Nyt maskineri til mig?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Nyt maskineri til mig?

Indlæg af Wrapper »

Hey folkens

Står og har brug for en ny stationær pc. Da jeg aldrig har været den store hardwarenørd, så tyer jeg til hjælp her, for mon ik der er nogen der har styr på det hehe.
Jeg vil gerne have en der er nogenlunde kraftig, men ikke nødvendigvis med high-end komponenter, for vil gerne holde prisen på et nogenlunde niveau.
Det jeg skal bruge den til er primært almindeligt hverdagsbrug. Men i ny og næ tager jeg mig sammen og roder med lidt programmering, her lægger jeg typisk vægt på dynamisk programmering - af den grund er en god portion (omkring 4gb) ram nødvendig. Derudover af og til funktionel programmering (rekursive funktioner), findes der mon en cpu der er bedre til det end andre. Jeg arbejder en del med billeder for tiden, og min IBM T43 tager altså noget tid om at tygge sig igennem billeder på 2-10MB, dette ska den gerne ku gøre bedre. Jeg regner desuden med at jeg vil kigge en lille smule på lyd- og videoredigering igen. Et TV-kort vil jeg næsten sætte som et "must have", regner med at skrotte flimmerkassen og smide Wiien (det er det eneste mit fjernsyn bruges til) på PCen.
Diskplads er ikke noget jeg tager så tungt, har 60GB i min laptop (primær pc), og det er sjældent brugt ud, idet jeg har et par externe at støtte mig til. Disken ska dog nok op i omdrejninger (mon ik det vil løse et par af ovenstående problemer).
Jeg skal ikke udelukke at der vil blive lagt et par spil ind på den, så grafikkort skal der dog også til - men vil ikke op og give flere tusinde for et. Det er muligt at jeg en dag får lyst til at have dobbeltskærm, så tag evt højde for det.
32bit eller 64bit har jeg ikke gjort de store overvejelser om, så her det blot om folk kan tale for og imod, gerne dem der har styr på de måder at programmere på som jeg nævner.

Øvrige krav:
Alt skal virke med linux (dog efterhånden sjældent hardware ikke gør). Det skal være til en fornuftig pris (har ikke noget fast beløb at gå efter). Maskineriet skal være så lydløst som muligt.

I behøver ikke nævne komplette systemer, hvis i har erfaring med enkelte stykker hardware, så bring it on. Det skal bare i sidste ende leve op til mine krav. Om det er intel eller AMD, ATI eller nVidia, Seagate eller WD er jeg fuldstændig ligeglad med. Desuden har jeg efterhånden haft skilt og samlet et par pcer, så hvis det skal bestilles hjem i dele, så gør det ikke noget...

Og så en lille ting, der dog ikke er et must. Det gør ikke noget hvis det i sidste ende kommer til at se godt ud. Jeg tænker ikke på at jeg skal have det vildeste alienware (eller hva de nu hedder) kabinetter, med et halvt diskoteks lysopsætning i. Lidt inspiration kan findes her: http://www.million-dollar-pc.com/ - jeg har dog planer om at give kabinettet et personal touch ;) Jeg ved at en af mine gamle venner engang havde en sort strømforsyning med aftagelige kabler, det ku være en ide, bare det ikke er noget ruinere mig...
Billede

Billede
Casper Hansen

Re: Nyt maskineri til mig?

Indlæg af Casper Hansen »

Hvis du vil have omkrign 4 GB skal du nok bruge 64-bit, men hvis 3 er nok så kan du vel nøjes med 32-bit. Det rig jeg har samlet er jeg yderst tilgreds med. Gav ca. 3000 for det for et år siden, hvor jeg selv samlede det. Alt virker under Ubuntu. Dog vil jeg vælge bedre CPU og grafikkort. Det jeg bruger min PC til er hverdagsbrug, lidt gaming, meget lidt billederedigering og så til at se film og høre musik.

EDIT:

Kig eventuelt her.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

Men skiller det egentlig ikke lige ved 4gb? mener da man ka køre 32bit på 4gb.
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg har en hp med 4 gb og på 32 bit er det kun ca 3.6 gb ram til rådighed, mens det er fuldt understøttet på 64 bit
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Teoretisk skiller det ved 2^32 = 4294967296, altså 4GB, i praksis tror jeg dog (som det meste andet) at tallet ligget lidt lavere.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Casper Hansen

Jarlen skrev:Teoretisk skiller det ved 2^32 = 4294967296, altså 4GB, i praksis tror jeg dog (som det meste andet) at tallet ligget lidt lavere.

4 GB i alt til grafikkort, RAM osv. Derfor kan man ikke sige præcis, hvad man får ved 32-bit. Nok højest 3,6, som Christian har fået. Jeg fik kun 3 GB da jeg havde 4 i.
Billede

Wrapper

Indlæg af Wrapper »

Som altid kunne jeg ikke vente med at få svar hehe. Så jeg smuttede ned til århus Pc-lager og købte et maskineri.

CPU: Intel Core 2 quad 64bit
Ram: 4GB Mushkin DDR2 PC2-800
Disk: Samsung spinpoint F1 500GB 16MB 7200RPM sata
CD: Samsung DVD-brænder
Grafik: Club 3D Geforce 9600GT 512MB
Kabinet: Thermaltake Shark (virkelig lækkert kabinet som var på tilbud)
Strømforsyning: Chill innovation 520W Silent modular (aftagelige kabler)

Så købte jeg oss lige en ny Logitech VX Nano idet min gamle er lidt sløv efterhånden ;)
Billede

Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Wrapper skrev:Så købte jeg oss lige en ny Logitech VX Nano idet min gamle er lidt sløv efterhånden ;)

og du var ikke bare for doven til at smide nye batterier i? ;-)

Men det lyder som en ret lækker maskine, den skal nok kunne trække det meste af hvad du skal bruge. Nu håber jeg det virker ud-af-kassen :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

Jarlen skrev:
Wrapper skrev:Så købte jeg oss lige en ny Logitech VX Nano idet min gamle er lidt sløv efterhånden ;)

og du var ikke bare for doven til at smide nye batterier i? ;-)

Men det lyder som en ret lækker maskine, den skal nok kunne trække det meste af hvad du skal bruge. Nu håber jeg det virker ud-af-kassen :-)

Ar det er scrollhjulet der driller lidt.

Systemet har lidt knas synes jeg. Har langt om længe kunne boote livecden. Men nu da den var kommet til 53% meldte den fejl, og nu gider den slet ik boote op igen :S
Billede

Billede
Casper Hansen

Ser udemærket ud! Hvad gav du for det?
Billede

Wrapper

Indlæg af Wrapper »

5898 ialt.
Billede

Billede
Casper Hansen

Wrapper skrev:5898 ialt.

Cool.

- Mht. til fejl. Installerer du 32-bit eller 64-bit og hvilket bundkort er der i?
Billede

Wrapper

Indlæg af Wrapper »

Har fået den bootet op igen, er ved 37% - installerer 64bit.
Bundkortet er et Asus P5QL Intel P43 ATX DDR2
Billede

Billede
Wrapper

Indlæg af Wrapper »

nu ser det ud til at det hele langt om længe virker. Efter at ha brugt en lille time virker mit lydkort nu også :D
Billede

Billede
Casper Hansen

Wrapper skrev:nu ser det ud til at det hele langt om længe virker. Efter at ha brugt en lille time virker mit lydkort nu også :D

Hvordan fiksede du det? Jeg har problemer ved at installere 64-bit på mit rig. LiveCD'en kører fint, men under installationen lukker den bare. Det sker ca. halvejs.
Billede