er også alt med undtagelse af det med nøglen der virker.