Hej
Jeg tillader mig at starte en ny tråd, i stedet for at fortsætte den gamle (viewtopic.php?f=15&t=5717), idet jeg har været væk et stykke tid.
Jeg har installeret programmet Chart Navigator Light, via Wine.
Programmet kan vise søkort i BSB-format (dem fra NV-Verlag i Arnis, Tyskland) og ser ud til at fungere fint posting.php?mode=post&f=15#
Men sådan et kort er der jo ikke meget sjov ved uden en GPS, og den "GPS-mus", jeg har er (naturligvis) til USB-porten.
"Søkort-programmet" kan dog kun arbejde med GPS via en com-port! Dette er ikke noget problem under Windows, fordi GPS-musen leveres sammen med et program, der kan konvertere/kombinere disse to ting. posting.php?mode=post&f=15#
Og nu til mit problem:
Jeg har installeret programmet "PL-2303 USB-Serial Driver" i Wine - men når jeg i "søkort-programmet" vil skabe kontakt til GPS'en får jeg blot fejlmeldingen: "There are no COM-ports available on the computer!" derefter kan man forsøge at tilføje netværk og andet "sjov".
... men ikke rigtigt noget, der giver gevinst.
posting.php?mode=post&f=15#
Hvordan får man etableret forbindelse til den serielle USB-GPS på Ubuntu?
USB-com-port på Ubuntu
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
USB-com-port på Ubuntu
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: USB-com-port på Ubuntu
naucher skrev:...
Og nu til mit problem:
Jeg har installeret programmet "PL-2303 USB-Serial Driver" i Wine - men ...
En Windows driver virker ikke[1] i Linux. Wine er et helt almindeligt program som styres med hård hånd af Linux kernen. Da Wine ikke er et (Windows) operativsystem vil en (Windows) driver ikke virke, da Linux kernen suverænt styrer og kontrollerer al hardware i din computer.
Det du har brug for er det der i Windows terminologi kaldes en virtuel com port, altså noget der styrer trafik fra/ til din USB GPS fra/til /dev/ttyS0, som er den første fil som er en seriel port.
... men hvordan det lige gøres ved jeg ikke.
Jeg gætter på at du har brug for en USB Linux driver.
Jeg ved at du er heldig, hvis der i din GPS mus sidder en seriel til USB chip fra Future Technology Devices International Ltd. (FTDI chip): http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm
Du er heldig fordi at FTDI chips driver er lige til at installere og at USB driveren automatisk opretter den virtuelle COM port.
Derefter skal du bare fortælle dit program hvilken seriel port den kan hente GPS data fra.
[1] ndiswrapper er en undtagelse
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nordsjælland
Dette er ikke helt det samme. Men for at få mit gps program (garmin mapsource) til at se min gps enhed i wine, med usb stik. Har jeg tidligere brugt denne i terminal.
Senere snublede jeg over denne et eller andet sted på nettet
hvor der skal tilføjes # først i linien "blacklist garmin_gps" Det fik mit til at virke ved tilslutning.
Som sagt ikke helt det samme, men den "sudo modprobe" og navnet på din gpsmus kunne være måden.
Ellers kommer der sikkert andre med gode foreslag/løsninger.
Kode: Vælg alt
sudo modprobe garmin_gps
Senere snublede jeg over denne et eller andet sted på nettet
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
hvor der skal tilføjes # først i linien "blacklist garmin_gps" Det fik mit til at virke ved tilslutning.
Som sagt ikke helt det samme, men den "sudo modprobe" og navnet på din gpsmus kunne være måden.
-
utopia skrev:Dette er ikke helt det samme. Men for at få mit gps program (garmin mapsource) til at se min gps enhed i wine, med usb stik. Har jeg tidligere brugt denne i terminal.Kode: Vælg alt
sudo modprobe garmin_gps
Senere snublede jeg over denne et eller andet sted på nettetKode: Vælg alt
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
Det er faktisk ret meget det samme, fordi modprobe indlæser et Linux kerne modul(=driver).
/etc/modprobe.d/blacklist er en fil, hvis indhold fortæller modprobe hvilke kernemoduler som ikke virker på din computer
Havelåge-tegnet (#) gør al tekst der står på samme linie efter # bliver til en kommentar, så dit kernemodul ikke længere er blacklistet.
Vil du have et kerne modul til at blive loaded ved boot, kan du skrive dem i /etc/modules
Den kan rettes i med
gksudo gedit /etc/modules
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nordsjælland
lath skrev:Det du har brug for er det der i Windows terminologi kaldes en virtuel com port, altså noget der styrer trafik fra/ til din USB GPS fra/til /dev/ttyS0, som er den første fil som er en seriel port.
/Lars
virtuel com port, er vel "symlink". Har prøvet.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=2773
virkede ikke hos mig. Men der er da lidt om hvordan det kan gøres.
-
utopia skrev:lath skrev:Det du har brug for er det der i Windows terminologi kaldes en virtuel com port, altså noget der styrer trafik fra/ til din USB GPS fra/til /dev/ttyS0, som er den første fil som er en seriel port.
/Lars
virtuel com port, er vel "symlink". Har prøvet.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=2773
virkede ikke hos mig. Men der er da lidt om hvordan det kan gøres.
Ja, det er en del af det da det lader at Wine har brug for et symlink.
En virtuel com port vil være en driver da den oversætter USB data til og fra din GPS USB til seriel port kommunikation, det kræver software i Linux kernen, ofte et Linux kerne modul.
Det betyder at du stadig mangler det vigtigste - virtuel COM port driveren til Linux.
Prøv at finde ud af hvad der er af chips, specielt i nærheden af USB porten i din GPS mus. (Ja, så skal du åbne den, men det er nok den eneste løsning til at komme videre!)
Jeg har iøvrigt fundet ud af at FTDIs drivere er inkluderet fra Linux kerne version 2.6.9[1]:
- Operating System: Linux, Linux x86_64
- Devices Supported: FT2232H, FT4232H, FT232R, FT245R, FT2232, FT232B, FT245B, FT8U232AM, FT8U245AM
- Driver Version: 1.5.0
- Release Date: 2nd December 2008
- Comments: Required for FT2232H and FT4232H support.
Required for 2.4 kernels that require FT2232 support. FT2232 support included in kernel 2.6.9 or greater. Developed by Bill Ryder[2]. Instructions in ReadMe[3] file. All other devices included in kernel 2.4.20 or greater (see ReadMe for 232R device support).
[1] http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
[2] [url]bryder@sgi.com[/url]
[3] http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP/Linux/README.dat
/Lars