software raid i ubuntu spøsmål

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
tola5

software raid i ubuntu spøsmål

Indlæg af tola5 »

hej jeg har lige nolge spøsmål så håber i vil hjælpe mig :)
er fordig jeg alle mine dvd film lagt som iso filer så de kan ses på mit tv genmen en Istar vis i kener sådan en :). men til emnet det er jo så ikke fedt vis HDD de liger på dør. så jeg mester helle min film samling, så jeg vil gerne have noget backup jeg har så overvejet flere forsklige muliheder. først en NAS server men har kune læse af ved nolge så vis NAS dør så kan man risikere af alle ens data er tabt, selv om man sæter en NAS der er magen til have så overvejet HW raid kort men der har jeg læst der kan ske det samme har så læst mig til der er mange der anbefaler raid på linux men har lige nolge spøsmål er det meget svært af sæte op ? kan man få et program til af sæte det op med så jeg sliper for af rude i taminalen ville jeg nemlig helst slippe for :oops: og er det svært af dele mapper når det er linux så er det vil NFS delen er det svært af sæte op ? som i nok kan høre er jeg ikke vand til linux jeg bruger nomalt windows men har også brugt linux i noget tid men tv2 ikke lader sputnik virke på linux var jeg nød til af skifte tilbage og jeg spiller også en gang imelen DX 10 så... :( men vis det skal være software raid vil jeg helst ikke la det komme i nærhden af et windows styresystem lige borset fra delien vis i fårstår hvad jeg mener der sker lidt for mange fjal :D
men er der ellers noget jeg skal tænkte med software raid i linux ? have tænkt det skal være raid 6 det skule køre vis det har nogen inflyelse ?

lige til sidst så ved jeg godt af raid ikke er det samme som backup men chansen er en del mindre da der jo skal død 2 HDD i raid 6 for jeg mester data eller er der andre ting der spiller ind når det er software raid i linux ?