På min lap-top har jeg haft XP, Vista og en linux (Mint), i tripple boot. Det har kørt perfekt. Imidlertid har jeg "arvet" en ældre, men god maskine, som jeg herefter vil køre linux på. Jeg har fjernet Linux fra min nuværende maskine (slettet den inde fra Vista) og så kommer problemerne.
Vistas boot loader virker ikke på trods af at jeg har brugt originalskiven til at genoprette den med.
Når jeg starter maskinen begynder den at lede efter Linux boot loaderen, men kan selvfølgelig ikke finde den, på skærmen står der
"GRUB loading stage 1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 15"
og så står kurceren ig blinker på næste linie.
Hvad gør jeg?
Har forsøgt at geninstallere Linux Mint for at genoprette boot loaderen, men installationen strander på, at den ikke kan oprette filsystemet på den partition jeg har valgt til den (8GB skulle jo være nok og det er den samme partition den kørte på før).
Så jeg er mildest talt temmelig låst fast i øjeblikket.
Jeg er nødt til at bevare min Windows på denne maskine fordi jeg løser diverse opgaver som ikke lader sig løse under linux.
Håber meget at nogen kan hjælpe med ideer til hvordan denne besked i opstarten der peger på GRUB loaderen bliver fjernet.
Jeg har Images af både XP og Vista (lavet med Acronis True Image) så jeg kan genskabe disse to styresystemer. Dog (efter genopretning med disse Images) er fejlen stadig den samme da denne operation åbenbart ikke fjerner (overskriver) denne startkomando om at starte GRUB.
Alt tyder på der skal andre og muligvis skrappere midler til at få fjernet "GRUB komandoen"
Vil være meget taknemmelig for enhver hjælp.
Jeg skylder lige at fortælle, at jeg har 4 partitioner på min HDD: 1. Vista 35GB, 2. XP22GB, 3Data 85GB og endelig Linux 8GB.
hvordan fjernes Linux's Boot loader helt?
-
- IRC nickname: johnb
- Geografisk sted: Thisted
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: hvordan fjernes Linux's Boot loader helt?
Hej
jeg tror du skal bruge programmet "super grub disk" http://www.supergrubdisk.org/ , jeg har set flere eksempler hvor det var løsningen, bla. denne tråd hvor der er en forklaring om hvordan den blev løst viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=super+grub+disk#p15817
----------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
jeg tror du skal bruge programmet "super grub disk" http://www.supergrubdisk.org/ , jeg har set flere eksempler hvor det var løsningen, bla. denne tråd hvor der er en forklaring om hvordan den blev løst viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=super+grub+disk#p15817
----------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Geografisk sted: Århus
Hvis der er en genoprettelseskonsol på vista-skiven, kan du prøve med kommandoen "fixmbr".
Den skulle gerne skrive en ny Master Boot Record, som ikke henviser til grub-menuen.
Den skulle gerne skrive en ny Master Boot Record, som ikke henviser til grub-menuen.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
- IRC nickname: johnb
- Geografisk sted: Thisted
Tak skal I alle have. Det løste sig med "SuperGrupDisk'en"
Så nu kører det på min primære maskine, og jeg kan herefter koncentrere mig om at prøve flere Linux Distro'er på den anden maskine.
Så nu kører det på min primære maskine, og jeg kan herefter koncentrere mig om at prøve flere Linux Distro'er på den anden maskine.