DVD og CD-drev

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
M.Wilkki
IRC nickname: M.Wilkki
Geografisk sted: Sundby, Nykøbing F.

DVD og CD-drev

Indlæg af M.Wilkki »

Jeg er ny bruger af ubuntu, det virker fornuftigt og installationen gik hurtigt og smertefrit.
Jeg har dog det problem, at både mit DVD- og CD drev (har 2 fysiske drev) hverken kan læse eller skrive. Begge drev findes i steder og kan begge vise diskindhold på en musik cd, men ikke afspille. Begge drev kan heller ikke læse hverken en data cd eller data dvd. Er der nogen der har en løsning?
På forhånd tak fra den nye håbefulde linuxbruger
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: DVD og CD-drev

Indlæg af sprocket »

jeg ved ikke med data-cd, men du skal installere codecs for at afspille mp3 og dvd.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

husk at tilføje medibuntu til dine software kilder;
https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

sprocket skrev:jeg ved ikke med data-cd, men du skal installere codecs for at afspille mp3 og dvd.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

husk at tilføje medibuntu til dine software kilder;
https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

Det er ikke nok hvis man vil afspille en dvd, der mangler bla. pakken "libdvdcss2" i ubuntu-restricted-extras, så hvis man har problemer med at afspille dvd´er, vil jeg anbefale at man enten bruger Ubuntuguiden http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 , eller den guide jeg har lavet om VLC media player viewtopic.php?f=11&t=4101 , i begge tilfælde vil man få Medibuntu + alle de andre nødvendige pakker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
M.Wilkki

Indlæg af M.Wilkki »

Tak for svarene, jeg har tilføjet medibuntu.
Herefter kan cd drev afspille musik cdér, samt nogle data cd'er, f.eks kan det vise indhold på en Pixeline cd, men ikke på en Silke cd.

Jeg har fortsat ikke adgang til DVD drev?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

har du installeret "libdvdcss2" og de andre pakker som både er på thj01´s side og i min vlc guide ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
M.Wilkki

Indlæg af M.Wilkki »

Har netop installeret alle pakker, det ser ud til at virke.
Ps. det er altid en god ide at checke børnenes cd'ere for fedtfinge og andet. Det kunne jo være der var en naturlig årsag til at drevet ikke kan læse indholdet. Her tænker jeg på Silke spillet, som jeg tidligere har skrevet kunne drevet ikke kunne læse indholdet på skiven.
Tak for hjælpen.
M.Wilkki
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

M.Wilkki skrev:Har netop installeret alle pakker, det ser ud til at virke.
Ps. det er altid en god ide at checke børnenes cd'ere for fedtfinge og andet. Det kunne jo være der var en naturlig årsag til at drevet ikke kan læse indholdet. Her tænker jeg på Silke spillet, som jeg tidligere har skrevet kunne drevet ikke kunne læse indholdet på skiven.
Tak for hjælpen.
M.Wilkki

jeg ved ikke helt om det er den bedste løsning, men jeg plejer at fylde en god gang varm vand og en lille bitte smule opvaskemiddel i håndvasken og vaske dvd´erne, derefter tørrer jeg dem med en bomulds t-shirt :D

M.Wilkki

Indlæg af M.Wilkki »

Det fif kender jeg udemærket, det var det jeg praksiserede på omtalte Silke cd og vupti, virkede den.
Har funderet om mon alle ungernes cd'ere kan gå i opvaskeren *S*