USB Key vil ikke Mounte

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
faweb
IRC nickname: fpa
Geografisk sted: Odense

USB Key vil ikke Mounte

Indlæg af faweb »

Hej.

Jeg har installeret Ubuntu 8,04 via en USB key nu kan jeg ikke få adgang til samme USB key i Ubuntu? jeg får beskeden = forkert monteringstilvalg ved forsøg på, at montere enheden!

Nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen
Flemming :x
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: USB Key vil ikke Mounte

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

hvis det er et usb-key som du gerne vil kunne bruge til install af ubuntu fremover, ville jeg slet ikke prøve at mounte det, ellers kan du hente "gparted" i tilføj-fjern og formatere hele usb-key´en i fat32 .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:hej

hvis det er et usb-key som du gerne vil kunne bruge til install af ubuntu fremover, ville jeg slet ikke prøve at mounte det, ellers kan du hente "gparted" i tilføj-fjern og formatere hele usb-key´en i fat32 .

Hej.
jeg har en anden USB der er formateret i fat 32 men får samme besked når jeg forsøger at åbne den.

Flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

inden vi piller ved for meget vil jeg gerne vide om du kan mounte usb´en med følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal :

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus

det starter et grafisk skrivebord som superbruger, men det er stadigt ikke sikker du kan finde usb´en, men så ved vi om der er kontakt den vej.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:inden vi piller ved for meget vil jeg gerne vide om du kan mounte usb´en med følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal :

gksudo nautilus

det starter et grafisk skrivebord som superbruger, men det er stadigt ikke sikker du kan finde usb´en, men så ved vi om der er kontakt den vej.

Hej

Nautilus finder godt nok drevet men samme besked ved forsøg på adgang
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

inden jeg får rodet mig ud i en lang forklaring, kender du til chmod 666 kommandoen til at ændre rettigheder ? (eller må jeg lige finde nogle guides til dig)

EDIT: her er en guide om chmod viewtopic.php?f=11&t=1648 , men skriv lige hvis du ikke har brugt det før, det er en kraftig kommando at bruge !

faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:inden jeg får rodet mig ud i en lang forklaring, kender du til chmod 666 kommandoen til at ændre rettigheder ? (eller må jeg lige finde nogle guides til dig)

Hej igen

Nej det gør jeg ikke.

Jeg er forholdsvis ny til Ubuntu. Jeg har haft 8.10 inde og der kørte det godt nok med, at læse
div USB nøgler. Men så fandt jeg denne på forum = http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Og syntes, at den så spændende ud men kan så ikke lige mounte mine USB nøgler.

venlig hilsen
Flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

jeg har ikke personligt prøvet Dabuntu 8.04, men det er så vidt jeg ved (ret mig endeligt hvis jeg tager fejl) en alm ubuntu 8.04 der er tilføjet nogle ekstra ting til.

men jeg har haft en tråd med en extern der ikke ville give rettigheder, spørgsmålet er om vi kan bruge tricket på din usb, du kan lige læse hele tråden: viewtopic.php?f=4&t=4692&st=0&sk=t&sd=a&hilit=chmod+666

han fik den åbnet med følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal:

sudo chmod 666 /media/"NAVNET PÅ DIN USB"

men læs lige guiden og tråden så du finder ud af helheden.

faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:jeg har ikke personligt prøvet Dabuntu 8.04, men det er så vidt jeg ved (ret mig endeligt hvis jeg tager fejl) en alm ubuntu 8.04 der er tilføjet nogle ekstra ting til.

men jeg har haft en tråd med en extern der ikke ville give rettigheder, spørgsmålet er om vi kan bruge tricket på din usb, du kan lige læse hele tråden: viewtopic.php?f=4&t=4692&st=0&sk=t&sd=a&hilit=chmod+666

han fik den åbnet med følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal:

sudo chmod 666 /media/"NAVNET PÅ DIN USB"

men læs lige guiden og tråden så du finder ud af helheden.

Det hjælper heller ikke jeg har kørt denne = sudo chmod 666 /media/4,0 GB-medie
da det er hvad min USB stik hedder i nautilus - jeg får den besked kan ikke køre kommandoen da mediet ikke findes?

VH
Flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

sudo chmod 666 /media/4,0 GB-medie

har du ikke givet den usb et navn ? , jeg ved ikke lige om du kan skrive "4,0 GB-medie"

faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:
sudo chmod 666 /media/4,0 GB-medie

har du ikke givet den usb et navn ? , jeg ved ikke lige om du kan skrive "4,0 GB-medie"

Jeg har nu været i Win og omdøbt disse USB keys og prøver så med cmod igen meeeen samme resultat- det er da underligt?

Venlig hilsen
Flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

jeg må i tænkeboks over det spørgsmål, hvis her er andre i forumet der kender til chmod eller en evt. løsning, må i meget gerne hjælpe til nu :wink:

faweb

Indlæg af faweb »

christian.arvai skrev:jeg må i tænkeboks over det spørgsmål, hvis her er andre i forumet der kender til chmod eller en evt. løsning, må i meget gerne hjælpe til nu :wink:

Hej jeg har ved, at surfe fundet ud af, at når man bruger en USB nøgle til instal så tror linux, at det er en cdrom og vil derefter ikke genkende stikken som en usb nøgle. man skal ændre dette i -- /etc/fstab
Hvordan kommer man ind i det?

Venlig hilsen
Flemming :?:
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
faweb

Indlæg af faweb »

faweb skrev:
christian.arvai skrev:jeg må i tænkeboks over det spørgsmål, hvis her er andre i forumet der kender til chmod eller en evt. løsning, må i meget gerne hjælpe til nu :wink:

Hej jeg har ved, at surfe fundet ud af, at når man bruger en USB nøgle til instal så tror linux, at det er en cdrom og vil derefter ikke genkende stikken som en usb nøgle. man skal ændre dette i -- /etc/fstab
Hvordan kommer man ind i det?

Venlig hilsen
Flemming :?:

Har stadig ikke løst dette problem!

Nogen der har idéer?

Venlig hilsen

flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

fstab finder du i filsystem>etc>fstab , men pas nu på med hvad du ændre, jeg ville nok vente på at der er en der kender fstab og ændringsmulighederne, men jeg kan lige paste min fstab med, så kan du se hvordan den ser ud. http://pastebin.com/f1a399e08 .
du kan evt bruge http://pastebin.com/ til at paste din fstab herind, så kan det være der er nogle der kan hjælpe dig videre.