Arrgh..

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Arrgh..

Indlæg af Pihl »

Sidder her med en Windows installation, fordi svigerfar har fået en elektronisk gave, som der er gået lidt kuk, og som skal opdateres. Og det kan naturligvis kun gøres med den medfølgende installations-CD, der KUN virker i Windows.

Nå, men jeg tilbød at tage den med hjem og kigge på den, hvilket betyder, at jeg skal installere Windows. Udover at tager dælens lang tid at installere, så kan Windows selvfølgelig ikke genkende netværkskortet og vil have at jeg skal finde en driver til den. Sådan en har jeg naturligvis ikke ved hånden. :?

Så nu skal jeg:

1) Skille computeren ad
2) Fastslå mærke og modelnummer på netværkskortet
3) Lede i timevis på producentens hjemmeside eller Google efter en driver
4) Og til sidst håbe at Windows kan bruge denne driver (eller de mange drivere, som min tidligere Windows-erfaring siger, at jeg først skal forsøge mig med før jeg finder den rette) :(

Ubuntu finder helt af sig netværkskortet på denne maskine, så det er bare Windows, som ikke kan finde ud af det. Hvordan nogen kan synes, at dette er et brugervenligt system, det forstår jeg ikke. Når der er problem, så er det virkelig et problem, og ikke noget man sådan bare lige kan finde en workaround på. Man skal have sin tekniske viden på plads, hvis man skal løse et rigtigt Windows problem.

Husk at henvise til denne tråd, næste gang nogen påstår at Ubuntu ikke er brugervenligt, bare fordi man har muligheden for at finde løsninger på problemer via en terminal og nogle få kommandoer. :wink:
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Arrgh..

Indlæg af sprocket »

+ 1 til Arrgh..

Jeg installerede xp på svigerfars pc her den anden dag, og da det er en lidt ældre version af windows xp med sp1, kan man ikke engang installere antivirus eller firewall fra starten :shock: , da det kræver sp2 (der forøvrigt er en ca. 250 mb service pakke, som tager længere tid at hente fra windows update, end krige har varet). Godt gået Bill jeg kan allerede se windows på min pc i fremtiden :?
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

HVERGANG jeg skal hjælpe min kusine (som sværger til Windows og Internet Explorer) bliver jeg så frustreret. Anti-virus programmet fatter ikke, at det skal opdatere, bærbaren er ufattelig sløv, IE lukker umotiveret ned osv. osv.
- Hendes hverdag ville se meget lysere og mere sikker ud med en Ubuntu installation...
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Casper Hansen skrev:HVERGANG jeg skal hjælpe min kusine (som sværger til Windows og Internet Explorer) bliver jeg så frustreret. Anti-virus programmet fatter ikke, at det skal opdatere, bærbaren er ufattelig sløv, IE lukker umotiveret ned osv. osv.
- Hendes hverdag ville se meget lysere og mere sikker ud med en Ubuntu installation...

Jeg er stoppet med at hjælpe, for jeg gider ikke mere - ikke det med at hjælpe, men at sætte mig ind i hvad problemet er.

Må dog sige at jeg har hjulpet feriebilleder og dokumenter ud af trængte venners maskiner!

Det er faktisk en god måde at gøre det på. Jeg har flere på venteliste til at installere ubuntu på deres maskiner. Men jeg vil ikke selv gøre det, men inviterer dem hjem til mig for at gøre det sammen med mig. Hjælp til selvhjælp.

Jeg regner med at jeg ar ubuntuficeret flere af mine venner på den måde i løbet af det næste år.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Sidder selv her som ene it-ansvarlig og nøj hvor er der mange der kommer med sine private windows problemer.

Har tit tænkt på at stoppe med at hjælpe med windows problemer for private, da det tit er det samme problemer de kommer med hver gang. eks. "min pc er blevet langsom....bla.bla."

Det kunne være man skulle blive ubuntu only support.

skal lige siges jeg er typen der gerne hjælper, stortset kvit og frit, men så vokser mængden bare af andre som lige har et lille windows problem.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Tja, jeg opgav også ævred med det netværkskort, og fandt et par andre i hardware-bunken, jeg kunne prøve mig med. Så var jeg færdig med atvære frustreret over Windows, og kunne gå videre til frustrationer over Windows-PROGRAMMER :P

Og jeg kan godt nikke genkendende til jeres Arggg-indlæg også. Nu hjælper jeg min nærmeste familie og mine nærmeste venner uanset hvilket styresystem de har, hvis det er noget jeg tror, jeg kan fikse. Men derudover sætter jeg efterhånden også flere og flere begrænsninger på. Vil man bruge et system som Windows, så er man også lidt selv ude om det.

Jeg yder IKKE hjælp til Vista, fordi min viden herom er for lille, og jeg skal bruge for meget tid på at undersøge det tingene. Og fordi der er alternativer til Vista (XP og Ubuntu), hvis de har større problemer med Vista, og ikke kan finde ud af det.

Men i tilfældet med denne tråd, så var det ikke Windows, min svigerfar skulle bruge hjælp til, men at opdatere sin nye navigator, som desværre krævede Windows, og som jeg derfor blev nødt til at installere.