Hej
Jeg er sprit ny i denne linux verden, og jeg har aldrig været den hurtigste knallert på havnen når det kommer til computer, så når/hvis i svare så forstil jer det er en 10årig i skal videre give informationen til Hehe..
Jeg har lige downloadet og installeret Ubuntu og gud hvor var det dejligt med et styresystem der virkede og og ikke hele tiden gik i hak.... Men når jeg nu kigger på min ledige plads på harddisken, ser jeg at jeg kun har 8gb, ud af de 40 jeg har til rådighed og det selvom jeg kun lige har downloadet og installeret ubuntu. Da der ikke er noget i mit gamle windows som jeg føler behov for at gemme, ville jeg høre jer om der er en smart måde at slette windows på fra ubuntu eller en anden "let" måde at skille mig af med det på?
Jeg mener det virkelig når jeg skriver at jeg ikke er særlig hitech når det kommer til computere så hvis i bestemmer jer for at besvare denne post vil i så ikke være søde at skrive det i et sprog som jeg kan forstå?
På forhånd 1000 tak for jeres tid
Hvordan fjerner jeg så windows?
-
- IRC nickname: Næstved
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Hvordan fjerner jeg så windows?
Hejsa, og velkommen til forum
Jeg vil anbefale dig at geninstallere Ubuntu og vælge en guidet installation som bruger hele disken. På den måde får du en større Home partition (der hvor du har dine private filer m.m.) og jeg tror at du vil blive mere glad for den løsning i længden.
Det kan selvfølgelig også lade sig gøre at slette Windows partitionen, men det kræver altså en aktiv indsats, som du måske ikke lige har mod på. Desuden vil du så stå med den ledige partition som ikke er integreret i Home, men som dog sagtens kan bruges alligevel - blot som en ekstra disk.
Lad os høre hvad du helst vil - så hjælper vi dig igennem.
Jeg vil anbefale dig at geninstallere Ubuntu og vælge en guidet installation som bruger hele disken. På den måde får du en større Home partition (der hvor du har dine private filer m.m.) og jeg tror at du vil blive mere glad for den løsning i længden.
Det kan selvfølgelig også lade sig gøre at slette Windows partitionen, men det kræver altså en aktiv indsats, som du måske ikke lige har mod på. Desuden vil du så stå med den ledige partition som ikke er integreret i Home, men som dog sagtens kan bruges alligevel - blot som en ekstra disk.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Tja jeg ville åbne partionseditor fra system/administration (ligger den der ikke allerede, så downloade den fra tilføj/fjern eller synaptic).Warhawk skrev:Hejsa, og velkommen til forum
Vælge windowspartionen og formatere den som ext3, og så bruge den som ekstra disk.
Alternativ kan gparted downloades og brændes som image ud på en cd. Sæt den i CDdrevet og genstart.
Herfra formateres windowsparitonen i ext3 og tillægges den nuværende partion.
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: Næstved
Jeg siger mange tak for hjælpen, men tror virkelig jeg har kastet mig ud i et alt for stort projekt. Forstod ikke helt guiden for dummies, så valgte den nemme løsning med wubi.
Må nok hellere kontakte en ven som har lidt bedre forstand på dette, og få ham til at installere det rigtigt.
Det er ærgeligt, at ubuntu ikke er så brugervenligt (at installere), som man tit og ofte fik at vide. Undskyld, at jeg har spildt jeres tid.
Må nok hellere kontakte en ven som har lidt bedre forstand på dette, og få ham til at installere det rigtigt.
Det er ærgeligt, at ubuntu ikke er så brugervenligt (at installere), som man tit og ofte fik at vide. Undskyld, at jeg har spildt jeres tid.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Næstved skrev:Jeg siger mange tak for hjælpen, men tror virkelig jeg har kastet mig ud i et alt for stort projekt. Forstod ikke helt guiden for dummies, så valgte den nemme løsning med wubi.
Jeg har lavet en meget udførlig guide på http://soundpartner.linux.dk/ub810
der hvor der står du skal resize windows partitionen (for at lave en dualboot) der vælger du bare at slette den i stedet og wupti så er du kørende
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Næstved skrev:Jeg siger mange tak for hjælpen, men tror virkelig jeg har kastet mig ud i et alt for stort projekt. Forstod ikke helt guiden for dummies, så valgte den nemme løsning med wubi.
Jeg vil anbefale dig denne guide http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation og som Warhawk tideligere har skrevet skal du vælge "guidet-benyt en hel disk".
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing