SWAP - hvad brueges den til
-
- Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup
SWAP - hvad brueges den til
Når jeg kigger under [Systemovervågning], kan jeg ikke se at swap'en bliver brugt overhovedet. Så spørgsmålet er, hvad bruges den til.
Min swap er på 2,9gb. Og kører 8.04 opgraderet til 8.10, på en P4 2,8. med 1gb ram.
Min swap er på 2,9gb. Og kører 8.04 opgraderet til 8.10, på en P4 2,8. med 1gb ram.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
-
Re: SWAP - hvad brueges den til
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Takker og bukker,
Blev dog ikke meget klogere, men det er nok fordi jeg ikke er så stærk i computer terminologien.
Men er det så godt eller dårligt, at jeg ikke bruger noget af swappen. Kan forestille mig at det er fordi at jeg ikke presser maskinen til det den kan.
Blev dog ikke meget klogere, men det er nok fordi jeg ikke er så stærk i computer terminologien.
Men er det så godt eller dårligt, at jeg ikke bruger noget af swappen. Kan forestille mig at det er fordi at jeg ikke presser maskinen til det den kan.
-
PerSimonsen skrev:Takker og bukker,
Jeg har ikke lige læst siden igennem, men du kan ikke sige om det er dårligt eller godt. Swap er en nødvendighed.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq
^ Lidt mere forståeligt
-
Tak endnu engang Casper, kan læse mig frem til at alt er iorden så. Grunden til at jeg ikke bruger noget af swappen, er at jeg ikke har brug for det.
Fordi jeg enten bruger jeg ikke nok resurcer, eller også har jeg nok ram. Så det er fint nok ..
Kunne bare ikke forstå det. Når nu "nye" bliver gjort opmærksom på at de skal huske at afsætte nok plads til swap og deslige.
Fordi jeg enten bruger jeg ikke nok resurcer, eller også har jeg nok ram. Så det er fint nok ..
Kunne bare ikke forstå det. Når nu "nye" bliver gjort opmærksom på at de skal huske at afsætte nok plads til swap og deslige.
-
PerSimonsen skrev:Tak endnu engang Casper, kan læse mig frem til at alt er iorden så. Grunden til at jeg ikke bruger noget af swappen, er at jeg ikke har brug for det.
Så lidt da
- Er faktisk ikke helt sikker, hvordan swappen bliver sat op med en guided installation. Derfor bruger jeg selv manual så jeg selv bestemmer størrelsen.
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Swap er en slags ekstra ram, hvor en del af harddisken afsættes som ekstra ram hvis du skulle løbe tør.
Det er nødvendigt da der kan ske mange slemme ting hvis dine ram bliver fyldt, men hvis du ikke bruger af din swap overhovedet er det en god ting, da rigtige ram er mange gange hurtigere end din harddisk. Swap'en skal altså kun bruges hvis det virkelig er nødvendigt
Det er nødvendigt da der kan ske mange slemme ting hvis dine ram bliver fyldt, men hvis du ikke bruger af din swap overhovedet er det en god ting, da rigtige ram er mange gange hurtigere end din harddisk. Swap'en skal altså kun bruges hvis det virkelig er nødvendigt
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
min blev sat til 2,9gb med en guidet installation. Og det med en HD på 110. Men kunne læse mig til på siden du linkede til at på nyere maskiner er det slet ikke nødvendigt, hvis de ellers har nok ram. Kunne forstå at det er en form for sikkerheds"ram". Sådan at systemet ikke crasher.
-
PerSimonsen skrev:min blev sat til 2,9gb med en guidet installation. Og det med en HD på 110. Men kunne læse mig til på siden du linkede til at på nyere maskiner er det slet ikke nødvendigt, hvis de ellers har nok ram. Kunne forstå at det er en form for sikkerheds"ram". Sådan at systemet ikke crasher.
2 GB swap burde være nok, da man som tommelfingerregel siger: swap = 2 gange dine RAM.
-
- IRC nickname: Jarlen
Casper Hansen skrev:PerSimonsen skrev:min blev sat til 2,9gb med en guidet installation. Og det med en HD på 110. Men kunne læse mig til på siden du linkede til at på nyere maskiner er det slet ikke nødvendigt, hvis de ellers har nok ram. Kunne forstå at det er en form for sikkerheds"ram". Sådan at systemet ikke crasher.
2 GB swap burde være nok, da man som tommelfingerregel siger: swap = 2 gange dine RAM.
Den regel har jeg aldrig forstået. Jo mindre ram du har, jo mere swap har du vel brug for, eftersom SWAP bruges når du løber tør for ram
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Jarlen skrev:Casper Hansen skrev:PerSimonsen skrev:min blev sat til 2,9gb med en guidet installation. Og det med en HD på 110. Men kunne læse mig til på siden du linkede til at på nyere maskiner er det slet ikke nødvendigt, hvis de ellers har nok ram. Kunne forstå at det er en form for sikkerheds"ram". Sådan at systemet ikke crasher.
Den regel har jeg aldrig forstået. Jo mindre ram du har, jo mere swap har du vel brug for, eftersom SWAP bruges når du løber tør for ram
Me neither, men hvis de kloge åger siger det, så må vi jo gøre det.
-
- IRC nickname: sound
det med swap er en længere historie... grunden til at man anbefaler 2x din ram (eller mindst 2x ) er at hvis du f.eks laver noget tung grafik, samt browser samtidig så vil det aktive program have rammen og det pasive blive forvist til swap. når du så skifter så bliver det du lavede skrevet til swappen, og derefter bliver det andet hentet frem fra swappen.
det er rigtigt at jo mindre ram du har jo vigtigere er swap. har man 2 gb ram som jeg har i alle mine maskiner så er det sjeldent at man benytter sig af swappen. men swappen er også nyttig til mange andre ting. når du får et program der går ned kan dette lave en ghost det vil sige at selv om du lukker programmet så optager det stadig systemresourcer. disse ghosts vil for det meste blive forvist til swappen efter et stykke tid og derfor frigive din ram. uden swap vil de stille og roligt bare spise mere og mere ram efterhånden som der opstår flere og flere ghosts
det er rigtigt at jo mindre ram du har jo vigtigere er swap. har man 2 gb ram som jeg har i alle mine maskiner så er det sjeldent at man benytter sig af swappen. men swappen er også nyttig til mange andre ting. når du får et program der går ned kan dette lave en ghost det vil sige at selv om du lukker programmet så optager det stadig systemresourcer. disse ghosts vil for det meste blive forvist til swappen efter et stykke tid og derfor frigive din ram. uden swap vil de stille og roligt bare spise mere og mere ram efterhånden som der opstår flere og flere ghosts
-
Tak allesammen, der blev jeg lidt klogere. Så, som det ser ud nu er der ingen ko på isen.
Men først når jeg først begynder at bruge af swappen, at den er gal. Men så vil jeg sikkert have oplevet andre problemer inden.
Admin/moderator: I må gerne gøre denne tråd sticky, til næste gang spørgsmålet kommer. Syntes det var nogle brugbare svar. tak.
Men først når jeg først begynder at bruge af swappen, at den er gal. Men så vil jeg sikkert have oplevet andre problemer inden.
Admin/moderator: I må gerne gøre denne tråd sticky, til næste gang spørgsmålet kommer. Syntes det var nogle brugbare svar. tak.
-
- Geografisk sted: Køge
Så mine 10 gb til swap'en var måske lidt i overkanten. Hmm
Men tænkte hellere lidt for meget end for lidt.
Men tænkte hellere lidt for meget end for lidt.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
Thomas: Har du tjekket om du bruger noget af den.