Hej
Jeg er ganske ny udi Ubuntu verdenen, men har en smule kendskab til Unix fra "gamle dage".
Jeg har lige installeret en Mythbuntu baseret på ubuntu 8.10. Jeg vil kunne afspille musik og film fra NAS og gemme recordings på denne.
Jeg har da også fået lavet så NAS'en mountes ved boot, men på en ret "uskøn" måde der giver fejlmeddelelser både ved opstart og nedlukning (tar' en krig!)
Jeg vil helst kunne mounte i /etc/rc.local (den sidste fil der bliver kørt ved opstart), men har ikke kunnet få det til at virke. Mit "workaround" er således:
tilføjelse af netværksdrev og lokalt drev i /etc/fstab samt "mount -a" i /etc/rc.local.
Kommandoen i fstab gi'r en fejl ved boot, jeg gætter på det er fordi netværket på dette tidspunkt ikke er konfigureret.
Er der nogen der har et godt bud på en mount kommando/syntaks der kan bruges for at udføre dette i rc.local?
Al hjælp modtages med kyshånd
Problemer med mount af netværksdrev (NAS) ved boot
-
- IRC nickname: Dinsdale
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Problemer med mount af netværksdrev (NAS) ved boot
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
Dinsdale skrev:Hej
Jeg er ganske ny udi Ubuntu verdenen, men har en smule kendskab til Unix fra "gamle dage".
Jeg har lige installeret en Mythbuntu baseret på ubuntu 8.10. Jeg vil kunne afspille musik og film fra NAS og gemme recordings på denne.
Jeg har da også fået lavet så NAS'en mountes ved boot, men på en ret "uskøn" måde der giver fejlmeddelelser både ved opstart og nedlukning (tar' en krig!)
Jeg vil helst kunne mounte i /etc/rc.local (den sidste fil der bliver kørt ved opstart), men har ikke kunnet få det til at virke. Mit "workaround" er således:
tilføjelse af netværksdrev og lokalt drev i /etc/fstab samt "mount -a" i /etc/rc.local.
Kommandoen i fstab gi'r en fejl ved boot, jeg gætter på det er fordi netværket på dette tidspunkt ikke er konfigureret.
Er der nogen der har et godt bud på en mount kommando/syntaks der kan bruges for at udføre dette i rc.local?
Al hjælp modtages med kyshånd
du skal mounte nas drevet i fstab.
noget i stil med sådan her
/dev/sdb1 /media/nasdrev "filsystem" hvis ntfs så skal der stå ntfs-3g forced.
du skal lige huske at oprette mappen /media/nasdrev
dev/sdb1 er ikke sikkert at du skal bruge. men se med kommando i terminal
Kode: Vælg alt
sudo fdisk -l
hvad DEV betegnelsen er for dit nas drev. du kan også se filsystem med denne kommando.
-
Tak for svaret Frank.
Så vidt jeg kan se må problemet være at samba dæmonen ved boot startes efter /etc/fstab er kørt.
Hvad skulle forhindre at man mouter nas'en via /etc/init.d/rc.local (/etc/rc.local) så det sker når netværk og samba og det hele er på plads??? Det må vel svare til at udføre mount manuelt via terminal, eller hva'?
mvh.
Henrik
Så vidt jeg kan se må problemet være at samba dæmonen ved boot startes efter /etc/fstab er kørt.
Hvad skulle forhindre at man mouter nas'en via /etc/init.d/rc.local (/etc/rc.local) så det sker når netværk og samba og det hele er på plads??? Det må vel svare til at udføre mount manuelt via terminal, eller hva'?
mvh.
Henrik
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
Dinsdale skrev:Tak for svaret Frank.
mvh.
Henrik
jeg glemte hvist at skrive at du i terminal, med denne kode
Kode: Vælg alt
sudo mount -a
altid kan få den hen.
så hvis du lægger den kode her i en teskt fil, og kører den unde boot. så burde den nok køre.. eller i den /etc/rc.local
har ikke arbejdet med etc/rc.local
jeg bruger kun fstab det virker fin nok hos mig
-
Det er jo præcis det jeg har gjort
mvh.
mvh.