Hej
Min situation er følgende.
Da jeg installerede Ubuntu første gang partitionerede jeg harddisken for at beholde min Vista - guidet installation.
Godt 70GB til hver.
Det er en løsning jeg har været rigtig glad for.
Jeg har nu evnet at spolere mit Ubuntu fuldstændig i en kombination af at ville løse et problem - hovedsageligt nok fordi jeg er førstegangsbruger af Ubuntu.
Jeg kan slet ikke starte op i Ubuntu mere.
Jeg er da frisk på at prøve igen
Jeg ønsker at installere Ubuntu på samme partition som den lå tidligere.
Starter op på CD og starter installeringen.
1. Når jeg vælger den guidede mulighed ser det ud som om jeg kun berører de 70 GB jeg oprindeligt havde Ubuntu på, men det ser ud som jeg kommer til at have to versioner af Ubuntu - altså endnu en partitionering af den del jeg havde Ubuntu på. Øhhhh
2. Hvis jeg vælger installering på den fulde disk så bliver installeringen på 160 GB altså hele min harddisk og så siger min begrænsede viden mig at så forsvinder Vista.
3. Så er der kun manualt tilbage - og der har jeg ingen ide om hvad der sker hvis jeg bruger den.
Jeg er selvfølgelig klar over at en løsning kunne være at installere Vista på hele min harddisk og derefter installere Ubuntu med guidet partition - men måske er der en der har et bedre forslag.
Jeg håber min forklaring giver mening.
PS. Til dem der hjalp mig med mit drilske lydproblem, så er det ikke jeres råd der har sat mig i nuværende situation - det er helt selvforskyldt.
Reinstallering af Ubuntu på partition (Løst)
-
- IRC nickname: kaarem
Reinstallering af Ubuntu på partition (Løst)
Senest rettet af kaarem 3. feb 2009, 13:17, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Reinstallering af Ubuntu på partition
Du kan kigge her hvordan man gør det manuelt, så du kan bruge den samme partion. Det er ikke svært.
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Stra
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: kaarem
Re: Reinstallering af Ubuntu på partition
Hej Stra
Mange tak for svaret - jeg skulle nok bare lige skubbes i gang med at bruge den manuelle opsætning.
Jeg var ikke klar over hvornår ens valg fik konsekvens.
Da jeg skulle ændre partionerne var der 2 der hed noget med ntfs nemlig
/dev/sda1/ ntfs
og
/dev/sda2/ ntfs
Jeg gættede på at de begge havde med Windows at gøre ud fra størrelsen og der var to (og ikke en som i vejledningen) er fordi det er Vista ????? - og derfor bare lod dem være.
Derudover samlede jeg de gamle partioner i en stor og slettede indhold og oprettede så de 4 partitioner som i vejledningen.
Umiddelbart virker det.
Når jeg nu får installeret Mediabuntu og lignende, så er jeg spændt på om mit gamle lydproblem så også er væk.
Så får du 2 fjer i hatten.
Venlig hilsen
Kåre
Mange tak for svaret - jeg skulle nok bare lige skubbes i gang med at bruge den manuelle opsætning.
Jeg var ikke klar over hvornår ens valg fik konsekvens.
Da jeg skulle ændre partionerne var der 2 der hed noget med ntfs nemlig
/dev/sda1/ ntfs
og
/dev/sda2/ ntfs
Jeg gættede på at de begge havde med Windows at gøre ud fra størrelsen og der var to (og ikke en som i vejledningen) er fordi det er Vista ????? - og derfor bare lod dem være.
Derudover samlede jeg de gamle partioner i en stor og slettede indhold og oprettede så de 4 partitioner som i vejledningen.
Umiddelbart virker det.
Når jeg nu får installeret Mediabuntu og lignende, så er jeg spændt på om mit gamle lydproblem så også er væk.
Så får du 2 fjer i hatten.
Venlig hilsen
Kåre