Hej !
Dette er første gang , jeg nogensinde skriver efter hjælp , jeg har altid sat en ære i at klare ærterne selv , men denne
gang er jeg gået helt i stå . Jeg har aldrig prøvet linux før , men har dog gennemtrawlet samtlige windows systemer og elsker at lave om på al ting , overclocke og modde , men efter gentagne try and errors har jeg givet op med hensyn til følgende : Under installation af ubuntu 8.10 fra brændt dvd-image , skriver partitioneringsprogrammet efter at have 'oprettet' første og anden partition hver gang at resten af free space er 'ubrugelig' , og derfra kan jeg så ikke komme videre !
Jeg har 3 hdds m. 350 GB på hver -- 2 sata og 1 usb -- sata0 m. 4 partitioner : 70 GB til WinXP - 5 GB til Swap - 150 GB til Games Installs - 120 GB til Games Images -- sata1 m. 5 partitioner : 70 GB til Win Vista - 10 GB til Swap - 100 GB til Games installs - 100 GB til Games Images - 70 GB reserveret til UBUNTU ( i dén rækkefølge ) allesammen formatteret i NTFS. Usb hdd'en bruger jeg udelukkende til fotos og updateringer ( jeg er fotograf og spilsamler bl.a.) - Den reserverede
UBUNTU partition har jeg så slettet i part. prog.- oprettet ny part. i nøje overensstemmelse m. :http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/DualBootInstallation - og BANG : de resterende GB's til /home er ubrugelige , som der står , og det uanset , hvilken rækkefølge , jeg opretter partitionerne i : den tredie part. kan åbenbart ikke oprettes .
Jeg håber , at der er nogen , der kan redde mig ud af denne situation . Strengt taget behøver jeg jo ikke Linux , da jeg jo er spil-freak , men da jeg jo har brugt Firefox i flere år - den er jo så meget bedre end IE , og bare demo-versionen af UBUNTU ser jo lovende ud , og dér kan man åbenbart virkelig få lov til at lave om på tingene -- OK , jeg er berygtet for at snakke for meget , så nu: Enhver hjælp modtages med kyshånd !
'ubrugelig partition' under installation af ubuntu 8.10 ?
-
- IRC nickname: nighthawk
- Geografisk sted: Dragør
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Re: 'ubrugelig partition' under installation af ubuntu 8.10 ?
Jeg havde det samme problem da jeg satte min PC op til dualboot. Problemet viste sig at skyldes at der kun kan være 4 primære partitioner på et drev (det hænger dog ikke helt sammen med den partitionering du beskriver) og da Windows allerede havde lagt beslag på to, så fik jeg ikke lov at lave tre yderligere. Problemet var løst ved at sætte partitionerne op som "logiske" og ikke "primære", som det beskrives i den guide du har brugt. Så vidt jeg har forstået er der ikke nogen begrænsning på antallet af "logiske" partitioner.
Min dualboot-opsætning virker fint.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
Vinder skrev:Jeg havde det samme problem da jeg satte min PC op til dualboot. Problemet viste sig at skyldes at der kun kan være 4 primære partitioner på et drev (det hænger dog ikke helt sammen med den partitionering du beskriver) og da Windows allerede havde lagt beslag på to, så fik jeg ikke lov at lave tre yderligere. Problemet var løst ved at sætte partitionerne op som "logiske" og ikke "primære", som det beskrives i den guide du har brugt. Så vidt jeg har forstået er der ikke nogen begrænsning på antallet af "logiske" partitioner.
Hej !
Tak for svaret , det hjalp rigtigt godt til at komme videre , så jeg kunne få installeret ubuntu . At der så gik ged i winboot , således at der ingen adgang er til hverken Vista eller ubuntu , men kun til Xp , er en anden sag --- har nu fået repareret
winboot , således at jeg har fået min elskede Flightsim X på Vista igen , men ingen adgang til ubuntu
Det vil jeg så arbejde lidt med --- det skal altså ikke være så let med 3 styresystemer ombord -- men tak igen ,nu kan jeg da komme lidt videre !
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Hvis du bare synes det kunne være godt at bruge linux en gang imellem kunne du jo overveje at lave en Ubuntu 8.10 baseret usbnøgle med Linux og persistent harddisk på.
Så booter du fra den når vil have lidt Linux variation i din Windows hverdag, og nøglen er så din primære harddisk indtil du genstarter maskinen.
Bemærk du kan installere programmer til nøglen som en alm. installation. Den kan blot bruges i alle de maskiner du kunne finde på at afprøve - ikke kun på din maskine.
Så booter du fra den når vil have lidt Linux variation i din Windows hverdag, og nøglen er så din primære harddisk indtil du genstarter maskinen.
Bemærk du kan installere programmer til nøglen som en alm. installation. Den kan blot bruges i alle de maskiner du kunne finde på at afprøve - ikke kun på din maskine.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
ubuntuuser42 skrev:Hvis du bare synes det kunne være godt at bruge linux en gang imellem kunne du jo overveje at lave en Ubuntu 8.10 baseret usbnøgle med Linux og persistent harddisk på.
Hej !
Tak for dit forslag , det vil jeg absolut afprøve en dag - dog ikke lige nu , da jeg har 'udgiftsstop' i min privatøkonomi - godt nok er sådan en usbnøgle ikke særlig dyr , men jeg har også et kamera , som lige er gået ned og en A 2 printer , som står og hopper af forventning om at jeg
meget snart får proppet nye patroner i den ( den er dyrere i brug end en amerikanerbil fra 50´erne ). Så jeg fortsætter min kamp for at få 3
systemer til at fungere sammen på een PC -- udfordringer gør mig bare stædig