Koder til terminalen

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
timeless
IRC nickname: Michael
Geografisk sted: Nees

Re: Koder til terminalen

Indlæg af timeless »

Jeg skrev:En del af hemmeligheden bag at huske en lang kommando er nok at forstå den.
Jeg har tit, efter at have brugt en kommando nogle gange, dissekeret den ved bla. at slå op i dens manual og se hvad de forskellige parametre gør mm.
Når man ved hvad hver enkelt del af en kommando gør er den betydeligt nemmere at huske og det gør det for den sags skyld også nemmere at opstille en ny en til et specifikt formål, når man ved hvordan den skal hænge sammen.

Vil det sige du slår en kode til terminalen op ??
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

timeless skrev:Vil det sige du slår en kode til terminalen op ??

Ja..
Du kan se manualen for et program ved at køre "man [programnavn]" i en terminal.
Du kan F.eks. prøve

Kode: Vælg alt

man aptitude

Det viser en manual til programmet, aptitude, der kan bruges til at installere/afinstallere programmer..
I den manual står der en oversigt over de parametre, du kan tilføje til kommandoen for at få den til at udføre en specifik opgave.
Den er godt nok ret teknisk, men den giver et godt billede af hvilke muligheder, du har.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

Jeg skrev:En del af hemmeligheden bag at huske en lang kommando er nok at forstå den.
Jeg har tit, efter at have brugt en kommando nogle gange, dissekeret den ved bla. at slå op i dens manual og se hvad de forskellige parametre gør mm.
Når man ved hvad hver enkelt del af en kommando gør er den betydeligt nemmere at huske og det gør det for den sags skyld også nemmere at opstille en ny en til et specifikt formål, når man ved hvordan den skal hænge sammen.

det er præcis også min tanke. kommandoerne er et sprog, man lærer at tale efterhånden. jo mere man lærer om, hvordan de fungerer, des mindre udenadslære behøver man at kunne.

ligesom man ikke behøver at huske samtlige sætningskonstruktioner i et almindeligt sprog, behøver man med tiden heller ikke at huske kommandoerne i deres fuldstændige form. man stykker dem selv sammen i forhold til situationen, som ord i en sætning.

jeg ved godt, det ikke er særligt konkret sagt, men det er også bare ment som en opmuntring! :D
dixi
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Jeg har skrevet en guide til Ubuntu terminalen hvor jeg netop prøver at forklare nogle grundlæggende kommandoer på en måde så nye kan lære at forstå dem, netop for bedre at kunne huske dem.
Derudover har jeg skrevet en guide til programhåndtering via ubuntu terminalen altså at finde, installere, opdatere og fjerne programmer, osv fra Ubuntu via terminalen.
Dette synes jeg alt i alt giver en godt grundlag for at blive gode venner med sin terminal. Det foregår selvfølgelig på dansk det hele :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
timeless

Indlæg af timeless »

Jeg skrev:

Ja..
Du kan se manualen for et program ved at køre "man [programnavn]" i en terminal.
Du kan F.eks. prøve

man aptitude

Det viser en manual til programmet, aptitude, der kan bruges til at installere/afinstallere programmer..
I den manual står der en oversigt over de parametre, du kan tilføje til kommandoen for at få den til at udføre en specifik opgave.
Den er godt nok ret teknisk, men den giver et godt billede af hvilke muligheder, du har.

hvordan helt præcis slår du en kode op i terminalen??
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

timeless skrev:
Jeg skrev:

Ja..
Du kan F.eks. prøve

man aptitude

hvordan helt præcis slår du en kode op i terminalen??

Hvis du kommer med et eksempel på en kommando, du har undret dig over hvordan hænger sammen, så skal jeg prøve at dissekere den for dig.. :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
timeless

Indlæg af timeless »

Hvis du kommer med et eksempel på en kommando, du har undret dig over hvordan hænger sammen, så skal jeg prøve at dissekere den for dig.. :)[/quote]

Hvad med f.eks denne kode:

sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Da jeg nu alligevel sidder her, så kan jeg spare Jeg for ulejligheden.

sudo

den kode som giver dig superbruger-rettigheder. Når du skriver den bliver du bedt om dit password. Det skriver du (kan ikke se på skærmen at der sker noget - ingen stjerner, markøren flytter sig ikke) og trykker enter. Sudo er nødvendigt for at kunne modificere systemet, f.eks. ved installation af programmer.

apt-get

kalder på et pakkehåndteringsprogram ved navn apt-get

install

beder apt-get om at installere de pakker som skrives efterfølgende

sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts

installerer java version 6

flashplugin-nonfree

installerer flash-plugin til firefox

msttcorefonts

installerer forskellige ms-fonts (har kun betydning for udseendet af forsk. programmer)

non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss

installerer forskellige codecs som gør at du kan afspille mange lyd- og video-formater
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
timeless

Indlæg af timeless »

Okay.
mange tak :)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Det var så lidt. Men ellers kan jeg kun anbefale at du ser på nogle af de links og nogle af de bøger som er nævnt i tråden for at lære mere om terminal og koder.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi