Kubuntu spørgsmål ang. ordblindeprogramm... (LØST)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Kubuntu spørgsmål ang. ordblindeprogramm... (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg skriver da jeg godt kunne tænkte mig at vide om der er nogle programmer ude til folk der er ordblinde, som er låst fast i windows pga. frygt for programmerne ikke findes i linux og derfor udelukker disse mennesker, som jo også gerne vil have en computer de ikke skal sidde og bande over hele tiden fordi den har installeret windows.

På forhånd mange tak! :-)
Senest rettet af Spotten 4. okt 2009, 03:08, rettet i alt 1 gang.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Kubuntu spørgsmål ang. ordblindeprogrammer under linux?

Indlæg af Jarlen »

Hej, og velkommen til

Jeg er ikke ordblind, så du må lige hjælpe mig her. Hvad er det for nogle programmer, og hvad gør dem specielt egnede til ordblinde? Jeg ved ikke lige hvad jeg skal lede efter :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Pågældende programmer i WIndows hedder:

ViTex, ViTal, VisOrd,TaleTilTekst.

Jeg skriver kort om det jeg kender til programmerne da det ikke er til mig selv men min kæreste der også godt kunne tænke sig at komme ind i linux verdenen og dermed få mere ud af sine penge = computer, men er lidt nervøs da hun har svært ved at klare sig uden de programmer under hendes uddannels, hvilket vi har snakket om der nok er mange derude der godt kunne tænke sig, og det er jo linux bedste område, at hjælpe andre der trænger til det! :-) Du kan evt. selv finde info om dvs. programmer hvis du kan da det nok er bedre end det jeg har skrevet til at komme frem til noget konkret.

ViTex er et program der hjælper den ordblinde med at stave, det er ikke som stavekontrol, det nærmere som en ordbog i en Nokia tlf, der viser ord det kan være man forsøger at stave, altså så den viser nogle forslag til eventuelle ord.

ViTal er et program der kan læse markeret tekst op for en, eller hele tekster.

VisOrd, en mere udviklet ordbog der viser en masse forslag når man sidder og prøver at skrive.

TaleTilTekst, siger lidt sig selv, det er vel som tale til tekst i windows.

På forhånd mange tak! :-)
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

"adgang for alle" (adgangforalle.dk) kan køre i linux. Det er et godt program. Det kan godt være, at der er andre tilbud derude, eller at nogle programmer kan køre i Wine.

Men man må jo nok erkende, at det danske sprogs udbredelse kombineret med Linux' ditto er en lidt skidt cocktail inden for sådanne specialprogrammer.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50