I dag var der så tid tilovers til at få Windoze smidt ud og i stedet få installeret Ubuntu 8.10. Da der ikke er noget CD/DVD drev, så skal man enten have et eksternt drev eller lave en bootbar USB-nøgle med Ubuntu. Jeg har et eksternt DVD drev som blev sluttet til, under boot trykkes F12 for valg af medie og straks kan live cd'en bruges.
Da jeg ikke vil have Windoze overhovedet, så vælger jeg naturligvis at bruge en hel disk under installationen. Selve installationen kører problemfrit. Men... det trådløse netværkskort virker ikke out-of-the-box. Det er et Atheros AR5007EG, som desværre ikke fungerer med de indbyggede Atheros drivere. Ved at tweake lidt er det dog muligt at få det til at køre perfekt - endda med WPA2 (som jeg naturligvis selv bruger).
For at få opdaterede drivere, gør følgende:
download http://wireless.kernel.org/download/com ... .6.tar.bz2
åbn terminalen Programmer->Tilbehør->Terminal og skriv
Kode: Vælg alt
sudo tar -jxvf compat-wireless-2.6.tar.bz2
så udpakkes filerne til deres egen mappe. For at se navnet på mappen kan hurtigt tastes
ls
I mit tilfælde hedder mappen compat-wireless-2008-11-27. Skriv
cd compat-wireless-2008-11-27
for at gå ind i mappen. Nu skal driverne kompileres og installeres
make
sudo make install
sudo make unload
sudo make load
Genstart herefter maskinen. Det virker så ikke helt endnu. Højreklik på NetworkManager og vælg Opret forbindelse til trådløse netværk. Angiv SSID og evt. netværkskryptering - og voila, så kører det.