Jeg kan ikke sende post.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Casper Hansen

Re: Jeg kan ikke sende post.

Indlæg af Casper Hansen »

Phs80 skrev:I fejlmeddelelsen står der "smtp@arrownet.dk".

Jeg har skrevet "smtp.arrownet.dk" i indstillingerne.

Altså med punktum, i stedet for @.

Kan det være derfor det ikke virker.

Det er derfor :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Phs80
IRC nickname: Phs80
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Phs80 »

Det er derfor :)[/quote]

Okay.

Har du/i en idé til hvordan man fikser det?
Mybook M16 - 15.4" TFT Widescreen 1280 x 800 - Intel Core 2 Duo T7700 2.00 FSB800Mhz - 4 GB DDR2 RAM 667 MHz - 250 GB HDD SATA 7200RPM - Geforce 8600 GT 512 mb - Billede af en hund og en kat på ydersiden!!!! Samt en 7 år gammel stationær.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Phs80 skrev:Okay.

Har du/i en idé til hvordan man fikser det?

Hvad sker der hvis du i indstillingerne skriver
smtp@arrownet.dk

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Phs80

Indlæg af Phs80 »

Nu virker det igen. jubiii.

Jeg slettede og installerede det igen.

Mærkeligt, for det har jeg ellers prøvet et par gange.

Det er nok en fejl 40!!!!!!

Tak for hjælpen.
Mybook M16 - 15.4" TFT Widescreen 1280 x 800 - Intel Core 2 Duo T7700 2.00 FSB800Mhz - 4 GB DDR2 RAM 667 MHz - 250 GB HDD SATA 7200RPM - Geforce 8600 GT 512 mb - Billede af en hund og en kat på ydersiden!!!! Samt en 7 år gammel stationær.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

I fejlmeddelelsen står der "smtp@arrownet.dk".

Jeg har skrevet "smtp.arrownet.dk" i indstillingerne.

Altså med punktum, i stedet for @.

Kan det være derfor det ikke virker.

Det som der sker er at Evolution laver et DNS opslag på "smtp.arrownet.dk", og at det giver et resultat hvor der ikke er nogen mail servere.

Det er derfor du fik en - for almindelige brugere - lidt mærkelig fejlmeddelse.

Evolution gør hvad der svarer til denne terminal kommando:

Kode: Vælg alt

host smtp.arrownet.dk

som giver:
smtp.arrownet.dk has address 62.61.131.45
smtp.arrownet.dk has address 62.61.131.46

Dvs at der findes 2 maskiner på smtp.arrownet.dk , men ingen mail server.

host arrownet.dk

giver:
arrownet.dk has address 62.61.129.81
arrownet.dk mail is handled by 10 scanner1.virus112.com.
arrownet.dk mail is handled by 20 scanner2.virus112.com.
arrownet.dk mail is handled by 30 scanner3.virus112.dk.

En host (server), og hele 3 mail (SMTP) servere, som ikke giver IP adresser, men navne, så Evolution må lige slå "scanner1.virus112.com" op (10 betyder 1. mailserver, 20 for 2. mailserver, og 30 for 3. mailserver):

host scanner1.virus112.com

som giver:
scanner1.virus112.com has address 195.242.120.10

Altså er 195.242.120.10 den IP adresse Evolution bruger når den skal snakke med SMTP (udgående mail) serveren.

Mere om 195.242.120.10 (inbound.comedo.com "Denmark Hosting2 Aps" som er et firma i Danmark: http://whois.domaintools.com/195.242.120.10
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Phs80

Indlæg af Phs80 »

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver Lath .

Men betyder det at det ikke er mig der har kludret i det?

Tak for hjælpen til alle der har hjulpet.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Phs80 skrev:Men betyder det at det ikke er mig der har kludret i det?

Desværre, så betyder det at du har kludret i det:
Kort fortalt så prøvede du at tilgå en mail server på:
smtp.arrownet.dk
, men skulle bruge
arrownet.dk

Mit indlæg er informationer om hvordan du kan finde fejlen selv en anden gang ved at spørge DNS (Domain Name Server) - navne serverene direkte.
Her er host kommandoen (i en terminal) din ven:

Prøv at skrive det her i en terminal (et tryk på q-tasten afslutter man programmet):

man host

Dansk Wikipedia om DNS systemet(på http://da.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System):
DNS er en forkortelse for Domain Name System (Domain Name Server, Domain Name Service). En DNS-server eller navneserver er en server placeret på et IP-baseret datanet, der tager sig af oversættelsen af de navne man normalt arbejder med på Internet.

Kommunikation over et IP-baseret datanet kan kun foregå ved hjælp af disse IP-adresser - ligesom telefonnumre. En DNS-server kan sammenlignes med en telefonbog med et alfabetisk register.

Navne-serverens arbejde er at oversætte de navne, mennesker har lettere ved at huske til de éntydige IP-adresser, der er nødvendige for netværket funktionalitet. For eksempel indtastes et dns-navn i en browser's adressefelt - eller det skrives bagved @-tegnet i en epost-adresse.

Domænenavnet: wikipedia.org har IP-nummer 207.142.131.236 - og skriver man dette i en browser's adressefelt, ledes man direkte til wikipedia.org uden brug af en navneserver.

Tidligere kunne man kun anvende det engelsk/amerikanske tegnsæt ved definition af domænenavne, det er nu ændret i 2004 således, at bl.a. danske tegn er tilladte - f.eks. er det lidt lettere at huske: værløse.dk i stedet for vaerloese.dk

Uddelegering og administration af domænenavne varetages i Danmark af DK Hostmaster A/S. Det var tidligere gratis, men der opkræves nu et mindre årligt gebyr for leje af et domænenavn.

Det er alt sammen beskrevet i regelsættet: RFC, se eksterne henvisninger.

DNS anvender IP-port 53 via IP-dataprotokollerne TCP og UDP.

...
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags