thj01 skrev:hent rescuecd her : http://sourceforge.net/project/showfile ... e_id=88964
put den i drevet og boot maskinen op
på et tidspunkt skal du vælge dansk tastetur (vælg nr 11 - dk)
når den er færdig får du en prompt (der hvor du kan skrive)
Grafisk løsning :
Skriv "startx" (lad den vælge din mus automatisk)
Nu kan jeg ikke huske nøjagtigt hvordan du starter gparted (dvs om der er et ikon eller om du skal vælge det i en menu)
terminal løsning :
Skriv "gparted" (måske er Gparted -jeg kan ikke huske det)
(hvis der skal vælges mus så lad den gøre det automatisk)
Slet ALT der er på computeren og genstarte
VOILA!!!!!
Hvad er det der er gået galt
Årsagen til at du ikke har kunnet fjerne ubuntu er egentlig af mange forskellige årsager
1. det er IKKE en windows cd du har, men en genetablerings cd, der respekterer det du har installeret på din computer - derfor fjerner den ikke din boot manager!
2. Ubuntu nægter jo (selvfølgeligt) at du skal afinstallere det, hvis du har bootet op fra den partition. Det er gjort for at sikre at man ikke lige en håndevending kommer til fjerne sin installation - hvilket jo er sund fornuft.
Hvis du skal fjerne ubunt på måde skal du gøre ligesom da du installerede Ubuntu først. Nemlig køre den del der hedder Installer Ubuntu, når ubuntu bliver sat i. Så bliver harddisken ikke mounted og bliver derfor ikke opfattet som systemdrevet!
3. Desværre har MS fjernet den total seje kommando man kunne bruge frem til Windows 2000. kommandoen "fdisk /mbr" - den omskrev MasterBootRecord med windows's standard indstillinger!.
Så alle dine problemer skyldes faktisk at der har været omtanke fra Ubuntu folkenes side, men kræver jo så lidt kendskab til Styresystemdesign, når man vil fjerne ubuntu.
...
Igen siger jeg tusind tak til alle som har hjulpet mig. Jeg er stadig helt overvældet af hvor hurtigt man får respons når man henvender sig her på sitet. Jeg fik slettet alt og har nu afleveret min computer til hende jeg solgte den til. Tusind tak, og rigtig glædelig jul til alle!
Mvh Gitte.