Hjælp!!!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
heidi1128

Hjælp!!!

Indlæg af heidi1128 »

Hej ubuntu

Jeg køre med windows vista home basic og er ærlig talt ved at kaste op over det...
Jeg vil rigtig gerne prøve linux fordi nedgradering til xp ikke kan lade sig gøre....

Har bare ikke den ringeste anelse om hvordan man lige gør...? altså laver en dualboot

hjælp please
faweb
IRC nickname: fpa
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp!!!

Indlæg af faweb »

heidi1128 skrev:Hej ubuntu

Jeg køre med windows vista home basic og er ærlig talt ved at kaste op over det...
Jeg vil rigtig gerne prøve linux fordi nedgradering til xp ikke kan lade sig gøre....

Har bare ikke den ringeste anelse om hvordan man lige gør...? altså laver en dualboot

hjælp please

Hej og velkommen til forum.

Der er en udmærket guide her: http://soundpartner.linux.dk/sp1/index. ... e&Itemid=7
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

først vil jeg gerne vide hvilken pc du vil installere på og om du allerede har hentet en isofil og brændt en livecd med ubuntu ?

hvis du allerede har lavet en cd kan du gøre følgende:

1: først skal du diskdefragmentere i windows
2: din bios skal være indstillet til boot fra cd-drevet
3: indsæt installationscd´en og start pc´en op (cd´en skal sidde i fra starten, så pc´en booter fra den)
4: følg installationsanvisningerne i denne guide http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

ps: dette er punkterne i store træk, nu ved jeg jo ikke hvor meget du ved om pc´er, men hvis du feks. ikke lige kan finde ud af bios, må du meget gerne spørge om det, der er ingen dumme spørgsmål kun dumme svar.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
heidi1128

Indlæg af heidi1128 »

Hej og tak for velkomsten... Føler mig allerede hjemme :D

Min pc er en acer aspire m1100 AMD Athlon tm 64x2 dual core processor 2,20 GHz
Hukommelse RAM 1 Gb... 32 Bit operativ system...

Er der mere i skal vide?

Vil sætte den til defragmentering i nat... :wink:

Har det nogen betydning hvilke lyd og grafik kort man har, når man skifter over til linux?

Det der med bios kunne jeg måske godt bruge en hjælpende hånd til, så jeg ikke laver noget FY FY og ødelægger det hele :lol:
Glemte lige at høre om den der ISO fil skal være på CD eller DVD? Har forstået så meget at man skal brænde med laveste hastighed

Hilsen
Heidi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

din pc burde kunne virke på 32 bit/ubuntu 8.10, den del med lyd og grafikkortet kan du evt. kontrolere ved at kører ubuntu som livecd (uden at installere), selve isofilen skal brændes på en dvd med min. 700 mb plads.

det med bios er noget du skal vælge lige når pc´en starter op, der kommer en kort beskrivelse af hvordan man gør (under opstart af pc), men ellers kan det være du kan bruge denne "guide" om det, der står hvilken taster der virker på en acer http://translate.google.com/translate?h ... hp%26hl%3D

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

heidi1128 skrev:Har det nogen betydning hvilke lyd og grafik kort man har, når man skifter over til linux?

Kommer an på om du har ekstern lydkort. Hvilket grafikkort ligger der i maskinen?

heidi1128 skrev:
Det der med bios kunne jeg måske godt bruge en hjælpende hånd til, så jeg ikke laver noget FY FY og ødelægger det hele :lol:
Glemte lige at høre om den der ISO fil skal være på CD eller DVD? Har forstået så meget at man skal brænde med laveste hastighed

Hilsen
Heidi

Under BIOS, skal du gå under BOOT og sætte CD/DVD-drevet som 1st boot device. Alternativt kan du vælge Boot setup under opstart. Der behøver du ikke at gå ind under BIOS, der kommer der et vidue frem, hvor du kan se bootable devices. Der vælger du CD/DVD-drevet.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

christian.arvai skrev:... selve isofilen skal brændes på en dvd med min. 700 mb plads.

dvd med 700MB plads = cd
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg skrev:
christian.arvai skrev:... selve isofilen skal brændes på en dvd med min. 700 mb plads.

dvd med 700MB plads = cd

ordkløveri :lol: det er underordnet hvad du vil kalde den - bare den er på 700 mb

heidi1128

Indlæg af heidi1128 »

Jeg skrev:

dvd med 700MB plads = cd

Tak for dit indlæg Mester...Også selvom jeg ikke forstod en bjælde af det :lol:

Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Er der mulighed for noget online hjælp, når jeg skal igang med det lille projekt her? hvis det skulle gå galt?

Venlig hilsen
Heidi
Senest rettet af heidi1128 16. jan 2009, 18:06, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

christian.arvai skrev:
Jeg skrev:

dvd med 700MB plads = cd

ordkløveri :lol: det er underordnet hvad du vil kalde den - bare den er på 700 mb

Og det skal være en skive af god kvalitet - med de billige risikerer man mange fejlmeldinger når man prøver at installere
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

heidi1128 skrev:Er der mulighed for noget online hjælp, når jeg skal igang med det lille projekt her? hvis det skulle gå galt?

Venlig hilsen
Heidi

ja da :) på vores supportkanal #ubuntu-dk kan du fange flere af os online, men har du programmer der kan komme på irc (for jeg aner ikke hvordan man gør i windows)

ps:

det er hans underskrift og har intet med dette indlæg at gøre :)

Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

heidi1128 skrev:
Er der mulighed for noget online hjælp, når jeg skal igang med det lille projekt her? hvis det skulle gå galt?

Hvis du mener "live" support kan du altid prøve IRC kanalen #ubuntu-dk

- Det du får nu må vel siges at være online hjælp hehe.

Ups, for sent.

EDIT:

xchat fås til Windows.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
heidi1128

Indlæg af heidi1128 »

Det lyder fantastisk... Har tendens til fuldstændig at gå i panik, hvis det ikke lige vil som jeg....Så er det rart at have lidt support i baghånden... jeg vil gå online fra en vens pc...han har desværre kun en standard zyxel router med kun en port, så kan ikke være online med begge... men går udfra han ikke har noget imod jeg installere IRC på hans..

Jeg bruger verbatim dvd+ r 16x speed...
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

christian.arvai skrev:ps:

det er hans underskrift og har intet med dette indlæg at gøre :)

Ja, jeg er ikke en gang selv sikker på hvad det betyder :lol:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

fint nok :)

Casper Hansen hedder CasperH og jeg hedder pixiarvai (og vi er normalt på #ubuntu-dk)