ok here goes.
jeg er den glade bruger af ssh til rigtig rigtig mange ting, og ssh'er mellem flere maskiner dagligt.
jeg har dog et mindre problem som jeg ved kan løses. Problemet er sådan lidt 2delt.
1: jeg kan ikke ssh'e til de maskiner der er online gennem mid tdc 3g-modem da tdc åbenbart har noget nat kørende
2: jeg kan ikke ssh'e hjem på mine forældres maskine da jeg ikke kan komme igennem deres router
jeg ved at det er muligt at ssh'e igennem en 3 maskine men kan ikke rigtigt få det til at virke.
som jeg har forstået det så skal jeg følgende.
Jeg skal fra maskinen kaldet "klienten" og med min lokale bruger kaldet "bruger" ind til en server (kaldet "server") hvor jeg har lavet en bruger kaldet ssh-user uden nogen rettigheder.
jeg skal fra maskinen kaldet "målet" og med den lokale bruger kaldet "bruger2" ind til ovenstående server (kaldet "server") med brugeren kaldet ssh-user
jeg skulle nu være i stand til at ssh'e fra "klienten" til "målet"
det skal måske lige siges at jeg forøvrigt som sådan ikke har en konto på "målet" Skal jeg have dette? eller kan det klares med noget nøgleværk?
ssh igennem 3 maskine (et spørgsmål til en ssh ekspert)
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
-
- Geografisk sted: Holstebro
Re: ssh igennem 3 maskine (et spørgsmål til en ssh ekspert)
soundpartner skrev:1: jeg kan ikke ssh'e til de maskiner der er online gennem mid tdc 3g-modem da tdc åbenbart har noget nat kørende
Du sidder på ydresiden af 3g-forbindelsen og vil ssh'e udefra og ind på dine maskiner?
soundpartner skrev:2: jeg kan ikke ssh'e hjem på mine forældres maskine da jeg ikke kan komme igennem deres router
Når du siger de har en router, så skal du højst sandsynligt blot åbne (eller portforwarde) port 22 til maskinen på det lokale netværk.
soundpartner skrev:som jeg har forstået det så skal jeg følgende.
Jeg skal fra maskinen kaldet "klienten" og med min lokale bruger kaldet "bruger" ind til en server (kaldet "server") hvor jeg har lavet en bruger kaldet ssh-user uden nogen rettigheder.
jeg skal fra maskinen kaldet "målet" og med den lokale bruger kaldet "bruger2" ind til ovenstående server (kaldet "server") med brugeren kaldet ssh-user
det skal måske lige siges at jeg forøvrigt som sådan ikke har en konto på "målet" Skal jeg have dette? eller kan det klares med noget nøgleværk?
Det fangede jeg ikke lige, beklager.
-
js79 skrev:soundpartner skrev:1: jeg kan ikke ssh'e til de maskiner der er online gennem mid tdc 3g-modem da tdc åbenbart har noget nat kørende
Du sidder på ydresiden af 3g-forbindelsen og vil ssh'e udefra og ind på dine maskiner?soundpartner skrev:2: jeg kan ikke ssh'e hjem på mine forældres maskine da jeg ikke kan komme igennem deres router
Når du siger de har en router, så skal du højst sandsynligt blot åbne (eller portforwarde) port 22 til maskinen på det lokale netværk.soundpartner skrev:som jeg har forstået det så skal jeg følgende.
Det fangede jeg ikke lige, beklager.
ad 1:
jeg laver af og til nogle jobs hvor jeg har en computer stående og lave f.eks noget lys på en messe, til nogle møder eller lignende. dette skal jeg kunne suportere 24/7 derfor er maskinen på nettet via 3g, og jeg vil gerne hjemmfra kunne ssh'e til den men da tdc kører nat så er dette ikke muligt.
ad 2:
jeg kan ikke komme ind i routeren hos de gamle da der ikke er nogen der kender passwordet til den
ad 3:
der står noget om det her, men jeg kan bare ikke få det til at virke syntes jeg
http://www.tjansson.dk/?p=36
-
soundpartner skrev:ad 2:
jeg kan ikke komme ind i routeren hos de gamle da der ikke er nogen der kender passwordet til den
Så er der nok ikke andet for end at resette routeren og konfigurere den påny (hvis man kan finde ud af den slags).
soundpartner skrev:ad 3:
der står noget om det her, men jeg kan bare ikke få det til at virke syntes jeg
http://www.tjansson.dk/?p=36
Hvor langt er du kommet i opsætningen? Har du fået oprettet tunnellen fra en messe-maskine og ud på nettet et sted (fx. hjem til, eller hvor du nu har en box stående)?
-
at resette routeren er desværre ikke en mulighed. det er som sådan også ligemeget da det skulle kunne løses på samme måde som mit messesystem.
jeg kan nemlig godt ssh'e ud gennem routeren.
ja altså det tror jeg jo jeg har, men det ser ikke sådan ud
jeg kan nemlig godt ssh'e ud gennem routeren.
ja altså det tror jeg jo jeg har, men det ser ikke sådan ud
-
Hvor langt er du kommet? Har du oprettet tunnellen?
fx:
udført fra din messemaskine
Nu skulle du gerne på dineksternemaskine.com havde en åben port 2222. Tjek evt med en omgang netstat
Nu er det så bare at forbinde fra dineksternemaskine.com:
ps. hvem er frisk på at stille serverens ur, så indlæg bliver dateret korrekt (denne besked er skrevet kl. 23:33)?
fx:
udført fra din messemaskine
Kode: Vælg alt
messemaskine$ ssh -R 2222:localhost:22 dinbruger@dineksternemaskine.com
Nu skulle du gerne på dineksternemaskine.com havde en åben port 2222. Tjek evt med en omgang netstat
dineksternemaskine.com$ netstat -an | grep "127.0.0.1:2222"
tcp 0 0 127.0.0.1:2222 0.0.0.0:* LISTEN
Nu er det så bare at forbinde fra dineksternemaskine.com:
dineksternemaskine.com$ ssh -p 2222 dinbrugerpåmessemaskinen@localhost
ps. hvem er frisk på at stille serverens ur, så indlæg bliver dateret korrekt (denne besked er skrevet kl. 23:33)?
-
js79 skrev:Hvor langt er du kommet? Har du oprettet tunnellen?
fx:
udført fra din messemaskineKode: Vælg alt
messemaskine$ ssh -R 2222:localhost:22 dinbruger@dineksternemaskine.com
Nu skulle du gerne på dineksternemaskine.com havde en åben port 2222. Tjek evt med en omgang netstatKode: Vælg alt
dineksternemaskine.com$ netstat -an | grep "127.0.0.1:2222"
tcp 0 0 127.0.0.1:2222 0.0.0.0:* LISTEN
Nu er det så bare at forbinde fra dineksternemaskine.com:Kode: Vælg alt
dineksternemaskine.com$ ssh -p 2222 dinbrugerpåmessemaskinen@localhost
hmm ok så langt så godt. det virker så langt men det er jo kun halvvejs.
jeg kan med ovenstående lave en tunnel fra messemaskinen til min server
jeg kan så på serveren komme tilbage på messemaskinen.
jeg kan som udgangspunkt også lave en tunnel fra min labtop til serveren, men jeg kan ikke ssh'e fra labtoppen til messemaskinen igennem de 2 tunneller som jo er målet
-
Enten så ssh'er du blot ind på din server og ssh'er videre derfra til din messemaskine, eller også skal du have fat i det sidste punkt i den guide du linker til, som sørger for at åbne en port på din server, som du så kan tilgå fra din laptop.