Kan man starte Rhythmbox i fullscreen/party mode?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
thomasachim
IRC nickname: Achim

Kan man starte Rhythmbox i fullscreen/party mode?

Indlæg af thomasachim »

Hej,

Jeg er ved at opsætte en dedikeret Eee-pc, som skal fungerere som "jukebox" i mit anlæg. Grundet rhythmbox's mulighed for "party mode", har jeg valgt at bruge det som afspiller. Det er også vigtigt for mig at afspilleren ikke bruger for mange ressourcer, da anlægget skal køre på batteri og Eee'en helst være underclocket.

Når man tænder computeren, booter den, og logger efter 10 sekunder automatisk ind som jukebox-brugeren. Derefter kommer den til et næsten låst gnome-skrivebord, hvor man kun man starte Rhythmbox. Jeg har fundet et plugin ved navn "Party Lockdown", som beskytter party mode med en adgangskode.

Mit problem er, at jeg gerne vil tage det skridtet videre og have Rhythmbox til automatisk at starte op i party mode. Som det er det nu, er jeg nød til at trykke F11 for party mode og F12 for at låse den. Jeg ved det er et luksus problem, men da anlægget helst skal være fuldstændig uafhængigt af mig, er det nødvendigt. :)
Jeg ved at man kan kunne gøre det i tidligere versioner ved at rette en nøgle i gconf, men det kan man åbenbart ikke mere. Jeg har brugt devilspie til at fjerne decorations på vinduet og gøre det fullscreen, men det er ikke helt det samme som party mode, da idéen er at folk kun skal kunne sætte musik i kø.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

// Thomas
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan man starte Rhythmbox i fullscreen/party mode?

Indlæg af soundpartner »

thomasachim skrev:Hej,

Jeg er ved at opsætte en dedikeret Eee-pc, som skal fungerere som "jukebox" i mit anlæg. Grundet rhythmbox's mulighed for "party mode", har jeg valgt at bruge det som afspiller. Det er også vigtigt for mig at afspilleren ikke bruger for mange ressourcer, da anlægget skal køre på batteri og Eee'en helst være underclocket.

Når man tænder computeren, booter den, og logger efter 10 sekunder automatisk ind som jukebox-brugeren. Derefter kommer den til et næsten låst gnome-skrivebord, hvor man kun man starte Rhythmbox. Jeg har fundet et plugin ved navn "Party Lockdown", som beskytter party mode med en adgangskode.

Mit problem er, at jeg gerne vil tage det skridtet videre og have Rhythmbox til automatisk at starte op i party mode. Som det er det nu, er jeg nød til at trykke F11 for party mode og F12 for at låse den. Jeg ved det er et luksus problem, men da anlægget helst skal være fuldstændig uafhængigt af mig, er det nødvendigt. :)
Jeg ved at man kan kunne gøre det i tidligere versioner ved at rette en nøgle i gconf, men det kan man åbenbart ikke mere. Jeg har brugt devilspie til at fjerne decorations på vinduet og gøre det fullscreen, men det er ikke helt det samme som party mode, da idéen er at folk kun skal kunne sætte musik i kø.

// Thomas

det er ret interessant det du har der da jeg har brug for noget lignende.
jeg er ikke sikker på jeg har de vise ord, men der må være en måde at gøre de samme ting med koder fra terminalen. Hvilke de er ved jeg dog desværre ikke, men det ligner jnoget jeg vil til at kigge på.
dog hvis du finder de brugbare terminalkoder så skal jeg med glæde hjælpe dig med at lave et script der kører ved startup og som kører komandoerne.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

thomasachim skrev:Hej,

// Thomas

det lyder som et genialt projekt, jeg har selv gået og tænkt på noget lignende, da jeg kender en gut, der bygger sine egne transportable "anlæg" - nærmest bare én stor højtaler med en forstærker og et scooterbatteri indeni. jeg kan desværre heller ikke hjælpe dig med dit problem; jeg blev bare så begejstret... kan du ikke holde os opdateret, hvis du finder løsningen andetsteds?
dixi
thomasachim

Indlæg af thomasachim »

Kantastisk skrev:det lyder som et genialt projekt, jeg har selv gået og tænkt på noget lignende, da jeg kender en gut, der bygger sine egne transportable "anlæg" - nærmest bare én stor højtaler med en forstærker og et scooterbatteri indeni. jeg kan desværre heller ikke hjælpe dig med dit problem; jeg blev bare så begejstret... kan du ikke holde os opdateret, hvis du finder løsningen andetsteds?

Det er netop et transportabelt festivalanlæg, som jeg forbedrer fra år til år (dette er 3. version) :) Jeg overvejer at skrive et indlæg senere hen, om hvordan jeg har sat det hele op. Så kan folk altid drage nytte af mine erfaringer, og komme med kritik eller forslag til ting de kunne have været anderledes eller smartere.

Edit:

Jeg har ved hjælp af denne guide fundet et alternativ, ved hjælp af wine og programmet MediaMonkey. Med devilspie har jeg fået det fullscreen, og man kan give et argument til MediaMonkey så det starter op i party mode. Jeg må dog indrømme jeg hellere vil bruge Rhythmbox, da det understøtter ipods, sd kort og hvad der nu ellers kan blive sat i, lidt bedre, når systemet nu engang er Linux. Men det er da en midlertidig løsning :)
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

thomasachim skrev:Jeg overvejer at skrive et indlæg senere hen, om hvordan jeg har sat det hele op

please do! det ville jeg virkelig kunne bruge. jeg vil også gerne se billeder, når det hele kører.

thomasachim skrev:Jeg må dog indrømme jeg hellere vil bruge Rhythmbox ... når systemet nu engang er Linux

for mig er det selvgjorte og "selvejede" også lidt principielt, og der harmonerer Linux også lidt bedre. desuden er Rhythmbox bare et super-lækkert program. men tillykke med, at du har noget, der kan bruges nu.
dixi
thomasachim

Indlæg af thomasachim »

Kantastisk skrev:for mig er det selvgjorte og "selvejede" også lidt principielt, og der harmonerer Linux også lidt bedre. desuden er Rhythmbox bare et super-lækkert program. men tillykke med, at du har noget, der kan bruges nu.

Jo tak. Du har fuldstændig ret, jeg har det på fuldstændig samme måde. Jeg synes MediaMonkey fylder alt for meget på skærmen til mit formål. (især når computeren er en Eee pc). Rhythmbox kan det den skal kunne, og har et dejligt simpelt interface. Det er netop det "selvejede" eller selvbyggede, der er hele charmen med et festivalanlæg :)

Jeg efterforsker dog i at modificere lockdown pluginet til Rhythmbox, så den putter Rhythmbox i fullscreen når pluginet bliver loadet. Da jeg har absolut ingen erfaring med Python, er der en del at læse op på og sætter sig ind i. Kunne være rart hvis der bare var en lille simpel applikation der kunne sende to keypress events til xorg...
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

thomasachim skrev:
Kantastisk skrev:for mig er det selvgjorte og "selvejede" også lidt principielt, og der harmonerer Linux også lidt bedre. desuden er Rhythmbox bare et super-lækkert program. men tillykke med, at du har noget, der kan bruges nu.

Jo tak. Du har fuldstændig ret, jeg har det på fuldstændig samme måde. Jeg synes MediaMonkey fylder alt for meget på skærmen til mit formål. (især når computeren er en Eee pc). Rhythmbox kan det den skal kunne, og har et dejligt simpelt interface. Det er netop det "selvejede" eller selvbyggede, der er hele charmen med et festivalanlæg :)

Jeg efterforsker dog i at modificere lockdown pluginet til Rhythmbox, så den putter Rhythmbox i fullscreen når pluginet bliver loadet. Da jeg har absolut ingen erfaring med Python, er der en del at læse op på og sætter sig ind i. Kunne være rart hvis der bare var en lille simpel applikation der kunne sende to keypress events til xorg...

har du kigget på amarok? den skulle kunne det samme og er i min mening en bedre afspiller
med bedre overblik over musik osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
decibyte

Indlæg af decibyte »

Har du fundet ud af det i mellemtiden?

Jeg googlede lidt og fandt frem til denne tråd fra rbox' udviklings-maillist: http://www.mail-archive.com/rhythmbox-d ... 03557.html

Der nævner de devilspie og siger at det ønskede kan opnås vha. følgende:

Kode: Vælg alt

(if
    (matches (application_name) "Rhythmbox")
    (fullscreen)
)

Jeg kender intet til devispie, så jeg skal ikke kunne sige om det har den ønskede effekt. Men jeg tænkte at det da var forsøget værd at skrive det.

--

Mvh Mikkel
thomasachim

Indlæg af thomasachim »

decibyte skrev:Har du fundet ud af det i mellemtiden?

Jeg googlede lidt og fandt frem til denne tråd fra rbox' udviklings-maillist: http://www.mail-archive.com/rhythmbox-d ... 03557.html

Der nævner de devilspie og siger at det ønskede kan opnås vha. følgende:

Kode: Vælg alt

(if
    (matches (application_name) "Rhythmbox")
    (fullscreen)
)

Jeg kender intet til devispie, så jeg skal ikke kunne sige om det har den ønskede effekt. Men jeg tænkte at det da var forsøget værd at skrive det.

--

Mvh Mikkel

Hej Mikkel,

Det er jo netop det jeg gjorde fra starten af. Det fjerner bare decorations på vinduet, det er ikke rigtig fullscreen.

Jeg har googlet enormt meget før jeg spurgte herinde, så jeg har været fordi den mailingliste :) - Det var netop derfor jeg besluttede mig for at spørge herinde.
mchro
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af mchro »

Jeg kom til at kigge kort på kildekoden til Rhythmbox (Det er jo Open Source ;-) ), og det ser ikke ud til at man kan bede den om at gå i Party mode - ligeledes ser det heller ikke ud til at man kan gøre det fra Python-bindingerne...

Men man kunne selvfølgelig lave en patch. Jeg har dog ikke lige tid pt., da jeg har en del arbejde og Universitets-eksamener jeg skal have fra hånden.