Det lyder måske som et lidt dumt spørgsmål, men jeg prøver alligevel.
Jeg fik den ide at hente Open-ClipArt så jeg kunne sætte lidt kulør på mine dokumenter i OpenOffice (version 3.0). Programmet - eller samlingen - ligger jo under menupunktet Tilføj/Fjern i Gnome, så jeg valgte installation herfra. Pakkerne blev da også tilsyneladende hentet og installeret uden problemer, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvor jeg skal finde de filer der er hentet!
Jeg havde regnet med at jeg ville kunne se en ny mappe i OpenOffice under Funktioner/Grafik, men det kan jeg ikke. Jeg har tjekket i Synaptic og pakkerne der hedder noget med "open-clipart" er alle markeret med grønt, så der må være installeret noget. Hvis jeg kan finde filerne, så kan jeg selv installere ClipArt som nyt tema i OO3, men jeg har altså ikke ved en (ikke særlig grundig) søgning på computeren fundet dem.
Er der nogen, der kan hjælpe - eventuelt også med en smart måde at tilføje de mange filer til temaet i OO3?
ClipArt i OpenOffice
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
ClipArt i OpenOffice
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
Re: ClipArt i OpenOffice
nu har jeg kun openoffice 2.4 men det er ikke så meget anderledes, men jeg trykker kun på gallerie ikonnet, i værktøjslinien.
men skal da lige lade udsagt, hvis det er openoffice 3 du har da den jo ellers ikke er med i listerne. under tilføj/fjern.
men skal da lige lade udsagt, hvis det er openoffice 3 du har da den jo ellers ikke er med i listerne. under tilføj/fjern.
-
Hej og tak for svaret.
Jeg tror ikke at 3.0 er forskellig fra 2.4 med hensyn til hvor man finder grafikken. Jeg finder også den clipart der er præinstalleret i OO3 under galleri-menuen, men mit problem er at jeg ikke finder den nye clipart, som jeg regnede med, efter at have tilføjet "open-clipart" via Tilføj/Fjern.
Jeg har nu efterfølgende downloadet en tar-fil fra hjemmesiden http://openclipart.org/media/downloads ("openclipart-0.18-full") og pakket denne ud i en ny mappe. Hvis jeg nu vælger at oprette et nyt tema i galleriet og vælger at hente alle tilgængelige filer fra mappen går maskinen kold - det lykkedes ikke over en nat at blive færdig med at hente filerne. Jeg har prøvet at hente enkelte filer over i et nyt tema med træk/slip og det lykkes helt fint, man da der er flere tusinde filer er det en noget omstændelig process, hvis jeg skal gøre det med hver enkelt.
Det jeg søger er derfor en beskrivelse af hvordan jeg får installeret de filer jeg mener der må være hentet via Tilføj/Fjern eller - alternativt - hvordan jeg nemmest fra OO3 får adgang til de downloadede filer.
Jeg tror ikke at 3.0 er forskellig fra 2.4 med hensyn til hvor man finder grafikken. Jeg finder også den clipart der er præinstalleret i OO3 under galleri-menuen, men mit problem er at jeg ikke finder den nye clipart, som jeg regnede med, efter at have tilføjet "open-clipart" via Tilføj/Fjern.
Jeg har nu efterfølgende downloadet en tar-fil fra hjemmesiden http://openclipart.org/media/downloads ("openclipart-0.18-full") og pakket denne ud i en ny mappe. Hvis jeg nu vælger at oprette et nyt tema i galleriet og vælger at hente alle tilgængelige filer fra mappen går maskinen kold - det lykkedes ikke over en nat at blive færdig med at hente filerne. Jeg har prøvet at hente enkelte filer over i et nyt tema med træk/slip og det lykkes helt fint, man da der er flere tusinde filer er det en noget omstændelig process, hvis jeg skal gøre det med hver enkelt.
Det jeg søger er derfor en beskrivelse af hvordan jeg får installeret de filer jeg mener der må være hentet via Tilføj/Fjern eller - alternativt - hvordan jeg nemmest fra OO3 får adgang til de downloadede filer.
-
Vinder skrev:Hej og tak for svaret.
måske hjælper denne vejledning til dig.
installer en pakke igennem synaptic.
adminsitration > synaptic.
indtast din admin kode.
skriv i hurtigsøg feltet openclipart-openoffice.org
installer den pakke ved at sætte fluben i resultatet og tryk på anvend
luk når den er færidig.
-
Alle pakkerne er så vidt jeg kan se markeret.
I den tar-fil jeg hentede og pakkede ud finder jeg en fil med titlen INSTALL. Teksten i den lyder således:
Jeg undrer mig over referencen til win32 og er i tvivl om jeg kan bruge vejledningen til noget. Er der nogen der kan vejlede mig lidt og gerne skære ud i pap, hvad det er jeg skal gøre, hvis vejledningen er god nok?
I den tar-fil jeg hentede og pakkede ud finder jeg en fil med titlen INSTALL. Teksten i den lyder således:
Open Clip Art Library Package Install
=====================================
This is the basic install package for all of the packages that the Open Clip
Art Library (OCAL) builds on the monthly releases. This will eventually be
supplanted, but is very necessary at present as OCAL is growing to that point.
To basically build all these packages, to install clipart onto your syste, or
to build the win32 installer, please read below.
To install the clipart into your system:
make install
To install the clipart not into the default, /usr/share/clipart, then do this:
CLIPARTDIR=/PATH/TO/clipart make install
Packages
--------
Make sure that the latest clipart is installed into the folder:
clipart
Make sure that the latest tools (which are usually in the CVS module
clipart_web/tools) are copied as is to:
tools
In order to build the win32 installer, go to http://nsis.sf.net to get the
source package linux installer. Version 2.08 works great at the time of this
writing. It is set by default to be at:
/opt/nsis
If this needs to be changed, then one can do this:
MAKENSIS=/PATH/TO/makensis make nsis
Now, once all these pieces are in place:
make dist
This builds all packages into the folder:
packages
To clean all build files and dists:
make distclean
To build the win32 package, which IS NOT built with make dist, due to the
strange nature of the nsis install:
make nsis
This places the win32 installer into the packages folder as well.
In order to build the RPMs, one must have rpmbuild. On gentoo, I just emerge
rpm and get rpmbuild and other scripts that are necessary in making RPM
packages. RPMs are built automatically with make dist.
Jeg undrer mig over referencen til win32 og er i tvivl om jeg kan bruge vejledningen til noget. Er der nogen der kan vejlede mig lidt og gerne skære ud i pap, hvad det er jeg skal gøre, hvis vejledningen er god nok?
-
help2day skrev:Vinder skrev:Hej og tak for svaret.
måske hjælper denne vejledning til dig.
installer en pakke igennem synaptic.
adminsitration > synaptic.
indtast din admin kode.
skriv i hurtigsøg feltet openclipart-openoffice.org
installer den pakke ved at sætte fluben i resultatet og tryk på anvend
luk når den er færidig.
den her metode virker ikke hvis man har openoffice 3
da openoffice 3 ikke er med i ubuntu 8.1. men openoffiice 2.4, og der virker det her.
-
Godt så. Jeg har læst lidt i bogen "Ubuntu Linux for non-geeks" og er kommet frem til at det jeg må gøre er selv at kompilere ud fra den hentede pakke. Bogen beskriver et eksempel, hvor man først henter følgende pakker via Synaptic:
build-essential
checkinstall
libgtk1.2-dev
Jeg hentede alle, selv om jeg ikke er helt sikker på at den tredje pakke egentlig er nødvendig her. Herefter beskriver eksemplet at man via terminalen stiller sig i den mappe, hvor de udpakkede filer ligger og herefter bruger følgende kommandoer:
./configure (for at konfigurere programmet)
make (for at "oversætte" eller kompilere)
sudo checkinstall (for at lave en deb-pakke)
Mit første problem er at kommandoen ./configure ikke virker(?) Jeg prøvede at køre resten igennem uden at have kørt kommandoen, men så får jeg følgende besked
Er der nogen der har et bud på hvorfor "./configure" ikke virker (skal det være en anden kommando?) og om den afsluttende fejl hænger sammen med at kommandoen ikke er kørt?
build-essential
checkinstall
libgtk1.2-dev
Jeg hentede alle, selv om jeg ikke er helt sikker på at den tredje pakke egentlig er nødvendig her. Herefter beskriver eksemplet at man via terminalen stiller sig i den mappe, hvor de udpakkede filer ligger og herefter bruger følgende kommandoer:
./configure (for at konfigurere programmet)
make (for at "oversætte" eller kompilere)
sudo checkinstall (for at lave en deb-pakke)
Mit første problem er at kommandoen ./configure ikke virker(?) Jeg prøvede at køre resten igennem uden at have kørt kommandoen, men så får jeg følgende besked
**** Debian package creation selected ***
This package will be built according to these values:
0 - Maintainer: [ root@peter-desktop ]
1 - Summary: [ clipart ]
2 - Name: [ openclipart-0.18 ]
3 - Version: [ full ]
4 - Release: [ 1 ]
5 - License: [ GPL ]
6 - Group: [ checkinstall ]
7 - Architecture: [ i386 ]
8 - Source location: [ openclipart-0.18-full ]
9 - Alternate source location: [ ]
10 - Requires: [ ]
11 - Provides: [ openclipart-0.18 ]
Enter a number to change any of them or press ENTER to continue:
Installing with make install...
========================= Installation results ===========================
/bin/install -c -m 755 -d /usr/local/share/clipart/openclipart
make: /bin/install: Kommando ikke fundet
make: *** [install] Fejl 127
**** Installation failed. Aborting package creation.
Cleaning up.../usr/bin/checkinstall: line 302: [: too many arguments
OK
Bye.
Er der nogen der har et bud på hvorfor "./configure" ikke virker (skal det være en anden kommando?) og om den afsluttende fejl hænger sammen med at kommandoen ikke er kørt?