Hej Kan i Hjælpe jeg har en pladespiller og mangler et nemt program til at overspille lp plader over til cd evt.
Håber i kan hjælpe Tak VH. Kolfur
Hvilket program til at overspille lp plader til pc
-
- Geografisk sted: MidtSjælland
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Hvilket program til at overspille lp plader til pc
kolfur skrev:Hej Kan i Hjælpe jeg har en pladespiller og mangler et nemt program til at overspille lp plader over til cd evt.
Håber i kan hjælpe Tak VH. Kolfur
- Du skal have noget hardware - en RIAA forstærker.
- Derefter skal du optage lyden ved at digitalisere den, resultatet gemmes på din harddisk. Audacity er i den forbindelse et fantastisk program. Installer ved at trykke på linket: audacity (Det aktiverer pakkestyring).
- Nu kan det godt være at at du vil køre hele lydfilen igennem et digitalfilter for at fjerne al støj. (dette punkt vil tage timer at lave)
- Herefter skal du med Audacity klippe lp lydfilen op i mindre lydfiler, en fil per sang.
- For hver sang skal du komprimerer den, det kan være Ogg Vorbis (.ogg fil), eller MP3. Jeg går ind for åbne standarder så jeg bruger Ogg Vorbis - for aldrig at risikere at betale en afgift til indehaverne af MP3 patentet. (Ogg Vorbis er også baseret på et patent, men ejerne af Ogg vorbis patentet har frigivet det til fuldstændigt vederlagsfrit brug - ubegrænset i tid, såvel som antal filer vel at mærke)
- smid din Ogg Vorbis/MP3 filer på en egnet afspiller. Min Nokia 95 teletfon kan med et program godt afspille Ogg vorbis lydfiler, og vist nok også Ogg Vorbis Theora filmfiler (som er teknisk bedre end MPEG4).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: MidtSjælland
Tak til Lars Fin beskrivelse, det prøver jeg
VH. kolfur
VH. kolfur
-
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Nu slynger jeg måske noget ud, som jeg alligevel ikke ved så meget om, men jeg har flere steder set, at man kan købe en pladespiller med USB-tilslutning.
Om det virker out-of-the-box skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det skulle efter sigende give et godt resultat (Om det er bedre end lath's løsning, hvis det da virker med USB, lader jeg stå hen i det uvisse)
Om det virker out-of-the-box skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det skulle efter sigende give et godt resultat (Om det er bedre end lath's løsning, hvis det da virker med USB, lader jeg stå hen i det uvisse)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD
"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams