Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Wrapper »

Jeg hørte en fugl synge om at vi manglede et tema for denne måned, så jeg kom med et forslag om at have et Kaffe-tema. Efter kort debat blev dette vedtaget...
Kaffe, noget som de fleste, nørder såvel som almindelige mennesker, sværger til. Så derfor tænkte jeg at det kunne være interessant at dele informationer om kaffe. For de fleste er kaffe blot en sort drik der stille og roligt drypper ned i kanden fra sin billige melissa-kaffemaskine købt på udsalg i Bilka. For andre kræver det en ægte Moccamaster der larmer mindst lige så meget som gammel Ferguson traktor. Så spørgsmålet er nu: Hvordan er din kaffe? Sort som kul?... En hurtig espresso eller latte?... Irish Coffee eller bare med Baileys?... Filterkande, stempelkande eller vacumbrygger?...
Billede

Billede
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Jarlen »

Jeg kan godt lide kaffe, så det er egentlig ikke så vigtigt for mig hvad den hedder osv. den er dog normalt sort. :-)
Herhjemme laver jeg normalt kaffe på en almindelig filterkaffe på kaffemaskine hvis jeg får gæster (eller skal lave en all-nighter) og skal bruge kaffe i lidt større mængder, ellers laver jeg normal instant kaffe.
Jeg har forresten lige gennemskuet at instant kaffe smager VOLDSOMT meget bedre hvis kaffen opløses i en smule koldt vand inden det kogende vand hældes i, det er en god finte til bedre hurtig-kaffe :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af laoshi »

Det er et af livets store mysterier hvordan vidt forskellige mørke væsker alle kan betegnes med det samme ord: kaffe. Man kan få noget fra det mest afskyelige (jeg mindes mine forældres genopvarmede formiddagskaffe brygget på lige dele kaffe og Richs) til det noget nær guddommeligt.
Skal jeg have kaffe så er der ingen tvivl: selvkværnede bønner tilberedt i en italiensk caffetiere. Sådan!
Billede
Billede
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Wrapper »

Jeg har i mange år været fanatiker af kaffe. Først var det nok med ganske almindelig rød karat kaffe, brygget på en almindelig filtermaskine og så uden ekstra ingredienser. Da jeg så begynte på en IT-relateret uddannelse, fandt jeg hurtigt ud af at karaten ikke var nok til at holde mig vågen. Jeg opsøgte byens lokale kaffebutik Kama, ekspedienten kunne hurtigt anbefale mig deres Java Mocca #203 - en kaffe med kraftig smag og hvad jeg så senere fandt ud af, stor mængde koffein.
Tingene udartede sig, og jeg endte med at købe egen kaffekværn - jeg skulle have kaffen så frisk som muligt. Jeg lånte min overbos stempelkande, en kande der var i brug mindst en gang om dagen i de par måneder jeg havde den. Jeg glemmer nok aldrig den dag han kom for at hente den, det var som om at man mistede noget af sin egen personlighed.
Nå men værre var det nu heller ikke, for kort tid efter fandt jeg et rigtig godt tilbud på en stempelkande fra Bodum. Desuden fik jeg fat i en Bodum Santos, en vacumbrygger. Men den kræver en meget varm kogeplade (keramisk at foretrække pga. kort opvarmingstid), så den er ikke i brug hos mig, idet jeg kun har et gammeldags tekøkken.
De sidste par år har jeg haft et par espressomaskiner. Mange tror at espresso er noget der gør folk fuldstændig hyperaktive. Ganske rigtigt har espresso en noget højere koncentration af koffein, men kaffen serveres normalt altid i meget små kopper, så effekten er stort set det samme. Det forhindrer selvfølgelig ikke addicts som mig selv i at brygge flere kopper espresso ned i en stor kop :D ... Espresso skal nydes for den markante og anderledes smag den har. Jeg har prøvet en del bønner til espresso, bl.a. Kamas #203 fintmalet, som er ganske udmærket til espresso. Min favorit er helt klart Segafredo Classico, som jeg indtil videre kun har fundet i Metro, og så er den endda billigere end de fleste andre mærker. I ny og næ sker det at jeg finder damprøret til espressomaskinen frem og laver mig en kop latte. I så fald bruger jeg altid lidt rørsukker. De europæiske landmand får ekstremt meget i støtte til produktionen af almindeligt roesukker, dette gør at rørsukker er dyrt og svært at fremskaffe. Ved at bruge rørsukker satser jeg dermed på at jeg støtter en fattig landmand et sted i Afrika.
Billede

Billede
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Wikzo »

Jeg kan ikke lide kaffe.
Billede
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Jeg »

Jeg er ikke særlig kræsen hvad kaffe angår, men foretrækker til en hver tid filterkaffe frem for instant kaffe..
Udover det skal min kaffe være sort som helvede og når jeg er i godt selskab nyder jeg den gerne med snaps. :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
jaufi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. nov 2008, 20:18
IRC nickname: jaufi

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af jaufi »

Drikker altid kaffen sort, Blå Cirkel fra kaffemaskinen også vågner man. :shock:

Desværre drikker jeg alt for meget kaffe om dagen, for der ryger gerne 1-2 kander ned.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af spook »

Jeg skal have min kaffe som min sjæl: Sort, kold og bitter.

På jobbet bliver den bare skyllet ned, derhjemme bliver den brygget i en Moccamaster - der forøvrigt er meget tæt lydløs - og det SKAL være Merrild 103, den røde mellemristede. Medmindre jeg har været i en ordentlig kaffebiks og købt nogle anstændige javabønner eller noget andet guf. Er jeg på Baresso bliver det enten en Cappucino + et ekstra skud espresso smidt oveni eller "en lille dagens i en stor kop". Den lidt forvirrende bestilling dækker over at en lille dagens filterkaffe, serveret i en stor kop (til at tage med) kan man faktisk både gå med og have i bilen uden den skvulper ud over det hele.

Hvis man ikke føler trang til at bevise hvor macho man er, så serverer de også en Latte med en halv guldbarre (Orange knas) smidt ned i. Vent til guldbarren er smeltet og drik. Nøøøøøøj det er godt på en kold dag :)
Billede
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Don S »

Kaffe er overrated, te er fremtiden.
Billede

Billede Billede
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Darmann »

kaffe er en stor del af min dag og har drukket det siden jeg var 11 år da jeg tjente på landet min kaffe bliver brygget på en Melita maskine med 2 varmelegmer den har jeg gode erfaringer med og så ligger der mange af dem i containeren på arbejde som bare skal afkalkes med Permadan fra vores vaskeriservice ummm det kradser godt i næsen 8-) jeg bruger Meny kaffe på jobbet og BKI ékstra hjemme min formel er 3 med top til 8 vand

mine beboer kender mig som varmesteren med koppen i hånden da jeg altid kommer ud fra mit kontor med en kop kaffe i hånden når mine teknikrum skal efter ses de ved også at når jeg har koppen i hånden kan de ikke få hjælp den næste ½time da jeg er optaget en anden ting jeg kan er at jeg kan gå og drikke på en gang uden at det halve af kaffen løber i mundvigen

der hjemme er der altid kaffe på kanden af thermokande bruger jeg en Tiger som efter min mening er den bedste kande der findes jeg drikker 1 kande der hjemme og 1 på jobbet hvis jeg ikke er til møde så bliver det til mere
Med venlig hilsen

Darmann
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Wrapper »

Billede

Nogen gange må man bare indse at man er lidt for meget kaffe-fanatiker (eller hov det ka da vel ik blive for meget hehe). Stumbleupon kan ik levere flere coffee-sider. Mine computere hedder noget kafferelateret; Laptop = Espresso, gamle stationær = Moccamaster, gamle mini-itx = minibean, min nye stationære = bean. Og jeg mener endda at min telefon hedder noget i samme stil... Min kuglepensholder på skrivebordet er en gammel dåse Lavazza espresso. jeg har sågar bøger på hylden omhandlede kaffe... :S

Nå det var den Latte vi kom fra - brb ;)
Billede

Billede
elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af elkoger »

En go' elkoger-kaffe er jo aldrig afvejen.
Ellers er kaffen alle kan li' (BKI) efter en tur i maskinen favoritten.
Mvh Simon
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Artificial Intelligence »

Sort kaffe, tak. :mrgreen:
Jeg drikke mest kaffe om morgen og så 2 om eftermiddagen (og mest når jeg er på arbejde).
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af Jeg »

Jeg kan drikke det hele dagen..
Jeg har før præsteret at drikke et helt krus espresso og umiddelbart efter gå i seng uden søvnbesvær..

EDIT: Og med krus mener jeg ikke en af de der søde små espressokopper.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Februar-tema - Hvordan er din kaffe?

Indlæg af laoshi »

Under alle omstændigheder skal det være en damn'd good cup of coffee

Billede
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi