Hej
Jeg er mega newbiee inden for linux, men har længe ville prøve det så jeg har installeret Ubuntu 8.10 desktop på min server pc, det gik meget nemt og uden problemer.
Har her efter installeret Qftp klient program nemt igen... men her er det så mit problem kommer, de filer jeg henter vil jeg gerne gemme på et andet drev, nemlig min secondary harddisk men den kan jeg ikke vælge..
Mit gæt er at den ikke køre et linux format men nemlig NTFS???
Men jeg kan godt tilgå drevet gennem filhåndtering!
vis drevet skal formaters hvilket format skal det så være?? den er delt i 2 linux ligger på den ene del.
QFTP & harddiske
-
- Geografisk sted: Nørresundby
Re: QFTP & harddiske
Beko111 skrev:men den kan jeg ikke vælge..
Mere specifikt, hvad mener du med "vælge"?
Mit gæt er at den ikke køre et linux format men nemlig NTFS???
Men jeg kan godt tilgå drevet gennem filhåndtering!
Igen, med "tilgå", mener du så, at du kan se selve harddisken i et vindue, der viser computerens diverse harddiske, eller kan du også se filerne, der ligger på den?
-
Inde i Qftp lige oven for "local og alle filer" er der et hvidt felt med en pil ned af, der troede jeg at ens harddiske kom frem efter som man kunne se ens system drev.
vis jeg går op i steder og vælger "maskine" kan jeg godt se dem
vis jeg går op i steder og vælger "maskine" kan jeg godt se dem
-
- Geografisk sted: Nørresundby
Jeg vil meget gerne bede dig om at glemme Qftp et øjeblik, hvis du vil finde ud af, om det er Qftp eller din harddisk, der er problemet.
På din computer må der være en "stifinder" (for nu at bruge Windows-sprog; nogle andre Ubuntu-brugere må hjælpe dig med, hvad dette program hedder, idet jeg benytter Kubuntu). Kan du finde den frem og finde den problematiske harddisk dér? Og i givet fald, kan du så også se filerne på den pågældende harddisken?
Prøv evt. at installere NTFS support i din Ubuntu-installation med følgende kode fra et terminalvindue:
Dette vil være nødvendigt for at tilgå filer på et NTFS-formatteret drev.
På din computer må der være en "stifinder" (for nu at bruge Windows-sprog; nogle andre Ubuntu-brugere må hjælpe dig med, hvad dette program hedder, idet jeg benytter Kubuntu). Kan du finde den frem og finde den problematiske harddisk dér? Og i givet fald, kan du så også se filerne på den pågældende harddisken?
Prøv evt. at installere NTFS support i din Ubuntu-installation med følgende kode fra et terminalvindue:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ntfs-3g
Dette vil være nødvendigt for at tilgå filer på et NTFS-formatteret drev.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
wolf skrev:På din computer må der være en "stifinder" (for nu at bruge Windows-sprog; nogle andre Ubuntu-brugere må hjælpe dig med, hvad dette program hedder, idet jeg benytter Kubuntu)
Jeg er ikke 100% på om det virker på serverudgaven, men i ubuntu kan man bruge følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal
gksudo nautilus
det starter det grafiske skrivebord op med superbrugerrettigheder og så kan man evt finde harddisken
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
kære venner... ked af at sige det men jeg tror i skyder gråspurve med kanoner og gør det mere besværligt end det er...
filsystemet i ubuntu er meget anderledes i ubuntu i forhold til i windows.
i windows har du et træ der ser ca således ud:
osv hvor hver drev har sin egen filstruktur med mapper, filer osv. og fungerer som en seperat enhed.
i ubuntu er tingene struktureret lidt anderledes da der som sådan kun er et filsystem.
det vil sige at der som udgangspunkt altid ser ud som om der kun er et drev på maskinen.
alle de andre drev bliver så mounted på det eksisterende filsystem og vil som sådan opføre sig som en mappe på det eksisterende filsystem.
i ubuntu ville ovenstående f.eks se således ud:
(der er ofte lidt flere end ovenståeende, men nu har jeg taget det vigtigeste med.)
roden på hele filsystemet er /
her i ligger der så et antal mapper, og i dem flere mapper osv. hver mappe har forskellige rettigheder så forskellige brugere har ikke nødvendigvis adgang til alle mapper
Når du starter en terminal så starter du altid i /home/dit brugernavn/
når du lister mappen på den måde så er første / filsystemet. home/ er mappen home. dit brugernavn/ er din brugers hjemmemappe osv.
når du kigger i steder så ser du godt nok de forskellige drev der er forbundet computeren, men de er ikke forbundet til dit filsystem endnu. du kan derfor godt se drevet er forbundet til computeren, men ikke tilgå det.
For at du kan tilgå drevet skal det "mountes". Dette gøres ganske simpelt og grafisk ved at dobbeltkligge på drevet i steder.
når dette er gjort popper der et icon op på dit desktop, men vigtigst af alt det bliver også forbundet til dit filsystem.
som sådan kan man selv definere hvor man vil have det skal dukke op. (hvordan dette gøres er jeg den forkerte til at forklare dig)
som standart dukker det for det meste op som "disk" i mappen media. næste disk dukker så op som "disk2" osv. dette er lidt noget rod hvis man har mange drev som bliver mounted i foeskellig rækkefølge hver gang derfor har jeg navngivet mine diske således at de dukker op med et navn.
Det var en lang forvirrende forklaring. men det korte og lange er at du leder efter det forkerte. dobbeltklik på drevet i steder og så vil du i QFTP kunne finde drevet på /media/drev?/ hvor ? kan være et nummer fra 0 (nul skrives ikke) til 728 eller hvor mange drev du nu hr mounted.
filsystemet i ubuntu er meget anderledes i ubuntu i forhold til i windows.
i windows har du et træ der ser ca således ud:
Dir a1
Drev A Dir a2
Dir a3
Dir c1
Drev C Dir c2
Dir c3
Dir d1
computer Drev D Dir d2
Dir d3
Dir e1
Drev E Dir e2
Dir e3
osv hvor hver drev har sin egen filstruktur med mapper, filer osv. og fungerer som en seperat enhed.
i ubuntu er tingene struktureret lidt anderledes da der som sådan kun er et filsystem.
det vil sige at der som udgangspunkt altid ser ud som om der kun er et drev på maskinen.
alle de andre drev bliver så mounted på det eksisterende filsystem og vil som sådan opføre sig som en mappe på det eksisterende filsystem.
i ubuntu ville ovenstående f.eks se således ud:
bin
dev
lib
mnt
root
sys
var
boot
/ etc
lost+found
opt
sbin
tmp
home
media
proc
srv
usr
(der er ofte lidt flere end ovenståeende, men nu har jeg taget det vigtigeste med.)
roden på hele filsystemet er /
her i ligger der så et antal mapper, og i dem flere mapper osv. hver mappe har forskellige rettigheder så forskellige brugere har ikke nødvendigvis adgang til alle mapper
Når du starter en terminal så starter du altid i /home/dit brugernavn/
når du lister mappen på den måde så er første / filsystemet. home/ er mappen home. dit brugernavn/ er din brugers hjemmemappe osv.
når du kigger i steder så ser du godt nok de forskellige drev der er forbundet computeren, men de er ikke forbundet til dit filsystem endnu. du kan derfor godt se drevet er forbundet til computeren, men ikke tilgå det.
For at du kan tilgå drevet skal det "mountes". Dette gøres ganske simpelt og grafisk ved at dobbeltkligge på drevet i steder.
når dette er gjort popper der et icon op på dit desktop, men vigtigst af alt det bliver også forbundet til dit filsystem.
som sådan kan man selv definere hvor man vil have det skal dukke op. (hvordan dette gøres er jeg den forkerte til at forklare dig)
som standart dukker det for det meste op som "disk" i mappen media. næste disk dukker så op som "disk2" osv. dette er lidt noget rod hvis man har mange drev som bliver mounted i foeskellig rækkefølge hver gang derfor har jeg navngivet mine diske således at de dukker op med et navn.
Det var en lang forvirrende forklaring. men det korte og lange er at du leder efter det forkerte. dobbeltklik på drevet i steder og så vil du i QFTP kunne finde drevet på /media/drev?/ hvor ? kan være et nummer fra 0 (nul skrives ikke) til 728 eller hvor mange drev du nu hr mounted.