hjælp til installation af VMware workstation

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Bitsch
IRC nickname: Bitsch

hjælp til installation af VMware workstation

Indlæg af Bitsch »

Daw

Jeg er det man vil kalde sprit ny til ubuntu, og derfor skal jeg jo så lærer at installere et program. Jeg har hentet en rpm fil, men ved ikke hvordan jeg så skal komme vidre her fra. Nogen der gider, helt simpelt, at forklare mig hvordan installation af programmer fungere i Ubuntu
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hjælp til installation af VMware workstation

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

rpm filer er ikke det nemmeste at installere, så hvilket program er det du vil have ?

normalt bruger man programmer>tilføj-fjern eller system>administration>synaptic pakkehåndtering til at installere programmer i ubuntu (eller terminalen hvis man er til kommandolinier)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Hvis du endelig skal hente ting fra nettet er det meget lettere at hente .deb filer, de installerer nærmest sig selv :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Bitsch

Indlæg af Bitsch »

som overskriften siger er det VMware workstation :) jeg kan også vælge et hente en bundle fil
Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Har du checket om det findes som en .deb?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Bitsch skrev:som overskriften siger er det VMware workstation :) jeg kan også vælge et hente en bundle fil

ups det overså jeg fuldstændigt, men som jarlen også skriver kan du så ikke finde den som Deb pakke nogle steder henne ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Bitsch

Indlæg af Bitsch »

det jeg har fundet frem til er https://help.ubuntu.com/community/VMware/Workstation hvor det går galt ved punkt to, hvor man skal navigere hen til filen. Jeg tror jeg skriver stien forkert, siden det ikke gider at virke. Jeg har skrevet gksudo bash ./home/anders/VMware-Workstation-6.5.0-118166.i386.bundle
Har prøvet med og uden punktum.
Bitsch

Indlæg af Bitsch »

har fundet fejlen :) Havde skrevet versionen forkert. Det køre nu :D Tak for hjælpen
Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Hej

For det første siger guiden at du skal hente den .bundle fil, du også selv nævner. Så enten skal du hente den, eller også skal du gå til anden del af guiden, hvor de installerer fra .rpm :-)
Hvis vi antager at du henter den .bundle-fil, og følger første guide er der et par ekstra ting du skal være opmærksom på.

Kode: Vælg alt

gksudo bash ./home/anders/VMware-Workstation-6.5.0-118166.i386.bundle

antager at filen ligger i dit home mappe. Hvis filen f.eks. ligger på dit skrivebord skal du bruge

gksudo bash ./home/anders/Desktop/VMware-Workstation-6.5.0-118166.i386.bundle

Desuden er det nødvendigt at du har hentet lige præcis den version der står i filnavnet, altså version "Workstation-6.5.0-118166.i386"
Det letteste vil være at du skriver det rigtige mappenavn samt starten af filnavnet, og trykker tab (pil frem og tilbage nedenunder ½-knappen til venstre). Dette vil færdiggøre filnavnet for dig, altså f.eks.

gksudo bash ./home/anders/VMwa <tab>

så skal du ikke selv bekymre dig om at skrive filnavnet helt præcist :-)