Medibuntu arkiver i synaptic

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
usprey

Medibuntu arkiver i synaptic

Indlæg af usprey »

Hej, jeg har netop tilføjet Medibuntu arkiverne som beskrevet på https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
- jeg kan godtnok fnde de nye pakker i synaptic, men ikke igennem "Hurtigsøgning" hvilket irreterer mig lidt... hvor går det galt for synaptic, eller mig for den sags skyld... =)

Findes der i øvrigt flere spændende repositories at udforske, og hvis ja hvilke?
Casper Hansen

Re: Medibuntu arkiver i synaptic

Indlæg af Casper Hansen »

usprey skrev:Hej, jeg har netop tilføjet Medibuntu arkiverne som beskrevet på https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
- jeg kan godtnok fnde de nye pakker i synaptic, men ikke igennem "Hurtigsøgning" hvilket irreterer mig lidt... hvor går det galt for synaptic, eller mig for den sags skyld... =)

Findes der i øvrigt flere spændende repositories at udforske, og hvis ja hvilke?

Næsten nemmere at følge thj01s guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
usprey

Indlæg af usprey »

Hmm, ser ud som om "problemet" i synaptic har løst sig selv, og tak for linket, der er jo en masse anvendelige programmer.

Nu til et andet problem som er opstået i dag efter den nye kernel-opdatering. Jeg lod selvfølgeligt bare "Opdateringshåndtering" installere den og kan se den er installeret i synaptic, men når jeg booter op kører den stadig med den gamle kernel, og den nye fremgår ikke af GRUB?! Hvad kan der være galt???
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

usprey skrev:Hmm, ser ud som om "problemet" i synaptic har løst sig selv, og tak for linket, der er jo en masse anvendelige programmer.

Nu til et andet problem som er opstået i dag efter den nye kernel-opdatering. Jeg lod selvfølgeligt bare "Opdateringshåndtering" installere den og kan se den er installeret i synaptic, men når jeg booter op kører den stadig med den gamle kernel, og den nye fremgår ikke af GRUB?! Hvad kan der være galt???

Hvilken kernel kører du med?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
usprey

Indlæg af usprey »

2.26.27-9 generic, men den har jo lige installeret 2.26.27-11 generic, der som sagt er installeret men ikke i brug så vidt jeg kan se og ikke fremgår af GRUB...
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

usprey skrev:2.26.27-9 generic, men den har jo lige installeret 2.26.27-11 generic, der som sagt er installeret men ikke i brug så vidt jeg kan se og ikke fremgår af GRUB...

Du skal genstarte før den nye kerne bliver taget ibrug

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
usprey

Indlæg af usprey »

hehe, er gjort adskillige gange siden, som sagt fremgår den ikke af GRUB under boot.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Du kan prøve

Kode: Vælg alt

uname -r

i terminalen for lige at bekræfte hvilken kerneversion der rent faktisk kører.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
usprey

Indlæg af usprey »

Har tjekket og det er 2.6.27-9-generic
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

har du installeret "startup-manager" ?

Hvis du har kan det være den stadigt står på den gamle 9´er kerne, hvis ikke kan du hente programmet og sætte ubuntu til at starte på 11´er kernen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
usprey

Indlæg af usprey »

Har tjekket den, og lige prøvet at geninstallere den nye kernel og reboote. Den fremgår heller ikke af GRUB listen i startup manager.
lath

Indlæg af lath »

Du kan prøve at køre

sudo update-grub
, eller

sudo update-grub -y

fra en terminal
Den sidste udgave svarer automatsk ja til alle spørgsmål.

Du ville måske være interesseret i at læse lidt om update-grub først:
Brug:

man 8 update-grub
, og

info update-grub

Genstart!

Bemærk! Gør du noget forkert kan du risikere at tabe alle data på din harddisk, og ikke kunne starte Ubuntu op igen!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
usprey

Indlæg af usprey »

hej allesammen, indtil videre mange tak for den hurtige hjælp, MEN!

sudo update-grub finder godtnok den nyeste kernel 2.6.27-11-generic, men den kan hverken tilgås fra startupmanageren eller grubloaderen. Så prøvede jeg at geninstallere alle pakkerne til den nye kernel, hvorefter den selv bad om genstart, men fortsat med samme resultat. Er det ikke en lidt mærkelig bug?
lath

Indlæg af lath »

usprey skrev:hej allesammen, indtil videre mange tak for den hurtige hjælp, MEN!

sudo update-grub finder godtnok den nyeste kernel 2.6.27-11-generic, men den kan hverken tilgås fra startupmanageren eller grubloaderen. Så prøvede jeg at geninstallere alle pakkerne til den nye kernel, hvorefter den selv bad om genstart, men fortsat med samme resultat. Er det ikke en lidt mærkelig bug?

Du skal også opdatere en GRUB config fil. START EDIT: Filen er: /boot/grub/menu.lst SLUT EDIT

det står på den man og info side jeg skrev om i mit forrige indlæg

/Lars
usprey

Indlæg af usprey »

ahh, havde jeg nok misset, men hvilke af oplysningerne er det jeg selv skal opdatere?