Digital Signatur [LØST]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Digital Signatur [LØST]

Indlæg af naucher »

Hej

Jeg har fulgt diskussionen på viewtopic.php?f=3&t=5640&hilit=digital+signatur, men jeg synes alligevel jeg vil stille et spørgsmål, set fra en anden vinkel:

Jeg har bestilt en ny digital signatur (ny ISP og ny ePost-adresse m.v.), og tænker nu på at installere denne på Ubuntu.
Men jeg kan (jo) ikke leve uden min Windows-PC (endnu), så signaturen skal også installeres på Windows-PC'en.

Er det mon bedst at installere signaturen på Windows-PC'en først - og så bøvle med overførselen til pks12-fil i FireFox på Ubuntu bagefter?
Som beskrevet i ovennævnte tråd.

... eller kunne det være en fordel, at installere på Ubuntu først - og så forsøge at overføre en sikkerhedskopi til Windows bagefter?
Senest rettet af naucher 19. feb 2009, 21:49, rettet i alt 1 gang.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Digital Signatur

Indlæg af Warhawk »

Hele signaturen er jo udviklet til Windows og til dels Mac, så jeg tror at det er bedst at få den installeret i Linux først. Windows installtionen bagefter burde ikke give de helt store problemer.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
naucher

Indlæg af naucher »

Warhawk skrev:... jeg tror at det er bedst at få den installeret i Linux først. Windows installtionen bagefter burde ikke give de helt store problemer.

Og så lige et dumt spørgsmål:
Kan man (førstegangs-)installere direkte i Ubuntu?

Jeg mener, kan man blot "køre" det link, der bliver tilsendt fra DanID pr. mail, og så ad den vej installere i Ubuntu? (det lyder næsten for nemt!)

Der bliver vel også installeret nogle tillægsfunktioner, til sikkerhedskopiering m.v. (det gør der i hvert fald under Windows)? Virker det på Ubuntu?
Og hvis ikke - hvordan får man så kopieret signaturen over til Windows?

Eller er hele denne snak noget sludder, fordi man under alle omstændigheder skal installere på Windows først?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
naucher

Ny Digital Signatur

Indlæg af naucher »

Hej
Så, nu tror jeg, at jeg har dummet mig igen ... ;-(

Som ovenfor nævnt har jeg bestilt en ny digital signatur, som jeg ville aktivere/installere i Ubuntu.
Derfor gik jeg til aktiveringssiden på DanID direkte fra Evolution.
Indtastning af password til signaturen gik uden problemer, og processen slutter med, at den nye signatur skal gemmes på disken (som html-fil)
Jeg vælger mappen: /home/naucher/bin/
Men da jeg forsøger at finde denne fil (med Filhåndtering) så er der ingenting i den pågældende mappe.

Hvad nu?
Er filen skjult?
Hvis der findes en html-fil, skal den vel konverteres til en pcks12-fil? (... eller hvad det nu hedder?)
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Min signaturfil ligger i den mappe jeg bad den om, den er ikke skjult eller noget som helst. Jeg havde ingen problemer med installation via DanID's standardmetode.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
naucher

Indlæg af naucher »

Nå ja - jeg sagde jo, jeg havde "dummet mig" ;-)

Html-filen lå ganske vist ikke der, hvor jeg mente at have placeret den. Men derimod i en mappe et niveau højere.

Derefter fandt jeg via lidt omveje en vejledning på http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/TDC_Digital_signatur

Så nu kører det jo (næsten) fint :-)
"Næsten" fordi da jeg skulle logge ind på SKAT, viser JAVA-applet at der ikke findes nogen certifikater .... MEN jeg ved jo godt, at der findes 1 - så den vælger jeg med knappen [gennemse] og så kører det.

Er der nogen, der kan sige mig, hvorfor man ikke umiddelbart får "adgang" til certifikatet - men skal vælge det i filhåndteringen?
Har jeg gjort noget forkert, da jeg indlæste certifikatet i FF?
------------------------------------------
[EDIT]
Den løste jeg selv:
se løsningen på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=5640&st=0&sk=t&sd=a&start=15, hvor det bliver fortalt, at man blot skal gemme sit certifikat/Dig.Sign. i mappen ~/.oces inden man importerer signaturen i FireFox.
Samme gælder for Evolution.

Problem solved :-D
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger