Ubuntu boot problem

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Ligas
IRC nickname: Ligas

Ubuntu boot problem

Indlæg af Ligas »

Hej!
Jeg har lige installeret Ubuntu (8.04) på en gammel computer. :D
Når jeg så starter, da leder den først efter netværk og finder intet, godt nok, da den skal starte fra hdd. efter 5-10 sec. skal jeg trykke en tast for at få den til st søge efter andre "boot steder". Når jeg gør det da finder den fint IDE0 og starter med at boote Ubuntu, men, så når den ikke længere.... Skærmen bliver sort og hdd lampen flasher hurtigt, ellers sker der ikk noget (den har stået sådan i over 5 min). Nu har jeg prøvet at boote fra CD og ladet systemet starte fra denne, og det går fint. Maskinen booter rigtigt op, kommer fint ind i ubuntu (det er herfra jeg skriver denne txt).

Når jeg kigger i menuen "Places" i toppen af skærmen, da finder den fint mine harddiske og jeg kan gå ind og se hvad der er på dem!

Hvad kan jeg gøre for at få maskinen til at starte fra harddisken? :?:

ps. jeg kender INTET til linux, vil bare gerne ha det til at køre på min comp. 2, så jeg kan sidde og experimentere lidt med det :wink:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu boot problem

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

når du siger at det kører fint som livecd - men ikke efter den rigtige install, har jeg et spørgsmål :

ved hvilken hastighed brændte du den livecd ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed).

PS: og send lidt oplysninger om pc´en med herind (cpu -ram grafikkort osv.)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ligas

Indlæg af Ligas »

Computer data..
Denne computer er rimelig gammel, men kører ellers ok:
1.4 Ghz
1 GB ram
60 GB HDD
Nvidia Gforce4 TI4280

Jeg brændte den godt nok ved max hastighed, men den installerede uden problemer og det er fra samme CD at jeg kører live ver. af ubuntu.
Da jeg installerede slettede jeg alle partitioner og lavede 2 x 30 GB hvor jeg installerede på den første.
(nr 2 lavede jeg til fat32)

Jeg har en rettelse... Skærmen bliver ikke sort, teksten står der stadig, der står:

Searching for Boot Record from IDE-0..OK

Herefter står hdd lampen bare og "flasher" rigtig hurtigt!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Brænd en ny livecd, jeg har set det mange gange før i dette forum og der er stor sandsynlighed for at fejlen er i cd´en pga. den høje brænderhastighed, jeg har også selv haft gjort det ved et uheld og det giver problemer i de fleste tilfælde.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ligas

Indlæg af Ligas »

Virker stadig ikke :cry:

Er der ikke en måde at jeg kan skrive en ny master boot record :?:
Findes løsningen på dette evt. på liveCD'en ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hvorfor vil du skrive en ny MBR ?

Ligas

Indlæg af Ligas »

fordi at den ikke vil boote, og det hjælper ikke at ominstallere... jeg har endda hentet en ny version af programmet på nettet, da jeg troede at der muligvis var fejl i den første version..
Da det er MBR der læses først, da må det jo oss være der at fejlen ligger....
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hej og sorry det forsinkede svar - mine børn har vinterferie, så jeg har lidt travlt :)

Ubuntu burde selv skrive en ny MBR under install, prøv at vælge den mulighed under install der hedder "Guidet - benyt hel disk", som vist i denne guide http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation , billede 4 af 7.
Det er den måde jeg selv plejer at installere på og så skal man ikke til at rode med selv manuelt at partionere harddisken.

Er det en 32 eller 64 bit´s isofil du har hentet ? , hvis du er i tvivl så bare skriv selv navnet på isofilen, så ved jeg hvilken en udgave det er (jeg er rimeligt sikker på at det skal være 32 bit).

PS: dine specs. er nede omkring hvad min den ældste har og den kan jeg kun installere 8.04 på, ved at installere 7.10 først og så opgradere til 8.04 bagefter, det er også en mulighed vi kan prøve - hvis du har mod på det.

Ligas

Indlæg af Ligas »

hmm.... den vil sku stadig ikk... :?
prøver lige at installere en sidste gang... ( igen igen :lol: )
og imens den installerer vil jeg prøve at downloade ver. 7.10 og så prøve som du siger.... installere den først og derefter opgradere.. :wink:
(hvis du vil være så venlig at fortælle mig hvor jeg får den fra (7.10)) :oops:
Jeg kan ikke lige finde ud af hvor jeg skal finde den på denne side
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Her
http://releases.ubuntu.com/gutsy/

Men prøv evt. med alternativ install 08.04. først, den kræver ikke så mange ram, som en normal installation.

stra
Senest rettet af Stra 12. feb 2009, 14:55, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

7.10 kan hentes her http://se.releases.ubuntu.com/7.10/ og du skal bruge PC (Intel x86) desktop CD

Ligas

Indlæg af Ligas »

hmm... Det ser desv. ikke ud til at jeg kan få det til at køre på denne maskine :cry:
Nu har jeg prøvet at installere både ver. 7.10-desktop, 8.04.2-desktop & alternate.
ver. 8.10 kan ikke installeres (jeg kan ihvertfald ikke finde ud af det) da cd'en kører i et lille stykke tid og ender i noget der minder om en CMD
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

har du fået det til at virke nu eller skal vi prøve mere ?