Hej
Er helt ny med Linux og har installeret Ubuntu 8.10 på en Eee 901. 901 har 2 harddiske og jeg har installeret Linux på 4GB delen. Jeg har to spørgsmål.
1. Hvordsn får jeg Ubuntu til at mounte 16GB når jeg logger ind, sådan den ligger som ikon på skrivebordet?
2. Jeg kan se at nogen har lagt usr på 16 GB delen. Hvordan flytter jeg den? Og kan jeg det nu eller skulle det have været gjort under installationen?
Mvh
Rasmus
automounte HD på Eee under 8.10
-
Re: automounte HD på Eee under 8.10
Hvordan partitionerede du din harddisk?
-
automatisk så den brugte hele 4GB delen til ubuntu. 16 GB delen har jeg ikke pillet ved, men der ligger nogen ting jeg ikke selv har lagt der. mapperne "lost and found", "user" og én med en masse tal der hedder "/media/HOME/_b9ba869d-ffd5-4dc2-ab04-b17828b5b053_".
Undskyld hvis disse spørgsmål, men Linux er ret nyt for mig. Er der iævrigt nogen der kan anbefale en bog eller et website der er godt at begynde med for at få en bedre forståelse af linux?
Rasmus
Undskyld hvis disse spørgsmål, men Linux er ret nyt for mig. Er der iævrigt nogen der kan anbefale en bog eller et website der er godt at begynde med for at få en bedre forståelse af linux?
Rasmus
-
Hm, tager jeg fejl hvis jeg formoder, at du ønsker at bruge 16 GB partitionen som "hjemmemappe" dvs. som der hvor alle dine personlige filer som musik video osv. ligger?
-
Zoomzar skrev:Undskyld hvis disse spørgsmål, men Linux er ret nyt for mig. Er der iævrigt nogen der kan anbefale en bog eller et website der er godt at begynde med for at få en bedre forståelse af linux?
Rasmus
Vi har alle været nye engang
Er du Zumzar?
Her er et par gode links:
Her!
Det er en side som gennemgår hvorfor det er mere sikkert at bruge Linux.
Her!
En lidt mere humoristisk og begyndervenlig side (knap så seriøs), der beskriver hvorfor Linux er bedre.
Wikipedia
Så er der selvfølgelig Wikipedia
Det var lige dem jeg kunne huske, men der er mange flere.
Det absolut vigtigste råd til en (ny) bruger af Linux (anse det for Troels' 1. lov):
Google is your single most important source towards acquiring knowledge
-
Troels skrev:Hm, tager jeg fejl hvis jeg formoder, at du ønsker at bruge 16 GB partitionen som "hjemmemappe" dvs. som der hvor alle dine personlige filer som musik video osv. ligger?
Ja det er rigtig:) Og så vil jeg gerne have den mounter automatisk når jeg logger ind. Jeg har oprettet mapper på den og lagt dokumenter. Så lavede jeg henvisninger til mapperne på skrivebordet. Når jeg så logger ind igen er disse links "døde" til jeg mounter 16GB partitionen og det synes jeg er lidt træls.
Nej det er ikke mig der er Zumzar......
-
Så er du ude efter at flytte /home til den partition. Så du har / på den lille (4 GB) og /home (16 GB) på den store. Det er et klogt valg, eftersom den lille er hurtigere end den store.
-
Den nemmeste ville være hvis du geninstallerede, men hvis du ikke har mod på det, ligger der også en guide.
viewtopic.php?f=11&t=5153
Jeg har dog ikke selv prøvet den.
viewtopic.php?f=11&t=5153
Jeg har dog ikke selv prøvet den.
-
Hmm tror jeg installerer på ny. Men hvordan får jeg så lagt det over på 16GB delen under installation? Prøvede sidst ved at vælge "manuel" der hvor jeg kunne partitionere men synes ikke det var så lige til.
Skal vist have mig en linux-bog. Er det bedre at vælge en bog om Ubuntu??
Rasmus
Rasmus
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Zoomzar skrev:Hmm tror jeg installerer på ny. Men hvordan får jeg så lagt det over på 16GB delen under installation? Prøvede sidst ved at vælge "manuel" der hvor jeg kunne partitionere men synes ikke det var så lige til.
Rasmus
hvor i landet bor du?
jeg har i morgen et lille projekt hvor jeg skal installer ubuntu på en stak computere (3 eee's og en bærbar sådan som det ser ud lige nu) hvis du bor i nærheden kan du jo smide din eee med på vognen. ellers kan vi lave en aftale om hjælp over irc eller lignende.
-
Zoomzar skrev:Hmm tror jeg installerer på ny. Men hvordan får jeg så lagt det over på 16GB delen under installation? Prøvede sidst ved at vælge "manuel" der hvor jeg kunne partitionere men synes ikke det var så lige til.
Rasmus
Du behøver ikke købe noget . Det bedste om Linux er gratis, og jeg svarer gerne på alle de spørgsmål jeg kan .
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Når du vil installere Ubuntu igen, så når du når til den skærm, hvor man vælger patitionering af harddisken. Så vælger du manuel.
jeg kan lige smide nogle screenshots op.
jeg kan lige smide nogle screenshots op.