DirectX 9

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

DirectX 9

Indlæg af Darmann »

DirectX 9 hedder det hos Microsoft findes der noget med samme funktion til Ubuntu
Med venlig hilsen

Darmann
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: DirectX 9

Indlæg af thomasjohansen »

DirectX er Microsofts egen konkurrerende version af den åbne standard Opengl. Microsoft valgte dengang (mener det var i slutningen af 90'erne) at lave sin egen 3d fortolkning som desværre i dag har udkonkurreret Opengl, da Microsoft nærmest tvang spilproducenter til at understøtte DirectX for at få deres spil til at køre ordentligt i Windows. Sidenhen har Opengl ikke kunnet følge med i udviklingen inden for 3d teknologi, da der har været færre tilhængere fra spilbranchen til at støtte Opengl.


Da microsoft ikke hjælper linux er der ikke en direkte understøttelse til Directx til linux men nogle versioner af DirectX kan installeres i Wine.

Så vidt jeg ved så har Ubuntu/linux sin egen 3d "engine" som bruger Opengl, kaldet GDM / GTK / Xgl (ret mig hvis jeg tager fejl).


Programmer som bruger DirectX, hvilket kun er Windows programmer, skal installeres via Wine.

læs mere på www.winehq.org om hivlke programmer der fungerer i Wine.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: DirectX 9

Indlæg af Artificial Intelligence »

Sidenhen har Opengl ikke kunnet følge med i udviklingen inden for 3d teknologi


Hvad basere du det på? Har du fornyeligt set OpenGL 3.0 i funktion?

Also;
OpenGL har fået comeback ved hjælp af alle de consoler der bruger OpenGL.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: DirectX 9

Indlæg af thomasjohansen »

Jeg har læst et par reviews om nyeste version af opengl vs Directx11 og konklusionen er at directx desværre er bedre.
Der nævnes bla. at opengl har været for langsomme og er blevet overhalet gennem tiden.


et par kilder

Her er den korte:
http://www.vnunet.com/vnunet/news/22237 ... ls-delight

Den lange:
http://www.tomshardware.com/reviews/ope ... ,2019.html

...og den sjove:
http://www.youtube.com/watch?v=sddv3d-w5p4


konklusionen, fra "den lange":

Conclusion

We were expecting a lot from OpenGL 3, and as you can tell by reading this article, we’re disappointed—both in the API itself (with the disappearance of promised features) and in the way it’s been handled (a year-long delay and a lack of clear communication on the part of the Khronos group). With this version, OpenGL barely keeps up with Direct3D 10, and at a time when Microsoft has chosen to publicize the first details of version 11 of its own API.

There’s nothing revolutionary from Microsoft either, but unlike OpenGL, Direct3D already underwent a major revision of its architecture two years ago. There were some rough stretches of road, but today Microsoft can reap the benefits of the efforts made then to rebuild the API on a sound foundation.

So, it’s undeniable that Redmond is looking to the future, whereas one gets the impression that Khronos is content with just supporting current GPUs. Here’s hoping it’ll prove us wrong by speeding up the evolution of OpenGL 3, since it is the only API available for multi-platform development. But too many letdowns up until now certainly have our faith in the organization shaken.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: DirectX 9

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg vil nu ikke ligge så meget vægt på det (endnu), da der kun er et fåtalligt spil der bruger directX10+ og direct har været det store inden for spil genren på grund af monopol-lignende tilstande. Det ser ud til at blive knækket nu da der ikke bliver lavet så mange spil til Windows som tidligere, da de fleste consoler bruger OpenGL (med undtagelse af Xbox), og det er her firmaerne laver pengene.