UBUNTU - server

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Hugin
IRC nickname: Hugin

UBUNTU - server

Indlæg af Hugin »

Hej

På den skole jeg arbejder på vil vi gerne skifte til UBUNTU. Vi har "leget" med det over lang tid og er meget tilfredse med det.

Problemet er, at vi allerede har en windows server og vores kommune vil ikke yde support hvis vi skifter til en ubuntu server.

Nogle af grundene til at vi gerne vil skifte helt til ubuntu er:
-eleverne kan få adgang til alt hvad vi bruger i skolen (det synes vi er et godt princip)
-det er meget omstændeligt at koble andre workstations (linux, MAC) på windows serveren. Dette synes vi ikke er rimeligt, da vi egentlig gerne vil give eleverne muligheden for at bruge deres eget grej også.
-ubuntu serveren leverer også en god løsning for tynde klienter.
-vi vil som skole gerne vidergive ideen i opensource til vores elever.
-vi kunne måske på en helt anden måde blive herrer over hvad vi vil med vores IT-grej på skolen - i samarbejde med elever og lærere.

Grundlæggende skal serveren give mulighed for:
-fildeling på forskellige niveauer/med forskellige rettigheder
-printerdeling
-brugeradministration
-opdatering og installation af nye programmer på workstations

Vi er godt i gang med selv at prøve at lave en serveropsætning bl.a. med hjælp fra nogle elever, men det tager meget tid og vi bliver hele tiden nødt til at prøve os frem. Vi har prøvet at kontakte nogle firmaer, som laver serveropsætninger, men ingen har lyst til at lave noget med ubuntu. Hvis de havde, kunne vi sikkert heller ikke betale det de gerne ville have :D

Vi vil bare gerne være sikre på at det, når vi "trykker på knappen" og gør alvor af drømmene, også virker! Projektet er jo sikkert en dødsejler hvis vi starter med alt for mange børnesygdomme og fejl som en mere professionel kunne undgå fra starten.

Er der hjælp at hente? Er der nogen der kender nogen der kunne have interesse i at være behjælpelige? Som sagt er vi godt i gang, men vi vil gerne være sikre på succes fra starten. Betaling er heller ikke udelukket - vi har bare ikke meget at gøre med.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: UBUNTU - server

Indlæg af soundpartner »

nu er jeg ikke super meget inde i hele serverideen i så stort et opsæt og hvordan det virker, men jeg kan da sagtens give dig et par hints til ting du kan undersøge.

jeg vil gætte på at de fleste af dine problemer kan klares af en eller anden forumbruger, men hvis kravet er svar her og nu så ved jeg kke hvad i skal gøre.
jeg ved dog at man rent faktisl kan købe sig til support hos canonical der er firmaet bag ubuntu

-fildeling på forskellige niveauer/med forskellige rettigheder
kan f.eks klares af samba. det giver også den fordel at man kan tilgå systemet fra windows osv hvis hver bruger får en mappe på maskinen som er hans/hendes egen mappe og der der ud over laves mapper til lærere fag osv så er det bare at styre rettigheder på bruger og gruppe niveau

f.eks så har ida fra 7c også maskinskrivning med ib som lærer

ib har en mappe med rw-rettigheder hvori der er en undermappe som ib ejer men gruppen ib's maskinskrivning har r rettigheder

ida har sin egen mappe med rw og er med i grupperne 7c og ibs maskinskrivning

7c har også sin egen mappe med rv

alle lærere har en gruppe der har rw til en mappe hvori hver klasse har en mappe med r

ida har derfor rw på sin egen mappe, r i ibs maskinskrivning (men intet til resten af ibs ting) og r på en 7c mappe (hvortil alle lærere har rw så de kan ligge ting ud) og rw til en mappe som hele 7c kan læse og skrive

da ubuntu ikke arbejder med drev på samme måde som vindows er det bare om at definere hvor mapperne skal mountes. dette ku f.eks klares af et script i idas egen mappe

-printerdeling
igen ikke noget problem i samba hvilket igen gør at man også kan printe fra mac og windows

-brugeradministration
her er jeg slet ikke hjemme, men det må kunne klares med noget database

-opdatering og installation af nye programmer på workstations
det burde kunne klares wia WOL (wake on lan) og ssh således at computerne selv starter op kl 22 og kl 22,02 køres et script på serveren der ssh'er ind til maskinen og beder den opdatere osv

hvis alle maskiner er ens kan det også klares med at have en master maskine som edb-admin har stående i pengeskab bag lås og slå. denne installerer man som maskinerne skal være, opdaterer osv. hver fredag kl 18 laver maskinen selv et image og gæmmer på serveren. hver mandag morgen kl 05.00 booter alle maskiner på skolen og genskaber fra det image der ligger på serveren

der er masser af muligheder.

nu kender jeg ikke jeres budget osv, men har i en edb-ansvarlig ansat? eller evt overvejet om nogle af de penge i sparer på software osv evt kunne gå til at ansætte en person til ene og alene styre dette system. han ku så samtidig have "kontortid" hvor elever ku komme med deres egen maskine og få hjælp til besværligt hardware osv.
man kan jo sagtens lave dualboot og bare "stjæle" 20 gb hd fra windows på deres egne maskiner
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Hugin
IRC nickname: Hugin

Re: UBUNTU - server

Indlæg af Hugin »

Hej Soundpartner
Tak for dit svar!

Vi prøver at lege lidt med SAMBA og så kan det være at der kommer nogle lidt mere konkrete spørgsmål.

Jeg prøver også at kontakte Canonical - det kunne jo være at de vil være med.

Ideen med at få en IT-ansvarlig for de penge vi sparer er rigtig god, men det synes min arbejdsgiver ikke indtil videre :? Jeg håber at lyset går op for dem på et tidspunkt for det ville unægteligt gøre tingene meget lettere.

Hvis der er andre der har en idé om hvordan man gør med brugeradministration vil jeg meget gerne have lidt hjælp. Målet er at serveren skal styre en login for hver enkelt elev og lærer igen med forskellige rettigheder, indhold af skrivebord osv. alt efter rettigheder. Er der nogen der har prøvet det?