Formater ntfs usb hdd (LØST)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Bops

Formater ntfs usb hdd (LØST)

Indlæg af Bops »

Hej Alle -

Jeg har købt en LaCie ekstern usb hdd for at kunne tage back-up til den, og gemme andre filer til den.

Men jeg havde lidt problemer med at mount'e den da den åbenbart er ntfs formatteret, og der ligge noget windows software på den.

Jeg har så unmountet den på en windows-box, og nu mounter den vist nok - men jeg kan bare næsten ikke se noget plads på den.. Det går jeg ud fra skyldes ntfs-formatering..

Nu vil jeg gerne havde den formatteret så jeg kan bruge den med min ubuntu 8.10 - hvordan gør jeg det??
Og vil jeg have mulighed for at bruge den til min kærestes vista hvis jeg gør det?? Hendes har jeg ikke haft nogen problemer med at få filer overført fra når jeg sætter den i min maskine..

Kan jeg få lidt pointers - jeg er selvfølgelig bange for at komme til at formattere min pc i stedet for:-(

Mvh

Bo
Senest rettet af Bops 4. dec 2009, 11:56, rettet i alt 1 gang.
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Formater ntfs usb hdd

Indlæg af sprocket »

Hej Bops.

Du skal bruge partions programmet "gparted".

installeres ved:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gparted

derefter findes det ved at klikke System->Administration->Partion Editor

Så kan du formatere det nye drev til eksembelvis ext3
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Bops

Indlæg af Bops »

Øhh - ok..

Undskyld jeg er lidt dum, men ext3?? Er det noget jeg kan lide, og vil jeg så kunne bruge den til både min kærestes vista og min egen ubuntu 8.10??

Og hvordan gør jeg helt præcis? Jeg ville lige smide et screenshot, men det kan jeg åbenbart heller ikke finde ud af:-(

Nå men jeg får 4 bokse af forskellig størrelse, og den ene er næsten 300GB - det er måske den jeg skal have fat i?? Den er unallocated. Her kan jeg så vælge at lave en ny partition, og så kan vælge msdos og noget forskelligt.

Jeg er altså lidt bange for at lave noget forkert, så lidt mere uddybning ville jeg blive vildt glad for.

Mvh

Bo
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jeg ville IKKE vælge ext3-filsystem. Det kan Windows ikke umiddelbart læse. Jeg ville i stedet formatere den eksterne harddisk til ext32, da dette filsystem uden problemer kan anvendes i både Windows og Ubuntu.

Der er dog en begrænsning på filstørrelsen i fat32: Max 4 gb. Det kan give problemer, hvis du laver backup af DVD eller lignende. Ellers er det ikke noget problem.

Du finder ganske enkelt din harddisk i Gparted, sletter den eksisterende partition og vælger at allokere den frie plads til en fat32-partition.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Bops

Indlæg af Bops »

Ok - nu har jeg formatteret til ext3, men det kan selvfølgelig laves om. Jeg er bare ikke specielt glad for den 4GB begrænsning, så det dur ikke. Så vil jeg hellere undvære muligheden for at smide den i en vistabox - hvis der ikke er et andet filsystem der kan begge dele, og køre mere end 4gb filer??
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Personligt har jeg delt min eksterne harddisk i to partitioner. En del ext3 og en del fat32. :-) Jeg kan åbne begge partitioner i Ubuntu, men kun fat32-partitionen i Windows.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Bops

Indlæg af Bops »

Ok - ja jeg kunne jo godt afse 20GB til windows hvis det var.. Så kan jeg da bruge den til windows også..

Det prøver jeg lige at gøre.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Bops skrev:Ok - ja jeg kunne jo godt afse 20GB til windows hvis det var.. Så kan jeg da bruge den til windows også..

Det prøver jeg lige at gøre.

jeg har mne diske i ext3 og så lavet en lille 50 mb partition hvorpå der ligger et program der gør windows i stand til at læse ext3. jeg kan ikke lige huske hvad det hedder lige nu. men det er nok til at google
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

Du kan bruge:
http://www.fs-driver.org/ til ext2 under windows (read and write)

og
http://www.diskinternals.com/linux-reader/ til ext3 og ext2 (read)
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Bops

Indlæg af Bops »

Ok - nu ligger der en mappe på den der hedder lost+found - den kræver root rettigheder.. Er det mon noget jeg skal bruge til noget, eller kan jeg bare slette den??

Bo
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Bops skrev:Ok - nu ligger der en mappe på den der hedder lost+found - den kræver root rettigheder.. Er det mon noget jeg skal bruge til noget, eller kan jeg bare slette den??

Bo

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=229143
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Bops

Indlæg af Bops »

Åbenbart er det root der ejer min hdd, og jeg kan derfor ikke gøre noget med den uden sudo..

Burde jeg ikke kunne ændre rettigheder med gksudo nautilus?? Kan jeg bede om et par pointers på hvordan jeg får access som user??

Bo
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Bops skrev:Åbenbart er det root der ejer min hdd, og jeg kan derfor ikke gøre noget med den uden sudo..

Burde jeg ikke kunne ændre rettigheder med gksudo nautilus?? Kan jeg bede om et par pointers på hvordan jeg får access som user??

Bo

det nemmeste er at ændre ejer af disken med crown komandoen. jeg kan dog ikke lige huske den fulde komando til dette, men den kan du sikkert finde ved at søge på forum eller google.
hvis ikke dette giver bid så kan jeg se på det om et par timer (er lige på "arbejde")
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Troels

Indlæg af Troels »

Bops skrev:Åbenbart er det root der ejer min hdd, og jeg kan derfor ikke gøre noget med den uden sudo..

Bo

Bliv root (sudo su + password)
(her er "bops" dit brugernavn)

chown -hR bops /media/hvad_end_din_disk_hedder/ 

Er du i tvivl om hvad din disk hedder, så skriv denne kommando:

cd /media/ && ls

Så fortæl mig hvad den skriver der.
Bops

Indlæg af Bops »

Tusind tak - tror jeg fik styr på det med den chown command:-)