Firefox lukker umotiveret ned

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Schindler

Re: Firefox lukker umotiveret ned

Indlæg af Schindler »

...hvor er min mail-opsætningsfiler henne...? Jeg kunne måske gemme dem og så ellers fjerne Thunderbird helt og geninstallere - og herefter benytte mail-opsætningsfilerne igen.
Schindler

Indlæg af Schindler »

På Mozillas forum fik jeg at vide, at der findes en Ubuntu- og en Mozilla-version af Thunderbird. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at installere Mozilla-versionen, dvs. afinstallere Thunderbird Synaptics, hente Thunderbird på http://www.mozilla-europe.org/da/products/thunderbird/ og herefter installere. Men hvordan installerer jeg Thunderbird vha. den downloadede .tar.gz-fil?

Mvh Schindler
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Schindler skrev:På Mozillas forum fik jeg at vide, at der findes en Ubuntu- og en Mozilla-version af Thunderbird. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at installere Mozilla-versionen, dvs. afinstallere Thunderbird Synaptics, hente Thunderbird på http://www.mozilla-europe.org/da/products/thunderbird/ og herefter installere. Men hvordan installerer jeg Thunderbird vha. den downloadede .tar.gz-fil?

Mvh Schindler

Da tar.gz filen er uden for pakke systemet er det lidt sværere.
Følgende skal udføres i en root-terminal, medmindre der står andet:
  • I pakkesystemet via f.eks Synaptic i System | Administration: Fjern Mozilla Thunderbird
  • Skift fra almindelig terminal til root terminal

Kode: Vælg alt

sudo su -
  • Gå til /usr/local/bin mappen

cd /usr/local/bin
  • I Mozilla (browseren) downloader du nu thunderbird fra http://download.mozilla.org/?product=thunderbird-2.0.0.19&os=linux&lang=da, og gemmer filen i /home/<brugernavn>, hvor <brugernavn> er dit brugernavn på din computer.
  • Kopiér den downloaded fil til mozilla_thunderbird mappen

cp /home/<brugernavn>/thunderbird-2.0.0.19.tar.gz /usr/local/bin
  • Pak filen ud (1/2)

gunzip thunderbird-2.0.0.19.tar.gz
  • Pak filen ud (2/2)

tar -xvf thunderbird-2.0.0.19.tar
    Det opretter en mappe, som hedder thunderbird
  • Slet tar filen (uden at spørge om lov først: -f)

rm -f thunderbird-2.0.0.19.tar
  • Omdøb thunderbird mappen til noget mere specifikt

mv thunderbird mozilla_thunderbird_2_0_0_19
  • Opret link til Thunderbird i bin mappen

ln -s ./mozilla_thunderbird_2_0_0_19/thunderbird-bin   thunderbird

og

ln -s /usr/local/bin/thunderbird /home/<brugernavn>/Skrivebord/Mozilla_Thunderbird_2.0.0.19

/Lars

P.S. ikke alt er testet, da jeg ikke vil have 2 paralelle Thunderbird installationer
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Schindler

Indlæg af Schindler »

Nu har jeg prøvet at kopiere .mozilla-thunderbird mappen til en USB og herefter afinstallere Thunderbird og slette samme mappe. Herefter installerede jeg Thunderbird via Synaptic og installerede herefter Lightning - og resultatet er det samme! Der er ingen datoer i kalenderen, og jeg kan ikke tilføje kalendere. Thunderbird har jeg installeret via Synaptic, mens jeg har hentet Lightning på https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/2313 .

Er der mere, jeg kan gøre for at "rense" min installation? Eller er der bud på, hvad problemet kan skyldes?
Schindler

Indlæg af Schindler »

...som tidligere nævnt oplever jeg ikke samme problem, når jeg installerer Lightning via Synaptic - dette er imidlertid en ældre version, som bl.a. ikke virker med Provider for Google calendar-udvidelsen.
Schindler

Indlæg af Schindler »

Ingen bud...?