Firefox lukker umotiveret ned
-
Re: Firefox lukker umotiveret ned
...hvor er min mail-opsætningsfiler henne...? Jeg kunne måske gemme dem og så ellers fjerne Thunderbird helt og geninstallere - og herefter benytte mail-opsætningsfilerne igen.
-
På Mozillas forum fik jeg at vide, at der findes en Ubuntu- og en Mozilla-version af Thunderbird. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at installere Mozilla-versionen, dvs. afinstallere Thunderbird Synaptics, hente Thunderbird på http://www.mozilla-europe.org/da/products/thunderbird/ og herefter installere. Men hvordan installerer jeg Thunderbird vha. den downloadede .tar.gz-fil?
Mvh Schindler
Mvh Schindler
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Schindler skrev:På Mozillas forum fik jeg at vide, at der findes en Ubuntu- og en Mozilla-version af Thunderbird. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at installere Mozilla-versionen, dvs. afinstallere Thunderbird Synaptics, hente Thunderbird på http://www.mozilla-europe.org/da/products/thunderbird/ og herefter installere. Men hvordan installerer jeg Thunderbird vha. den downloadede .tar.gz-fil?
Mvh Schindler
Da tar.gz filen er uden for pakke systemet er det lidt sværere.
Følgende skal udføres i en root-terminal, medmindre der står andet:
- I pakkesystemet via f.eks Synaptic i System | Administration: Fjern Mozilla Thunderbird
- Skift fra almindelig terminal til root terminal
Kode: Vælg alt
sudo su -
- Gå til /usr/local/bin mappen
cd /usr/local/bin
- I Mozilla (browseren) downloader du nu thunderbird fra http://download.mozilla.org/?product=thunderbird-2.0.0.19&os=linux&lang=da, og gemmer filen i /home/<brugernavn>, hvor <brugernavn> er dit brugernavn på din computer.
- Kopiér den downloaded fil til mozilla_thunderbird mappen
cp /home/<brugernavn>/thunderbird-2.0.0.19.tar.gz /usr/local/bin
- Pak filen ud (1/2)
gunzip thunderbird-2.0.0.19.tar.gz
- Pak filen ud (2/2)Det opretter en mappe, som hedder thunderbird
tar -xvf thunderbird-2.0.0.19.tar
- Slet tar filen (uden at spørge om lov først: -f)
rm -f thunderbird-2.0.0.19.tar
- Omdøb thunderbird mappen til noget mere specifikt
mv thunderbird mozilla_thunderbird_2_0_0_19
- Opret link til Thunderbird i bin mappen
ln -s ./mozilla_thunderbird_2_0_0_19/thunderbird-bin thunderbird
ogKode: Vælg alt
ln -s /usr/local/bin/thunderbird /home/<brugernavn>/Skrivebord/Mozilla_Thunderbird_2.0.0.19
/Lars
P.S. ikke alt er testet, da jeg ikke vil have 2 paralelle Thunderbird installationer
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Nu har jeg prøvet at kopiere .mozilla-thunderbird mappen til en USB og herefter afinstallere Thunderbird og slette samme mappe. Herefter installerede jeg Thunderbird via Synaptic og installerede herefter Lightning - og resultatet er det samme! Der er ingen datoer i kalenderen, og jeg kan ikke tilføje kalendere. Thunderbird har jeg installeret via Synaptic, mens jeg har hentet Lightning på https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/2313 .
Er der mere, jeg kan gøre for at "rense" min installation? Eller er der bud på, hvad problemet kan skyldes?
Er der mere, jeg kan gøre for at "rense" min installation? Eller er der bud på, hvad problemet kan skyldes?
-
...som tidligere nævnt oplever jeg ikke samme problem, når jeg installerer Lightning via Synaptic - dette er imidlertid en ældre version, som bl.a. ikke virker med Provider for Google calendar-udvidelsen.
-
Ingen bud...?