Ny bruger

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
steinway

Ny bruger

Indlæg af steinway »

Hejsa,

Jeg er nu efter den seneste omgang opdateringer af windows / office kommet til den konklusion at det er på tide at prøve noget andet - efter at have spenderet en formue på en ny bærbar og givet den alt hvad den kan trække af Vista og Office 2007 (og NEJ, jeg er IKKE tilhænger af det nye menusystem) for kun at se den gå i baglås gang efter gang til trods for utallige opdateringer har jeg kastet mig over Ubuntu.

Planen er at få den "gamle" bærbare op at køre med den nødvendige funktionalitet, og hvis det lykkedes får den nye samme tur - så må vi se om jeg kan få overtalt konen til den tid :-)

Men forvent at få en del spørgsmål i den kommende tid - alt fra de helt store tekniske problemstillinger og til ting jeg uden problemer selv kunne have fundet på google :-)

Mvh.
Jakob
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ny bruger

Indlæg af soundpartner »

steinway skrev:Hejsa,

Jeg er nu efter den seneste omgang opdateringer af windows / office kommet til den konklusion at det er på tide at prøve noget andet - efter at have spenderet en formue på en ny bærbar og givet den alt hvad den kan trække af Vista og Office 2007 (og NEJ, jeg er IKKE tilhænger af det nye menusystem) for kun at se den gå i baglås gang efter gang til trods for utallige opdateringer har jeg kastet mig over Ubuntu.

Planen er at få den "gamle" bærbare op at køre med den nødvendige funktionalitet, og hvis det lykkedes får den nye samme tur - så må vi se om jeg kan få overtalt konen til den tid :-)

Men forvent at få en del spørgsmål i den kommende tid - alt fra de helt store tekniske problemstillinger og til ting jeg uden problemer selv kunne have fundet på google :-)

Mvh.
Jakob

et godt sted at starte er her: http://soundpartner.linux.dk/ub810
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Hej Jacob og velkommen til ;)

Du er mere end velkommen til at stille alle de spørgsmål du vil, og der er en masse gode folk på forummet, som meget gerne vil hjælpe dig! Jeg kan anbefale dig at bruge vores søgefunktion, som sikkert kan besvare en del af dine spørgsmål, og jeg kan også fortælle, at vi har en "live support" på https://ubuntudanmark.dk/chat, hvor man også kan få hjælp.

Hvis du vil have et mere realistisk forsøg med Ubuntu, så kunne du også overveje at sætte din nye bærbare op med "dual-boot". Det betyder, at du har to styresystemer installeret på samme tidspunkt, og at du ved opstart vælger om du vil køre Ubuntu eller Windows. På den måde får du prøvet Ubuntu på det nye hardware. :)

God fornøjelse ;)
PerSimonsen
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Indlæg af PerSimonsen »

Du kan også søge i google efter "din computer model" + ubuntu /linux og læse om der er andre der har haft succes med at installere.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
steinway

Indlæg af steinway »

Jamen tak for den fine velkomst.

Jeg har allerede læst en del i diverse guides o.lign. så jeg er nu ganske fortrøstningsfuld og overbevist om at det nok skal lykkedes.

Mht. dualboot så har jeg aldrig været den helt store tilhænger af det siden de glade OS/2 dage - så når jeg nu har den luksus at have den ene bærbare "til overs" så hopper vi ud i det med begge ben samtidig; så slipper jeg også for heletiden at skulle spekulere over hvilket system jeg skal bruge her og nu...
steinway

Indlæg af steinway »

soundpartner: Hvad er fidusen ved de fire partitioner i dit link? Hvad bruges til hvad? Boot giver nogenlunde sig selv - Swap til dels ligeså. / er ? og home må være til selve ubuntu?
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Uden at undsige soundpartner's råd, så bruger jeg selv kun tre.

/, er til rodfilsystemet. Dvs. systemfiler og konfiguration, samt programmer tilgængelige for alle brugere.
/home, er din personlige mappe (bruger-mapper.. dem kan der være mange af). Den bruges til dine egne filer og personlige systemkonfiguration.
Swap, er en del af harddisken du bruger som ekstra hukommelse, når din fysiske hukommelse (ram) ikke slår til.

Fidusen med at lave en seperat /home-partition, er at du på den måde kan geninstallere hele systemet uden at berøre dine egne filer og systemkonfiguration.

Håber det giver mening. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
steinway

Indlæg af steinway »

Det hænger fint sammen.

Lige nu kæmper jeg med at få det trådløse net til at virke uden konstant at smide mig af efter X min / sek. Men jeg synes at kunne læse mig til at jeg vist ikke er den eneste med det problem - jeg kan dog se at der kommer mange henvisninger til guiden på freedomnetbeer, så nu står computeren i kælderen tilsluttet kablet net og suger indenbords...
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

Jeg har kun problemer med WPA2-kryptering - har du prøvet med almindelig WPA?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
steinway

Indlæg af steinway »

Jeg kører helt uden kryptering - kun routerens MAC-filter
steinway

Indlæg af steinway »

Så kom der hul igennem - der skulle skrues lidt på selve routeren!

Imens den henter 500+ mb med diverse spil i Steam kommer her så en lille update:

Jeg er dybt imponeret over Ubuntus evne til at genkende mit hardware og finde drivere til dette. Det gik meget hurtigt og smertefrit - eneste problem var kommunikation med routeren, men det havde ikke noget med Ubuntu at gøre.

Så næste punkt på dagsordnen er at få Word, Excel, Powerpoint og Outlook til at fungere efter hensigten - jeg ved godt at de har andre navne, men jeg vil tillade mig at holde fast i dem indtil jeg er blevet af-Microsofiseret. Det er dog alt sammen på brugerniveau, så jeg er ikke synderligt nervøs omend jeg nok skal bruge en del energi på at vende mig til at "det ikke ligner...".

Dernæst skal jeg have paret min mobil med kalenderen og så er vi ved at være i mål.

Men naturligvis skal Steam (læs: Counter-Strike) op at køre som det første!... ja, jeg holder mig ung ved at lege med de unge... gu' ved om ikke den sætning kan give bagslag via en uheldig google-søgning?...
Troels

Indlæg af Troels »

steinway skrev:Jeg er dybt imponeret over Ubuntus evne til at genkende mit hardware og finde drivere til dette. Det gik meget hurtigt og smertefrit - eneste problem var kommunikation med routeren, men det havde ikke noget med Ubuntu at gøre.

Så næste punkt på dagsordnen er at få Word, Excel, Powerpoint og Outlook til at fungere efter hensigten - jeg ved godt at de har andre navne, men jeg vil tillade mig at holde fast i dem indtil jeg er blevet af-Microsofiseret. Det er dog alt sammen på brugerniveau, så jeg er ikke synderligt nervøs omend jeg nok skal bruge en del energi på at vende mig til at "det ikke ligner...".

Noget af det der imponerede mig mest ved GNU/Linux da jeg begyndte var også netop den store genkendelse af hardwaren. Det er virkelig en myte at sige, at Linux halter bagefter!

Og du vil faktisk opdage at OpenOffice ("Word", "Excel" og "Powerpoint") ligner Office 2003 en hel del. Der er flere brugere, der har haft nemmere ved at skifte til OpenOffice end til Office 2007.