jeg vil bruge en ubuntu desktop eller server som en dhcp server. og har fundet nogle guider på nettet. og må sige at jeg ikke helt er med på opsætningen.
af en eller anden årsag, er dhcp server klar, men pc der hænger bagved, går ud og lede efter ip, men for ingen ip.
nogen der kender til lign, eller har prøvet det.
har desværre ikke nogle config filer nu lige, på den, da jeg flytte rund på en del her i stuen, (lille lejlighed) for at kunne sende en opsætning som den er nu. jeg efter lyste også en eksempel opsætning.
ubuntu server med dhcp skal være foran en asus wl500 router... fordi jeg ikke lige vil ødelægge firmware, på den, fordi jeg skal bruge en mobil bredbånd, forbindelse i et stykke tid, derfor var den ide at jeg vil bruge en mini pc til det. som kørte ubuntu desktop. eller server.
mit netværk, er bygget bagved asus router op med 192.168.1.1....
håber nogen har erfaringer med det,
dhcp3 opsætning
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: dhcp3 opsætning
help2day skrev:jeg vil bruge en ubuntu desktop eller server som en dhcp server. og har fundet nogle guider på nettet. og må sige at jeg ikke helt er med på opsætningen.
af en eller anden årsag, er dhcp server klar, men pc der hænger bagved, går ud og lede efter ip, men for ingen ip.
har desværre ikke nogle config filer nu lige, på den, da jeg flytte rund på en del her i stuen, (lille lejlighed) for at kunne sende en opsætning som den er nu. jeg efter lyste også en eksempel opsætning.
ubuntu server med dhcp skal være foran en asus wl500 router... fordi jeg ikke lige vil ødelægge firmware, på den, fordi jeg skal bruge en mobil bredbånd, forbindelse i et stykke tid, derfor var den ide at jeg vil bruge en mini pc til det. som kørte ubuntu desktop. eller server.
Standard konfiguration for bredbåndsroutere er også at være DHCP servere.
Hvis der er 2 DHCP servere på samme segment (læs netværk) går det normalt altid galt, selvom det er muligt at have mere end en DHCP server på et segment, de må bare ikke udele IP adresser i det samme område, f.eks fra 192.168.1.100 til 192.168.1.254.
Jeg synes du burde bruge den DHCP der er i din router.
Hvis du bruger overnævnte IP adresse interval til at uddele IP adresser med DHCP serveren i routeren, så kan du have statiske IP adresser i området fra 192.168.1.2 til 192.168.1.99.
De statiske IP adresser kan du bruge til servere.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:help2day skrev:jeg vil bruge en ubuntu desktop eller server som en dhcp server. og har fundet nogle guider på nettet. og må sige at jeg ikke helt er med på opsætningen.
Standard konfiguration for bredbåndsroutere er også at være DHCP servere.
Hvis der er 2 DHCP servere på samme segment (læs netværk) går det normalt altid galt, selvom det er muligt at have mere end en DHCP server på et segment, de må bare ikke udele IP adresser i det samme område, f.eks fra 192.168.1.100 til 192.168.1.254.
Jeg synes du burde bruge den DHCP der er i din router.
Hvis du bruger overnævnte IP adresse interval til at uddele IP adresser med DHCP serveren i routeren, så kan du have statiske IP adresser i området fra 192.168.1.2 til 192.168.1.99.
De statiske IP adresser kan du bruge til servere.
/Lars
tak for svaret
Kender godt den der med ikke gærne flere dhcp server, på sammme forbindelse, eller segment, men kunne jo slå dhcp fra i asus router, for det er jo kun den der skal have en ip, fra ubuntu dhcp pcén
-
Routeren kan du ikke give en IP adresse via DHCP med mindre den kører en DHCP klient!
En router får normalt aldrig en IP adresse via DHCP, men hvis du gør det så:
På ubuntu maskinen, som har statisk IP adresse, og kører DHCP serveren skal du huske at den IP adresse som bliver givet til routeren, skal være klienternes gateway adresse, det gælder dog ikke den gateway IP som routeren skal modtage via DHCP.
... ellers kan du ikke komme på internettet.
... men det viste du sikkert allerede i forvejen!
/Lars
På ubuntu maskinen, som har statisk IP adresse, og kører DHCP serveren skal du huske at den IP adresse som bliver givet til routeren, skal være klienternes gateway adresse, det gælder dog ikke den gateway IP som routeren skal modtage via DHCP.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Routeren kan du ikke give en IP adresse via DHCP med mindre den kører en DHCP klient!
/Lars
undskyld, jeg klokkede ligefør i den, det var dynamisk ip opsætning, til roueter, jeg mente,,, det var ikke dhcp funktionen i routeren,,,,, der skulle slåes fra.
det med gateway er klar ja.
-
help2day skrev:...
af en eller anden årsag, er dhcp server klar, men pc der hænger bagved, går ud og lede efter ip, men for ingen ip
Hvad mener du med "den pc der hænger bagved"? Jeg forstår ikke den sætning i forhold til netværk.
Prøv at beskrive dit netværk med et billede, eller lav noget ASCII grafik, der viser hvordan dine computere er koblet sammen, og hvad der har hvilke MAC adresser, samt statiske IP adresser.
/Lars
P.S. Tip om billeder af netværkskonfigurationer. Det er hurtigst bare at tegne på papir med en blyant, og så scanne det. Fjern farveinformation (gem som 1-bit billede (sort/hvid)), og komprimer billede til png format, upload det herefter til en offentlig billed webserver, eller din egen webserver via FTP.
-
lath skrev:help2day skrev:...
af en eller anden årsag, er dhcp server klar, men pc der hænger bagved, går ud og lede efter ip, men for ingen ip
Hvad mener du med "den pc der hænger bagved"? Jeg forstår ikke den sætning i forhold til netværk.
Prøv at beskrive dit netværk med et billede, eller lav noget ASCII grafik, der viser hvordan dine computere er koblet sammen, og hvad der har hvilke MAC adresser, samt statiske IP adresser.
/Lars
P.S. Tip om billeder af netværkskonfigurationer. Det er hurtigst bare at tegne på papir med en blyant, og så scanne det. Fjern farveinformation (gem som 1-bit billede (sort/hvid)), og komprimer billede til png format, upload det herefter til en offentlig billed webserver, eller din egen webserver via FTP.
du burde kunne se det her
-
DHCP serveren skal være på samme segment som de PCere der skal have en IP adresse, da PCerne endnu ikke har en IP adresse.
Pakker uden en IP adresse kan routeren ikke route, så pakker fra DHCP serveren kommer ikke frem til PCerne, hvis du har en opsætning som vist.
/Lars
Pakker uden en IP adresse kan routeren ikke route, så pakker fra DHCP serveren kommer ikke frem til PCerne, hvis du har en opsætning som vist.
/Lars
-
lath skrev:DHCP serveren skal være på samme segment som de PCere der skal have en IP adresse, da PCerne endnu ikke har en IP adresse.
/Lars
øv....