Denne guide vil beskæftige sig med, at gøre det muligt at kombinere OpenOffice.org og LaTeX. Dokumentet kan eksporteres til alle de formater OpenOffice.org understøtter, og er derfor ikke begrænset til de LaTeX eksportere der eksisterer.
Først skal du sikre dig, at du har installeret både ghostscript og texlive-latex-recommended pakkerne. Kør evt.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ghostscript texlive-latex-recommended
Derefter skal du hente OOoLatex. OOoLatex kan hentes herfra: http://sourceforge.net/projects/ooolatex/
Efter at du har hentet OOoLatex og gemt det på din computer, åbner du OpenOffice.org (hvis det ikke allerede er åbent) og vælger: Tools -> Extension Manager (obs. dette hedder noget andet på dansk). Ude i højre side, vælger du "Add" og finder det plugin du lige har downloadet (.oxt extension). Efter at du har installeret OOoLatex skal du genstarte OpenOffice.org.
Når du har genstartet OpenOffice.org, skal du konfigurere OOoLatex. Du burde nu have en toolbar, med tre knapper: "Equation", "Expand" og "Config". Hvis ikke du kan se toolbaren, skal du vælge: View -> Toolbars -> OOoLatex. Klik på Config. Du burde nu se noget lign. det her:
Du kan nu sætte en shortcut til "Equation" og "Expand". Hvis du ønsker at ændre dine shortcuts senere, kan du altid klikke på "Config" og konfigurere dem igen. Du behøver ikke at sætte shortcuts til nogen af dem.
Den vigtige del, er at sætte den rigtige sti til Latex og Ghostscript. Hvis du har en almindelig Ubuntu installation, vil disse ligge i /usr/bin mappen, men for en sikkerhedsskyld, bør du køre:
Kode: Vælg alt
which latex
Kode: Vælg alt
which gs
Efter at du har sat indstillingerne og klikket Save, kan du nu enten bruge din shortcut eller klikke "Equation" for at skrive LaTeX ind i dit dokument.
Held og lykke!