Afinstallation af Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Afinstallation af Ubuntu

Indlæg af Jakob77 »

Så gik det meget bedre. :)

Det ser ud til at være et udmærket værktøj, og jeg slettede samtlige partitions og oprettde en ny stor i ntfs og formaterede den.

Men XP-installationen brokker sig stadig.

Den skriver:
---------------
Kontroller, om der er vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiskcontrollere. Sørg for, at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet.
Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren.
---------------

Måske er det i virkeligheden et hardwareproblem, fordi jeg har sat en ny harddisk i, og den måske er dibbet forkert.
Jeg undrer mig så bare over, at Ubunto gerne ville installeres og har kørt stabilt.

Anyway, det bliver kun sværere at se, at det skulle kunne være et problem med Ubunto. Jeg ved heller ikke lige, hvordan Bill har tænkt sig, at jeg skal køre CHKDSK uden et styresystem.

Men flere gode forslag modtages selvfølgelig meget gerne.

Foreløbig mange tak for god og venlig hjælp, jeg vender tilbage senere for at lære mere om Ubunto. :)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Jakob77 skrev:Ubunto. :)

Ubuntu :wink:

Husk at dine harddiske skal ses som en primær og en slave.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Nu har jeg også prøvet killdisk uden resultat. Og det er lykkedes mig at få DOS 7.1 til at boote på en USB-nøgle, så jeg kunne køre Fdisk.

Men når jeg nu forsøger at boote på harddisken, så siger den:
---------------------------------------------------
GRUB loading stage1.5.

GRUB loading, please wait.......
Error 17
---------------------------------------------------

Det mener jeg ikke, at den burde gøre.
Når jeg har kørt Fdisk, så skulle disken gerne være tom og uformateret bagefter. Sådan plejer det i hvert fald at være.

Lyder "GRUB" bekendt, så vi kan sige, om der alligevel ligger en lille rest af Linux og spøger endnu...?

Jeg tror måske ikke, at det er hardwarefejl, for det er kun XP, der brokker sig, og jeg har kun een harddisk i maskinen.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

I må undskylde, hvis det lyder lidt forvirret, for jeg har efterhånden prøvet temmelig mange ting.

Men det ser ud til, at Fdisk ikke virkede ordentligt første gang, for da jeg prøvede den igen tog den bedre fat med "veryfying drive integrity" og i øjeblikket kører Format som den skal.

Så jeg krydser fingre for, at det lykkes til sidst.

Skulle andre få brug for en DOS 7.1 USB-bootnøgle, så kan de evt. prøve denne side:
http://www.download.com/DOS-on-USB/3000-2094_4-10795476.html
jeg installerede på USB fra en XP-maskine, så jeg ved ikke, om den kan fra Ubuntu.

Tilføjet lidt senere:
-----------------------------
Den har nu heller ikke løst problemet hos mig endnu, og der er ikke umiddelbart tilstrækkelig memory til at køre chkdsk.
Selv efter den langsommelige Fdisk og formattering af harddisken som en systemdisk, og selvom jeg udmærket kan se harddisken, når jeg booter op på USB, så får jeg stadig samme fejl, når jeg vil boote op på harddisken, og når jeg forsøger at installere XP.

Tilføjet dagen efter:
-----------------------------
Efter at have sovet på det, så tror jeg nok, at jeg er kommet i tanke om en metode, som ikke kan fejle.
Hvis jeg læser på harddisken og skaffer fabrikantens formatteringsværktøj, så mener jeg, at det må afklare, om der er hardwarefejl, eller om der stadig ligger en rest Linux.
Jeg er nok mest tilbøjelig til at tro det sidste, fordi hverken Ubuntu, Fdisk eller Format har meldt harddiskfejl.
Måske har det noget at gøre med, at jeg gav Ubuntu lov til at bruge "hele disken" under installationen, men jeg ved det ikke.
Primært skydes problemet som sagt nok nærmere, at XP åbenbart ikke har så fuld kontrol over disken som Ubuntu.
Men derfor vil det alligevel være super med et afinstalleringsprogram.

Efter alle strabadserne er jeg nok ved at være nået dertil, at jeg lader harddisken og Ubuntu være sammen. Når de er så glade for hinanden, så er det næsten synd at gennemtvinge en skilsmisse.
Jeg køber i stedet en ekstra harddisk, så jeg har begge muligheder.

Jeg tror på, at Ubuntu er fremtidens styresystem for mig, og problemerne i denne tråd bestyrker mig faktisk i denne tro.
Ikke bare fordi hjæpen er god, men også fordi jeg godt kan lide et styresystem, der har godt fat i hardwaren.

Jeg havde engang en server med Novell.
Når den først havde mountet et drev, så hele huset rystede, så var den efterfølgende stabil som en betonklods, og den kunne trække som en traktor..!
Som jeg har forstået det er Linux og Novell nært beslægtede, og det lover jo godt.

Så stor tak herfra til alle de frivillige og medvirkende, som arbejder for Ubuntu.

.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Jeg mener nu ikke mere, at det kan være Ubuntu, som forhindrer en XP-installation i mit tilfælde.
Efter at have forsøgt XP-installationen på en helt fabriksny harddisk, hvor XP kom med samme fejlmeddelelse, må det vist være slået fast. Jeg har også forsøgt en XP-installation oveni VISTA på den 100% originale og nye hardware, og jeg fik igen samme XP-fejl.