Hej
Jeg ville gerne vide om Linux ubuntu har en indbygget firewall ligesom windows har. Fordi jeg ville gerne have åbnet nogle porte. Jeg føler jeg har set alt igennem efterhånden.
Firewall
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Firewall
Hej og velkommen til forum
Ubuntu har en indbygget firewall - så den del er sikret, hvis du vil have en bestemt kontrol over firewall´en, kan du hente programmet "firestarter", men det er ikke noget som man normalt har brug for.
Ubuntu har en indbygget firewall - så den del er sikret, hvis du vil have en bestemt kontrol over firewall´en, kan du hente programmet "firestarter", men det er ikke noget som man normalt har brug for.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Du kan prøve det efter her https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 og læs mere her viewtopic.php?f=5&t=5739&st=0&sk=t&sd=a&hilit=virus&start=15gorme skrev:Hej
Jeg ville gerne vide om Linux ubuntu har en indbygget firewall ligesom windows har. Fordi jeg ville gerne have åbnet nogle porte. Jeg føler jeg har set alt igennem efterhånden.
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: Gorme
TaK christian.arvai
Nu har jeg hentet det der firestarter, men syntes ikke rigtig der er nogle steder hvor man kan åbne for sine porte
Nu har jeg hentet det der firestarter, men syntes ikke rigtig der er nogle steder hvor man kan åbne for sine porte
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Så vidt jeg ved er Ubuntu's firewall slået fra som standard da den er unødvendig. Har du en router? Det er normalt dem der spærrer, så det er den du skal have åbnet.
Du skal finde den indstilling i routeren der gør at du kan lave portforwarding på de porte du skal bruge, hen til din computers IP.
Du skal finde den indstilling i routeren der gør at du kan lave portforwarding på de porte du skal bruge, hen til din computers IP.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Er der en som kan bekræfte det Jarlen siger?
fordi jeg har hentet det der firestarter der står firewall som: on hver gang jeg har genstartet pc'en
fordi jeg har hentet det der firestarter der står firewall som: on hver gang jeg har genstartet pc'en
-
- Geografisk sted: Esbjerg
gorme skrev:Er der en som kan bekræfte det Jarlen siger?
Hejsa,
Jo, det er korrekt, hvad Jarlen siger. Ubuntu er udstyret med noget der hedder iptables, hvilket er den indbyggede firewall. Den er som standard sat til at tillade al trafik. Som Christian skriver kan du bruge Firestarter. Jeg bruger dog Watchdog i stedet.
Din router er som Jarlen skriver nok sat til at lukke dine porte, hvilket jo skal beskytte din computer i sidste ende.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Jeg har nu åbnet de der porte i routeren men der er stadig noget der blockere for andre at komme ind i serveren (Counter-strike)
Det virkede ellers på windows?
Det virkede ellers på windows?