Afinstallation af Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Afinstallation af Ubunti

Indlæg af Christian.Arvai »

En ting der undre mig lidt, hvorfor tror du at din bios ikke står rigtigt ?, hvis du har installeret ubuntu fra en livecd må bios have være rigtigt indstilllet på et tidspunkt og en anden ting, er det en original installationsdisk eller er det en original recoverydisk, sidstnævnte virker kun hvis man ikke sletter den skjulte recoverypartition, men hvis du er helt sikker på at det er en installationsdisk og at der ikke er skjulte partitioner vi skal passe på, kender jeg en anden metode vi kan prøve med, hent programmet gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænd det ved laveste hastighed, start pc´en op med gparted cd´en i og se om den starter programmet op (så ved vi også og bios er rigtigt indstillet) og hvis den gør det så tag og formater hele harddisken i nfts, forsøg med en ny xp installering bagefter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Marco08

Indlæg af Marco08 »

Jeg har downloaded Ubuntu fra nettet - brændt den på en skive.
Jeg startede med at fjerne al data på disken med "killdisk", lagde den brændte Ubuntu disk i og genstartede.
Der var ingen problemer under installationen og versionen virkede tilsyneladende godt.

Jeg fik min makker til at fjerne Ubunti fra min disk - prøvede A L T - og til sidst lykkedes det.
Partition Magic og andre kendte programmer kunne ikke løse problemet.
Ubuntu virker ok - og jeg ved ikke hvorfor der var så mange problemer med at få den fjernet.
Jeg håber den bliver en anelse mere brugervenlig med tiden.
Men tak for hjælpen :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Marco08 skrev:Jeg fik min makker til at fjerne Ubuntu fra min disk - prøvede A L T - og til sidst lykkedes det.
Partition Magic og andre kendte programmer kunne ikke løse problemet.

hej :)

nu ved jeg jo ikke om du fortsat kigger her forbi forum, men hvis du gør kan du så ikke lige skrive hvad din makker gjorte for at det lykkedes og hvilken programmer han evt brugte ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Ja, det er jo lidt ærgerligt, at løsningen ikke er skåret ud i pap.

Jeg har nemlig et problem, der minder om det samme.

Jeg har en Toshiba Satellite, hvor jeg har leget med Ubunto, men nu vil jeg gerne installere XP.
Men ubunto har limet sig selv så godt fast til harddisken, at XP tror, at jeg har fået virus eller, at harddisken er gået i stykker.
Det siges på en fejlmeddelelse, og så går installationen i stå.

Jeg kan godt boote fra en DVD.

Egentlig vil jeg nok mene, at det må være et XP-problem, men et lille afinstalleringsprogram til Ubunto ville da være super.

Jeg har også prøvet med en W98 og en DOS 7.1 , men ingen af dem har endnu kunnet få magt over disken.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jakob77 skrev:Ja, det er jo lidt ærgerligt, at løsningen ikke er skåret ud i pap.

Jeg har nemlig et problem, der minder om det samme.

Jeg har en Toshiba Satellite, hvor jeg har leget med Ubunto, men nu vil jeg gerne installere XP.
Men ubunto har limet sig selv så godt fast til harddisken, at XP tror, at jeg har fået virus eller, at harddisken er gået i stykker.
Det siges på en fejlmeddelelse, og så går installationen i stå.

Jeg kan godt boote fra en DVD.

Egentlig vil jeg nok mene, at det må være et XP-problem, men et lille afinstalleringsprogram til Ubunto ville da være super.

Jeg har også prøvet med en W98 og en DOS 7.1 , men ingen af dem har endnu kunnet få magt over disken.

hej og velkommen til forumet :)

Som jeg har skrevet tideligere så prøv først at hente programmet gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænd det ved laveste hastighed, start pc´en op med gparted cd´en i og se om den starter programmet op (så ved vi også og bios er rigtigt indstillet) og hvis den gør det så tag og formater hele harddisken i nfts, forsøg med en ny xp installering bagefter.

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

christian.arvai skrev:hej og velkommen til forumet :)

Som jeg har skrevet tideligere så prøv først at hente programmet gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænd det ved laveste hastighed, start pc´en op med gparted cd´en i og se om den starter programmet op (så ved vi også og bios er rigtigt indstillet) og hvis den gør det så tag og formater hele harddisken i nfts, forsøg med en ny xp installering bagefter.
[/quote]

Hej Christian og tak for velkomsten :)

Jeg håbede, at du havde fundet på noget nemmere i mellemtiden. :wink:

Men er det så det nederste link, jeg skal klikke på.. "LinuxCD.org " ..?

Jeg ved heller ikke, hvordan jeg skal brænde den, men det er måske ikke så svært, når jeg først har filen.

Andre skiver kan vel ikke det samme. Jeg har både Dappix, Knoppix, openSUSU og Puppy Linux på lager.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

du skal gå ind på http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=125754 og downloade filen "gparted-0.4.1" og den brænder du så som "billede".

jeg vil anbefale http://infrarecorder.org/ som brænderprogram, men det er muligt med de fleste andre brænderprogrammer

EDIT:

det var en fejl ! , den rigtige er her http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=271779 og den hedder: gparted-live-0.3.9-13.iso

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Nu har jeg downloadet filen og lagt en tom CD i drevet. Dette starer godt nok et brænderprogram, men jeg kan ikke finde ud af at få Ubunto til at bræne den.
Det brænderprogram, som du henviser til, er det ikke et windowsprogram, eller kan det godt installeres under Ubunto..?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

vil du brænde den iso fil i windows eller med ubuntu ?

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Jeg sidder jo ved den Ubunto, som har giftet sig med min computer, så den er mest nærliggende at bruge.
Men er det meget nemmere at bruge windows, så har jeg en anden maskine, som jeg godt kan starte op til formålet.
Jeg er lige blank overfor begge metoder, da jeg ikke før har brændt en systemCD.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

i ubuntu er der et indbygget brænderprogram, indsæt en cd og dobbeltklik på isofilen, så burde den brænde.

soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

du kan fra en windows cd starte op og køre fdisk. i dete kan du slette partitionerne på disken, og oprette nye.
hver gang folk har haft problemer med at installere på en disk har dette været min fremgangsmåde og det har aldrig slået fejl
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Christian, når jeg dobbeltklikker på den downloadede mappe, så åbnes den, og jeg kan se en del filer og undermapper.
Men jeg kan ikke umiddelbart finde en .iso - fil. Skal den ligge i en bestemt undermappe..?

Soundpartner, ja, kunne jeg dog bare få Fdisk op at køre. så tror jeg også, at jeg kunne få skovlen under den harddisk.
Men jeg skal vel boote op i windows eller DOS i den korrekte version, før jeg kan og må bruge Fdisk....?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jakob77 skrev:Christian, når jeg dobbeltklikker på den downloadede mappe, så åbnes den, og jeg kan se en del filer og undermapper.
Men jeg kan ikke umiddelbart finde en .iso - fil. Skal den ligge i en bestemt undermappe..?

jeg henter lige den og ser hvad der sker, jeg har i forvejen gparted på livecd så det burde virke.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

det er min fejl, jeg henviste dig til en forkert filtype :roll: den rigtige er her http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=271779 og den hedder: gparted-live-0.3.9-13.iso