BIOS-Update

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mtyren
Geografisk sted: Horsens

BIOS-Update

Indlæg af mtyren »

Er der nogen der ved noget om hvordan man opdaterer sin BIOS i Ubuntu 8.10... Jeg har en HP dv9000-serien. (dv9847)

Jeg har prøvet at søge i google, men det ser ikke ud som om at andre har ville opdaterer deres BIOS.

På forhånd tak.
Casper Hansen

Re: BIOS-Update

Indlæg af Casper Hansen »

Ser ud til, at det kun er muligt, hvis man har Windows installeret.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Casper Hansen skrev:Ser ud til, at det kun er muligt, hvis man har Windows installeret.

Ofte kan det også gøres via DOS.

Brug FreeDOS (http://www.freedos.org/):
Billede
Boot billede fra FreeDOS 1.o LiveCD

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Jeg har lige fundet ud af at der muligvis er et problem: FreeDOS kan ikke snakke USBsk[1].
At køre DOSBOX alene er ikke en mulighed da den kører oven på et operativstem(Linux, windows ...), som vil spærre for adgang til al hardware, hvilket er det som behøves når man vil opgradere BIOS, men der er noget om at DOSBOX kan snakke USBsk via HX DOS extenderen ovenpå (Free)DOS.[2]

/Lars

Kilder:
[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/Freedos#Technical_details, 2. afsnit, 1 linie
[2]: http://en.wikipedia.org/wiki/DOSBox#Ports, linie 2 og 3 i afsnittet :"Using the HX DOS Extender, DOSBox can even run in DOS."
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
mtyren
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af mtyren »

lath skrev:Jeg har lige fundet ud af at der muligvis er et problem: FreeDOS kan ikke snakke USBsk[1].
At køre DOSBOX alene er ikke en mulighed da den kører oven på et operativstem(Linux, windows ...), som vil spærre for adgang til al hardware, hvilket er det som behøves når man vil opgradere BIOS, men der er noget om at DOSBOX kan snakke USBsk via HX DOS extenderen ovenpå (Free)DOS.[2]

/Lars

Kilder:
[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/Freedos#Technical_details, 2. afsnit, 1 linie
[2]: http://en.wikipedia.org/wiki/DOSBox#Ports, linie 2 og 3 i afsnittet :"Using the HX DOS Extender, DOSBox can even run in DOS."

Hej Lars.

Jeg tror ikke at jeg tør at begive mig ud i denne "opgave"... :wink:

Jeg ville nok bare ødelægge mere, end jeg ville gavne!

Jeg er ny inden for denne verden, så jeg vil lige have lidt mere erfaring inden jeg skal til at begå mig på dette niveau!

Ellers tak for hjælpen.

/Mark

P.S Det er su en seriøs support der er herinde! Der går ikke lang til fra man skriver et indlæg, til nogen prøver at afhjælpe ens problemer! (NICE)
lath

Indlæg af lath »

mtyren skrev:Hej Lars.

Jeg tror ikke at jeg tør at begive mig ud i denne "opgave"... :wink:

...

Jeg er ny inden for denne verden, så jeg vil lige have lidt mere erfaring inden jeg skal til at begå mig på dette niveau!

...

/Mark

Indrømmet - det er ret så langhåret for de fleste.
Jeg tror at det er på tide at lave et arrangement imellem "Global bug day" den 21 februar og release af den nye ubuntu (9.04) i april måned.
Kunne være jeg skal foreslå det.
Der tænker jeg at hard-core ubuntus mødes med new-bee ubuntus for at løse de problemer, som er for svære at løse over et forum.

mtyren skrev:P.S Det er su en seriøs support der er herinde! Der går ikke lang til fra man skriver et indlæg, til nogen prøver at afhjælpe ens problemer! (NICE)

Tak for ros! :)

Hilsen Lars
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

lath skrev:Der tænker jeg at hard-core ubuntus mødes med new-bee ubuntus for at løse de problemer, som er for svære at løse over et forum.

Hilsen Lars

Det ville simpelthen være helt ubegribeligt super.

Britta
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Der er møder i de lokale Linux User Groups (LUG), som netop har til formål at hjælpe face-to-face. Vi behøver vel ikke bure os inde i Ubuntuland ;-). Prøv at søge lidt på nettet eller spørg herinde efter den nærmeste gruppe. De findes over hele landet.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50