F-spot fryser
-
- Geografisk sted: Hedensted
F-spot fryser
jeg er ved gennemgå alle mine fotos så jeg kan få orden i dem jeg bruger F-spot til opbevaring men når jeg bladre i billederne fryser den pludselig jeg kan ikke gøre andet end lukke programme og starte på ny få gange kan jeg ikke engang det hvad kan fejlen være
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
Re: F-spot fryser
kan jeg skrive noget i terminalen når den fryser der ville kunne hjælpe mig med problemet
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Darmann skrev:jeg er ved gennemgå alle mine fotos så jeg kan få orden i dem jeg bruger F-spot til opbevaring men når jeg bladre i billederne fryser den pludselig jeg kan ikke gøre andet end lukke programme og starte på ny få gange kan jeg ikke engang det hvad kan fejlen være
Har du prøvet at bruge andre programmer til at bladre dine fotos igennem?
Hvis ja, virker det program så?
Du spørger til hvad fejlen kan være.
Det er ret teknisk, men følg med:
I GUI programmer (dem hvor du kan klikke med en mus i menuer, på knapper etc) forventer en bruger at man f.eks. kan trykke på en "stop" knap hvis man beder programmet om at downloade noget fra internettet - i dit tilfælde er det at indlæse billeder fra hardisken.
Det betyder at der i samme program kører 2 underprogrammer - det kaldes tråde.
Tråde i samme program kan læse og modificere programmets fælles data, og det er et problem. Hvis den ene tråd opdaterer noget data, mens den anden forsøger at læse samme data.
Det løser man normalt ved at man lader en tråd sætte en slags hængelås på data - det hedder et semafor.
Det er så her der sandsynligvis er gået noget galt med dit program - det er havnet i noget der kaldes en dead-lock, eller en live-lock.
Fra brugerens synspunkt sker der det samme: Programmet virker helt dødt.
Så du lukker det, og starter et nyt.
Nu har det samme program som du sidst brugte efterladt en fillås, så bestemte filer ikke kan åbnes - og hvis programmøren ikke har taget højde for det, også stener dit program også. Programmet kan stadig ende i en deadlock, fordi at programmet tror at du at der kører 2 f-spot programmer på grund af fillåsen.
Løsningen er:
- sørg for at f-spot er lukket
- Find ud af hvor programmet har dine brugerdata i din hjemmemappe:
- I filhåndtering, kik i Vis menuen, og tryk på "vis skulte filer i mappen". (Skjulte filer rigtige navn er dot filer, fordi de begynder med et "." tegn)
- Find en mappe der hedder noget f-spot eller firmaet/organisationen bag f-spot
- Tag backup af mappen:
- Højeklik på mappen
- Klik på "Opret arkiv ..." - dette åbner Arkivhåndtering.
- I Arkivhåndterings : Tryk på OK knappen
- I den (f-spot) mappe: Led efter en fil der hedder noget "lock". En lock-fil indeholder typisk ikke nogen data (0 bytes).
- Slet lock-filen
Nu skulle du kunne starte igen.
Hilsen Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
-
Darmann skrev:det hjalp ikke
var der en lock fil, og virker andre programmer?
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
ja der var 2 filer som hed noget med lock jeg har ikke oplevet det i andre programmer
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
-
der var en fdp-update-lock og en fdp-lock begge blev slettet
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
-
Darmann skrev:nu gjore den det også i cheese
Det kan være du har noget ustabil hardware, eller at trømforsyningen til computeren ikke er ok.
Er det en laptop?
Hvis det er en laptop kan batteriet så oplades uden at gå dødt ret hurtigt?
Hvis det er en stationær, ligger strømforbruget så tæt på det maximale som den kan levere?
/Lars
-
det er en laptop som altid er tilsluttet strøm men hvordan fortæller man Ubuntu at jeg er på kontoret nu det har jeg aldrig tænkt på det skulle man jo fortælle i xp?
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
Darmann skrev:det er en laptop som altid er tilsluttet strøm men hvordan fortæller man Ubuntu at jeg er på kontoret nu det har jeg aldrig tænkt på det skulle man jo fortælle i xp?
I ubuntu skelner man kun på om man er på vekselstrøm eller batteri - adfærd efter det er noget som sker automatisk.
Adfærden kan self konfigureres.
På min desktop er der et ikon i øverste højre hjørne et ikon af et batteri og et strømstik. Det er muligt at jeg har pillet ved programmet så det altid er der, men det skulle dukke frem hvis du fjerner vekselstrømmen fra den, så den kun kører på batteri.
I programmets indstillinger kan du klikke på et felt som lyder noget a la "vis altid" for at ikonet altid skal være vist.
/Lars
-
Med hensyn til f-spot.
Find ud af hvilke handlinger du gør, som får f-spot til at fryse, og lav så en fejlmelding på launchpad. Husk at beskrive det du gør i detaljer.
Der er ikke andet at gøre hvis der er en fejl i programmet.
/Lars
Find ud af hvilke handlinger du gør, som får f-spot til at fryse, og lav så en fejlmelding på launchpad. Husk at beskrive det du gør i detaljer.
Der er ikke andet at gøre hvis der er en fejl i programmet.
/Lars
-
hvad er launchpad? men det jeg gør når det sker er at jeg trykker på pilen for næste foto og så sker det jeg har vente enden jeg trykker på pilen igen for at være sikker på at den er klar men det hjælper ikke noget det samme sker nogen gange kan jeg klare flere fotos andre gange kun et foto og så sker det
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
findes der ikke en måde hvor man gennem tjekke pc'en for fejl ? både hardware og software
jeg har en mistanke om noget med grafik fordi når F-spot fryser og jeg åbner noget andet i programmer og lukker det igen bliver kassen tilbage hvor tingene var i men uden tekst som om den var på vej til at lukke
som her på mit screenshoot:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... w79331.png
jeg har en mistanke om noget med grafik fordi når F-spot fryser og jeg åbner noget andet i programmer og lukker det igen bliver kassen tilbage hvor tingene var i men uden tekst som om den var på vej til at lukke
som her på mit screenshoot:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... w79331.png
Senest rettet af Darmann 20. jan 2009, 20:23, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann