Avanceret computer og Ubuntu?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Avanceret computer og Ubuntu?

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Jeg har en Acer Apire 8930 (Nej, det er absolut ingen lorte computer). Den har fingeraftrykslæser og et touch kontrolboard ude i venstre side (se billeder på nettet) hvor man kan styre lyd osv. med fingeren.
Dual harddisk og generelt en noget teknisk maskine.
Jeg er meget i tvivl om den vil fungerer optimalt sammen med Ubuntu og have alle funktionerne iorden.
Jeg har trådløst netværk med WPA2 psk kryptering (Det skal virke i Ubuntu hvis Jeg skal dualboote) Gider ikke at skulle nedgraderes pga. det ikke lige virker i Ubuntu.

Jeg spiller Crysis serien, Farcry 2 og Call of Duty 4.

Har følgende specs.
Intel Core 2 Duo processor P8600, 2.4GHz
NVIDIA GeForce 9700M GT
4GB DDR3 RAM
640Gb dual HDD
Hilsen Kim.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Avanceret computer og Ubuntu?

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Nej, ingen påstår at det er en lorte computer :wink: Jeg kan ikke svare dig på hvor meget der vil virke, så det må komme an på en prøve med live-CD'en. Du skriver ikke hvilket fabrikat dit trådløse netkort er, så selvom det måske ikke virker out-of-the-box så kan det sandsynligvis sagtens komme til det med lidt trylleri. Min erfaring er, at når først der er understøttelse for det trådløse netkort, så kan det uden problemer køre WPA2 (gør jeg selv på mine maskiner).

Prøv live-CD'en og meld tilbage - så tager vi den derfra.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Warhawk skrev:Hejsa,

Nej, ingen påstår at det er en lorte computer :wink: Jeg kan ikke svare dig på hvor meget der vil virke, så det må komme an på en prøve med live-CD'en. Du skriver ikke hvilket fabrikat dit trådløse netkort er, så selvom det måske ikke virker out-of-the-box så kan det sandsynligvis sagtens komme til det med lidt trylleri. Min erfaring er, at når først der er understøttelse for det trådløse netkort, så kan det uden problemer køre WPA2 (gør jeg selv på mine maskiner).

Prøv live-CD'en og meld tilbage - så tager vi den derfra.

Jeg tror det er en SUPER windowsmaskine du har dig der, om med de krav du sætter op så syntes jeg bare at du skal forblive en glad windowsbruger og så kan du jo lege lidt med ubuntu på den hvis du har lyst til det. Det er ikke noget jeg på nogen måde vil forhindre dig i.

jeg vil forøvrigt nbefale google. jeg brugte søgesætningen +"Acer Aspire 8930" +ubuntu det vil sige din computer model og ubuntu og fik min mistanke bekraftiget på 30 sekunder. havde det nu været min egen computer havde jeg nok ofret lidt mere tid på det, og havde sikkert fundet ud af at fikse det meste af det.

hvad angår spil tror jeg bare man skal lade windowsspil være windowsspil og spille dem i windows når du nu alligevel ikke vil skifte til ubuntu.

Disclaimer: der er sikkert nogle der syntes at ovenstående er hårdt skrevet. Dette er på ingen måde intentionen, men facts er at hvis man ikke er villig til selv at gøre noget for at det virker i ubuntu så skal man bare forblive en glad og tilfreds windowsbruger
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
planet-reptile

Indlæg af planet-reptile »

Jeg er ikke ny indenfor Ubuntu verdenen, men Jeg er bare i tvivl når der er så mange funktioner der skal virke for at få det optimale ud af den, om det så overhovedet vil kunne lade sig gøre i Ubuntu uden at det skal tweakes helt vildt.

Jeg har altid brugt Ubuntudanmark når Jeg havde spørgsmål. Svar som "brug google" synes Jeg ikke er normal kotüme herinde, da der synes at komme løsninger på eventuelle problemer. Hvis det bare hed sig "brug google" så var der nok ikke brug for forumet.
Hilsen Kim.
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

planet-reptile skrev:Jeg har altid brugt Ubuntudanmark når Jeg havde spørgsmål. Svar som "brug google" synes Jeg ikke er normal kotüme herinde, da der synes at komme løsninger på eventuelle problemer. Hvis det bare hed sig "brug google" så var der nok ikke brug for forumet.

Jeg forventer tit, at folk lige har tjekket google selv eller det officielle forum for at se om der var mulige løsninger. Men tror mine forventninger er forgæves, da jeg har hjulpet folk på 2 sek. bare ved, at jeg selv har lavet en hurtig søgning.
- Anyways, on topic, har du prøvet med LiveCD, som før anbefalet?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Casper Hansen skrev:Jeg forventer tit, at folk lige har tjekket google selv eller det officielle forum for at se om der var mulige løsninger. Men tror mine forventninger er forgæves, da jeg har hjulpet folk på 2 sek. bare ved, at jeg selv har lavet en hurtig søgning.
- Anyways, on topic, har du prøvet med LiveCD, som før anbefalet?

Problemet er jo så bare at folk ikke altid ved præcist hvad de skal søge efter og i en del tilfælde alligevel ikke finder det, jeg brugte personligt mange mrd. på at søge efter en løsning på pixelinespillene, både på ubuntuforums.org, google og herinde, og det var først der jeg meldte mig ind og spurgte om det her i forumet, at jeg fik hjælp af AI så vi sammen fik løst det, så at forvente at folk har tjekket samtlige søgemuligheder mener jeg ikke er ånden her i forumet (og nej der var ingen løsning før vi fandt den).

Desuden vil jeg give planet-reptile helt ret i følgende :
Jeg har altid brugt Ubuntudanmark når Jeg havde spørgsmål. Svar som "brug google" synes Jeg ikke er normal kotüme herinde, da der synes at komme løsninger på eventuelle problemer. Hvis det bare hed sig "brug google" så var der nok ikke brug for forumet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

christian.arvai skrev:Problemet er jo så bare at folk ikke altid ved præcist hvad de skal søge efter og i en del tilfælde alligevel ikke finder det, jeg brugte personligt mange mrd. på at søge efter en løsning på pixelinespillene, både på ubuntuforums.org, google og herinde, og det var først der jeg meldte mig ind og spurgte om det her i forumet, at jeg fik hjælp af AI så vi sammen fik løst det, så at forvente at folk har tjekket samtlige søgemuligheder mener jeg ikke er ånden her i forumet (og nej der var ingen løsning før vi fandt den).

Det er selvfølgelig rigtigt, at det kan virke uoverskueligt, hvad man lige skal søge efter. Mht. til Pixelinespillene ville jeg tro det ville være svært at finde hjælp på ikke-danske hjemmesider da det er et dansk spil.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Casper Hansen skrev:Det er selvfølgelig rigtigt, at det kan virke uoverskueligt, hvad man lige skal søge efter. Mht. til Pixelinespillene ville jeg tro det ville være svært at finde hjælp på ikke-danske hjemmesider da det er et dansk spil.

Som faktisk også blive solgt i resten af verdenen og i øvrigt toppede salgslisterne i USA, men du har ret i at det er sværere at søge efter børnespil i forhold til call of duty :wink:

-------------------------------------------------------

Jeg ved godt at jeg selv kom ind på spil, men skal vi ikke lige holde os til det tråden drejer sig om :
planet-reptile skrev:Hej.

Jeg har en Acer Apire 8930 (Nej, det er absolut ingen lorte computer). Den har fingeraftrykslæser og et touch kontrolboard ude i venstre side (se billeder på nettet) hvor man kan styre lyd osv. med fingeren.
Jeg er meget i tvivl om den vil fungerer optimalt sammen med Ubuntu og have alle funktionerne iorden.
Jeg har trådløst netværk med WPA2 psk kryptering (Det skal virke i Ubuntu hvis Jeg skal dualboote) Gider ikke at skulle nedgraderes pga. det ikke lige virker i Ubuntu.

Har følgende specs.
NVIDIA GeForce 9700M GT
4GB DDR3 RAM
640Gb dual HDD

Og så tage den lidt mere seriøst denne gang :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

så vidt jeg huske var der ingen der skrev "brug google!"

jeg skrev at google bekræftede at det så skidt ud. jeg har flere gange set folk skrive at man kan gogle modelnavn + ubuntu for at se om andre historier med ens bærbares kompatibilitet med ubuntu

Edit: jeg kan bare ikke klare den attitude som mange har med det og det skal bare virke og ellers så bruger jeg windows og de og de windowsting skal bare være der hvis det e kravene så brug windows!

Hell hvis mit inlæg ikke er velkommen så smid mig ud! og så skal jeg nok lade denne tråd være alene fra nu af

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

soundpartner skrev:så vidt jeg huske var der ingen der skrev "brug google!"

jeg skrev at google bekræftede at det så skidt ud. jeg har flere gange set folk skrive at man kan gogle modelnavn + ubuntu for at se om andre historier med ens bærbares kompatibilitet med ubuntu

Edit: jeg kan bare ikke klare den attitude som mange har med det og det skal bare virke og ellers så bruger jeg windows og de og de windowsting skal bare være der hvis det e kravene så brug windows!
ENIG

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Stra skrev:

ENIG

stra

IKKE ENIG

Synes soundpartner tone er meget konfrontatorisk og ikke i det her forums ånd.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

sådanUBUNTU skrev:
Stra skrev:

ENIG

stra

IKKE ENIG

Synes soundpartner tone er meget konfrontatorisk og ikke i det her forums ånd.

så smid mig ud

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

Jeg har flyttet tråden til Tekniske spørgsmål da jeg mener den er meget on-topic, jeg ved ikke om den skulle have været i hardware, men hellere her, end i off-topic :-)

Hvis folk er trætte af forummet, er det da meget trist, men der er ingen der skal føle sig tvunget til at blive hængende til de bliver smidt ud. Hvis i er trætte af det vil vi i foreningen meget gerne vide hvorfor, men vi tvinger jer ikke til at blive, og vi kommer ikke rendende efter jer for at holde jer tilbage. Det er helt op til jer selv at smutte.

Herfra synes jeg at vi skylder trådstarter rent faktisk at holde os til trådens emne, og ikke alt muligt andet. Requests om at få sin profil slettet fordi man mener man har andet at lave, hører ikke til her.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

planet-reptile skrev:Hej.

Har følgende specs.
NVIDIA GeForce 9700M GT
4GB DDR3 RAM
640Gb dual HDD

Hvad din computer er er irrelevant. Men det er bare sådan at man ikke kan få mere til at virke end der er support for. Hvis man køber hardware hvor fabrikanten IKKE leverer drivere til linux - jamen så virker det ikke! og så alligevel - der er MANGE dygtige programmører derude og de har fundet løsninger på mange ting.

Så umiddlbart vil jeg sige at du nok vil opleve at nogle ting ikke fungerer. Til gengæld vil du kunne nyde friheden !

WPA2 er mindst lige så godt understøttet i Linux, som det er i windows

Spil generelt. Det er jo programmeret til windows så det ville da undre mig om det bare virkede i Linux

GENERELT.

Jeg er enig med det som Soundpartner mener, men ville nok have trykket det anderledes ud.

For mig er det nogle gange somom at Linux er et problem fordi det ikker virker med windows ting. Det svarer lidt til at sige at WW er noget lort fordi man ikke kan bruge fiat reservedele!

og så til sidst -

Hvorfor ikke bare prøve. Opret en 10 GB partition - installer ubuntu - tjek nettet (GIYF) for det hardware der gør knuder - og hvis det virker - så fortæl om det!

Trial By Error er nogen gange det hurtigste
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."