Kan ikke længere se delte mapper
Kan ikke længere se delte mapper
Jeg prøvede at lave en delt mappe i Ubuntu 8.10. Så gjorde jeg åbenbart noget galt. Nu kan jeg ikke længere se delte mapper under netværk på de andre computere der kører XP. Computerne med Windows kan godt se hinanden.
Jan
Jan
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Kan ikke længere se delte mapper
Har du installeret firestarter? (hvis ja, så afinstaller den)moquai skrev:Jeg prøvede at lave en delt mappe i Ubuntu 8.10. Så gjorde jeg åbenbart noget galt. Nu kan jeg ikke længere se delte mapper under netværk på de andre computere der kører XP. Computerne med Windows kan godt se hinanden.
Jan
Hvad hedder dit windows netværk? Og kan du se din egen PC når du kigger i steder/netværk?
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Nej firestarter er ikke installeret. Når jeg går til Steder - Netværk kan jeg se ikonet med titlen "windows-netværk". Når jeg dobbeltklikker på den når jeg frem til en tom "mappe". Jeg er i tvivl om hvad du mener når du spørger hvad mit netværk hedder.
Jan
Jan
-
Først prøv at køre denne komando i terminalmoquai skrev:Nej firestarter er ikke installeret. Når jeg går til Steder - Netværk kan jeg se ikonet med titlen "windows-netværk". Når jeg dobbeltklikker på den når jeg frem til en tom "mappe".
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install samba-common smbclient
Derefter går du ind til den mappe du vil dele, højreklikker på den for at se sharing options og vinger af, hvis det ikke er sat til deling.
Hvis det er et alm netværk derhjemme, hedder det som regel "workgroup".Jeg er i tvivl om hvad du mener når du spørger hvad mit netværk hedder.
Jan
På min arbejdsplads hedder det "iks", men vi skal lige have din maskine til at dele først.
stra
Kommandoen er udført og jeg har sikret at mappen er delt. På de to windowsmaskiner hedder arbejdsgruppen "workgroup". Jeg ved ikke hvordan jeg ser hvad Ubuntu er sat til. Jeg kiggede i "Netværk"-"Windows-netværk". Stadig intet.
-
Og du kan heller ikke se din egen hmmm.moquai skrev:Kommandoen er udført og jeg har sikret at mappen er delt. På de to windowsmaskiner hedder arbejdsgruppen "workgroup". Jeg ved ikke hvordan jeg ser hvad Ubuntu er sat til. Jeg kiggede i "Netværk"-"Windows-netværk". Stadig intet.
Jeg bliver dig lige nu svar skyldig, da jeg skal afsted. Men måske skal du kigge lidt på denne side http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605
Evt skal du installere samba
sudo aptitude install samba
stra
stra
Jeg har prøvet at google problemet. Jeg mener jeg burde have et punkt under System-Administration der hedder "Delte foldere" eller noget i den retning. Men sådan en har jeg ikke.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
moquai skrev:Jeg har prøvet at google problemet. Jeg mener jeg burde have et punkt under System-Administration der hedder "Delte foldere" eller noget i den retning. Men sådan en har jeg ikke.
Jeg kan berolige dig med at den omtalte mappe heller ikke eksistere på min pc, så mon ikke det er en fejl der har stået der.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Nu har jeg installeret Samba, men det link til ubuntuforum som stra vedhæftede er sort snak for mig. Sådan er det når man er opvokset med Windows.
-
Så prøv at installere via terminalmoquai skrev:Nu har jeg installeret Samba, men det link til ubuntuforum som stra vedhæftede er sort snak for mig. Sådan er det når man er opvokset med Windows.
Et grafisk værktøj, som du finder under system/administration bagefter. (beklager jeg fik dig ud i det andet men lidt travlhed osv...)sudo aptitude install system-config-samba
stra
stra
Stra - jeg er skam bare glad for at du og andre vil bruge lidt tid på at hjælpe mig og andre. Hvis jeg bare stadig boede i Herning, så kunne vi lige mødes over en kop kaffe og ordne mine problemer
Nu har jeg et grafisk vindue der hedder "Konfiguration af Samba". Her kan jeg se min delte mappe som er synlig og skrivebeskyttet. Men den dukker ikke op når jeg åbner mappen netværk. Arbejdsgruppen er også her "workgroup". Windows computeren i gæsteværelset er heller ikke synlig.
Når "Konfiguration af Samba" starter op står der: "Warning. Some lines couldn't be understood while reading the configuration file /etc/samba/smb.conf. These may be unknown configuration directives for Samba plugins but could also be configuration errors. 50: enable spoolss=yes
Jan
Nu har jeg et grafisk vindue der hedder "Konfiguration af Samba". Her kan jeg se min delte mappe som er synlig og skrivebeskyttet. Men den dukker ikke op når jeg åbner mappen netværk. Arbejdsgruppen er også her "workgroup". Windows computeren i gæsteværelset er heller ikke synlig.
Når "Konfiguration af Samba" starter op står der: "Warning. Some lines couldn't be understood while reading the configuration file /etc/samba/smb.conf. These may be unknown configuration directives for Samba plugins but could also be configuration errors. 50: enable spoolss=yes
Jan
-
Mit problem er at jeg aldrig har sat samba op med windowsmaskiner, så jeg skal lige prøve mig lidt frem.moquai skrev:Stra - jeg er skam bare glad for at du og andre vil bruge lidt tid på at hjælpe mig og andre. Hvis jeg bare stadig boede i Herning, så kunne vi lige mødes over en kop kaffe og ordne mine problemer
Jan
Men for at se hvilken filen /etc/samba/smb.conf skriver du i terminal
sudo gedit /etc/samba/smb.conf
I "Konfiguration af Samba" står indstillinger/serverindstillinger her til workgroup?
Du skal under indstillinger/sambabrugere have tilføjet dine windowsmaskiner (se under hjælp).
stra
stra
Ja der står "workgroup"
smb.conf http://pastebin.com/m628cc7fa
Med hensyn til at tilføje windowsmaskiner ved jeg ikke hvad der skal stå i unix-brugernavn. Windows-brugernavn formoder jeg er navnet på windowscomputeren som hedder pavilion. Og Samba-adgangskode er vel bare et kodeord jeg finder på.
smb.conf http://pastebin.com/m628cc7fa
Med hensyn til at tilføje windowsmaskiner ved jeg ikke hvad der skal stå i unix-brugernavn. Windows-brugernavn formoder jeg er navnet på windowscomputeren som hedder pavilion. Og Samba-adgangskode er vel bare et kodeord jeg finder på.
-
Den fejl du fik tidligere
stra
prøv at ændre "yes" til "no"These may be unknown configuration directives for Samba plugins but could also be configuration errors. 50: enable spoolss=yes
fx dit bruger navnmoquai skrev:Ja der står "workgroup"
Med hensyn til at tilføje windowsmaskiner ved jeg ikke hvad der skal stå i unix-brugernavn.
Nej, dit brugernavn til windows PcerenWindows-brugernavn formoder jeg er navnet på windowscomputeren som hedder pavilion
Ja, men det er vel en god ide at vælge det samme som du bruger til din login på win Pcen.. Og Samba-adgangskode er vel bare et kodeord jeg finder på.
stra
Senest rettet af Stra 9. feb 2009, 12:07, rettet i alt 1 gang.
stra
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
ok
for at få samba til at virke med windowsbrugere er her en lille liste over ting JEG gør når det ikke virker...
1: tjeck at dine windowsbrugere er på listen over samba brugere (og det er brugere, ikke maskinenavne)
2: tjeck at de pågældende brugere har adgang til sharet
3: ind i instillinger>serverinstillinger>sikkerhed og prøv henholdsvis brugere og deling under autentiseringstilstand
4: tjeck at sharet er synligt og at der er skriveadgang (du kan altid fjerne den igen hvis du ønsker read only)
5: tjeck at den ubuntubruger der er tilknyttet samba har adgang til sharet
6: sammenlign smb.conf med en smb.conf der virker et andet sted
for at få samba til at virke med windowsbrugere er her en lille liste over ting JEG gør når det ikke virker...
1: tjeck at dine windowsbrugere er på listen over samba brugere (og det er brugere, ikke maskinenavne)
2: tjeck at de pågældende brugere har adgang til sharet
3: ind i instillinger>serverinstillinger>sikkerhed og prøv henholdsvis brugere og deling under autentiseringstilstand
4: tjeck at sharet er synligt og at der er skriveadgang (du kan altid fjerne den igen hvis du ønsker read only)
5: tjeck at den ubuntubruger der er tilknyttet samba har adgang til sharet
6: sammenlign smb.conf med en smb.conf der virker et andet sted