NY pc

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Ubuntu NOOB
IRC nickname: RogS

NY pc

Indlæg af Ubuntu NOOB »

hej, har set mig om efter en ny pc, og er faldet over denne: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=323200 men har lige et par spørgsmål før jeg køber den:
1. vil den være svær at samle? da det er et saml selv sæt, evt. nogen der ved hvor der er en guide...?
2. så vidt jeg kan se følger der 2 ramblokke med på 1 GB hver, dvs. at alle ram-slottene bliver fyldt op, vil det kunne betale sig at skifte en af 1 GB blokkene ud med en 2 GB så der kommer 3 GB i pcen i alt?
3. vil der være noget ekstra jeg behøver at købe til den?

er kun 14 år så det er lidt småt med pengene...

Mvh stefan
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: NY pc

Indlæg af Christian.Arvai »

1: har du prøvet at skille en pc ad før ? , (jeg mener ikke totalt bare om du har rodet lidt med det indvendige)

2: det ville jeg vente med, du kan ikke ændre i sammensætningen på den pakke
Dette er et paketilbud, så det er ikke muligt at ændre i produkterne, som indgår i tilbudet.

3: som pakken er sammensat er det en funktionsdygtig pc, men du ved selv bedst om du har en god skærm, mus og lign. ekstraudstyr.

Men jeg ville nok lige vente på at vi får flere meninger om den pc, som jeg ser det tror jeg nok den vil kunne køre ubuntu, men jeg har ikke fundet ud af alt om grafikkortet og det er ret vigtigt at vide !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

christian.arvai skrev:1: har du prøvet at skille en pc ad før ? , (jeg mener ikke totalt bare om du har rodet lidt med det indvendige)

2: det ville jeg vente med, du kan ikke ændre i sammensætningen på den pakke
Dette er et paketilbud, så det er ikke muligt at ændre i produkterne, som indgår i tilbudet.

3: som pakken er sammensat er det en funktionsdygtig pc, men du ved selv bedst om du har en god skærm, mus og lign. ekstraudstyr.

Men jeg ville nok lige vente på at vi får flere meninger om den pc, som jeg ser det tror jeg nok den vil kunne køre ubuntu, men jeg har ikke fundet ud af alt om grafikkortet og det er ret vigtigt at vide !

1. ja, har rodet lidt med en harddisk, og sat et DVD-drev i, har også kommet til at hive nogle stik ud som jeg ikke skulle ha' gjort (ups), det betød at jeg ikke kunne tænde for computeren, men efter at ha' søgt lidt på nettet fandt jeg ud af hvordan de skulle sidde :P

2. jaa, men RAM er jo ikke super dyrt, men jeg kan jo altid købe det senere, hvis jeg syntes at jeg har behov for det, regner med at kører en dualboot med XP, da jeg skal kunne ligge lidt film og musik ned på min ipod touch...

3. super
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

nu kender jeg jo ikke dine krav og evt ram forbrug, men min pc har 4gb ram - 64 bit og jeg kan ikke presse den til at bruge alle ram - uanset om jeg så startede 21 rar-udpakninger, spillede vlc, brugte deluge + 5 andre programmer og var på forum samtidig 8) , så jeg ville da prøve med 2 gb ram først.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

christian.arvai skrev:nu kender jeg jo ikke dine krav og evt ram forbrug, men min pc har 4gb ram - 64 bit og jeg kan ikke presse den til at bruge alle ram - uanset om jeg så startede 21 rar-udpakninger, spillede vlc, brugte deluge + 5 andre programmer og var på forum samtidig 8) , så jeg ville da prøve med 2 gb ram først.

det mest krævende jeg vil skulle bruge den til er nok at konventer DVD-film til MP4...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

jeg ville vente og se om de ram du får med er tilstrækkeligt, jeg brugte en del penge på at opgradere min gamle acer med 2gb ramklodser (det var en bærbar så det var dyrt), det var spild af penge og jeg kunne ikke mærke forskel på ubuntu, men det kommer jo an på om det er en film ad gange eller du er lige så "eksperimenterene" som jeg selv er og forsøger at presse pc´en til det yderste, i det eksempel jeg lige nævnte, gik jeg bevidst efter at få min HP ned med nakken, men det lykkedes ikke.

Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

tror jeg nøjes med de 2 GB indtil vidre, ser lige om der er nogle flere der kommentere på tråden før jeg prøver at overtale min forældre til at give mig lov til at købe den :s
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

har fundet de her ramblokke, de vil kunne bruges ikke?
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=335233
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Ubuntu NOOB skrev:hej, har set mig om efter en ny pc, og er faldet over denne: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=323200 men har lige et par spørgsmål før jeg køber den:
1. vil den være svær at samle? da det er et saml selv sæt, evt. nogen der ved hvor der er en guide...?
2. så vidt jeg kan se følger der 2 ramblokke med på 1 GB hver, dvs. at alle ram-slottene bliver fyldt op, vil det kunne betale sig at skifte en af 1 GB blokkene ud med en 2 GB så der kommer 3 GB i pcen i alt?
3. vil der være noget ekstra jeg behøver at købe til den?

er kun 14 år så det er lidt småt med pengene...

Mvh stefan

Hvis du kender en (nabo, far, mor eller ven), der ved lidt om PC'er så spørg om de ikke gider hjælpe. Jeg købte min første saml selv PC efter min konfirmation og der hjalp min nabo mig. Senere har jeg selv købt en ny og selv samlet. Du skal passe meget på, at du ikke får strøm og sådan så lad endelig være med at tilslutte strøm!
- Ang. RAM så er det op til, hvad du vil bruge PC'en til. Kører selv med 3 GB og jeg må indrømme, at jeg ikke har oplevet nogle væsentlige forbedringer i forhold til da jeg kørte med 2 GB.

Det eneste du mangler er en skærm, mus og tastatur. Og selvfølgelig OS.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

Mine forældre ved nada om pcer, og vil mene at jeg er den i min klasse der ved mest om
det... Vil tro at jeg godt kan finde ud af det, men ville lige hører om det var specielt svært, hvis der er noget jeg ikke kan finde ud af kan jeg vel bare google det...
Selvfølgelig slutter jeg først strøm til når den er samlet...

Har en lidt ældre skærm (en af de der gamle lange nogen) men det betyder ikke så meget for mig.. Mus og keyboard er jo næsten gratis, så det skulle ikke blive det store problem..
Har en windows XP cd liggende, og kan jo download Ubuntu ( som nævnt regner jeg med at kører dual boot)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

grafikkortet burde ikke give problemer.
hvad angår ram så er 2 gb nok til langt de fleste.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

jeg har fundet den her guide til at samle pc'en: http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/bygenpc.php det skulle nok være til at overkomme :P
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Det ser da ud til at være en god og grundig guide. God fornøjelse med projektet
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Ubuntu NOOB

Indlæg af Ubuntu NOOB »

vil det være en god ide at købe noget termisk pasta? der står i den der guide at man skal smøre det på processorkernen...
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Ubuntu NOOB skrev:vil det være en god ide at købe noget termisk pasta? der står i den der guide at man skal smøre det på processorkernen...

Ja det ville være en god ide. Også kaldet kølerpasta :wink:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst